۱۰ عوارض جراحی پلاستیک

عوارض جراحی پلاستیک

۱۰ عوارض جراحی پلاستیک

عوارض جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک به منظور زیبایی صورت و بدن سالهاست که رواج زیادی پیدا کرده است. در هر حال نه تنها جراحی پلاستیک بلکه هیچ نوع جراحی بدون عارضه و ریسک نیست. اگر شما نیز به انجام این نوع عمل فکر می کنید بهتر است پیش از آن اطلاعات کافی در مورد عوارض جراحی پلاستیک داشته باشید. در این مطلب به برخی از شایعترین عوارض جراحی پلاستیک می پردازیم.

هماتوما

هماتوما یک کیسه پر از خون است که بزرگ، کبود و دردناک است. در ۱% موارد پس از جراحی سینه این عارضه ایجاد می شود. هماتوما همچنین از عوارض جراحی پلاستیک لیفت صورت است که در ۱% موارد بروز می یابد. هماتوما در مردان شایع تر از زنان است. اگرچه هماتوما عارضه ی رایج در همه انواع جراحی است. درمان هماتوما اغلب شامل تخلیه خون یا استفاده از تیوب برای ممانعت از آن است. گاهی یک جراحی کوچک دیگر برای درمان و خارج کردن هماتوما نیاز است.

سروما

سروما عارضه ای است که در اثر تجمع سرم که مایعی استریل است در زیر سطح پوست ایجاد می شود. این تجمع منجر به تورم و گاهی درد می گردد. سروما معمولا پس از جراحی یا آسیب شدید بافتی ایجاد می شود. سروما در جراحی های لیپوماتیک مانند لیپوساکشن، ابدومینوپلاستی و لیفت در ۱۵ الی ۳۰% بیماران ایجاد می شود. به دلیل احتمال ایجاد عفونت در سروما، مایع اغلب با استفاده از یک سوزن کشیده می شود. اگرچه احتمال عود کردن این عارضه وجود دارد اما تخلیه مایع به کاهش ریسک عفونت و رفع درد بیمار کمک می کند.

خونریزی شدید

به دنبال هر نوع عمل جراحی مقداری خون از دست می رود. اما خونریزی غیر قابل کنترل یا شدید منجر به کاهش فشار خون و افزایش ریسک مرگ می شود. خونریزی شدید هم در هنگام انجام جراحی و هم به صورت خونریزی داخلی قابل وقوع است.

عفونت زخم جراحی پلاستیک

یکی از رایجترین عوارض جراحی پلاستیک عفونت زخم و برش ها است. به طور مثال عفونت پس از جراحی پروتز سینه در ۱ الی ۲/۵ % از بیماران رخ می دهد. سلولیت نیز نوعی دیگر از عفونت رایج پس از جراحی پلاستیک است. در برخی موارد عفونت داخلی و شدید بوده و نیاز به تزریق وریدی آنتی بیوتیک دارد.

آسیب به عصب پس از جراحی

ریسک آسیب به اعصاب جزء عوارض بسیاری از انواع جراحی است. بی حسی و مور مور کردن نیز از عوارض جراحی پلاستیک و رایج هستند. این دو علامت می توانند نشانه آسیب به اعصاب ناحیه باشند. اگرچه معمولا عوارض عصبی پس از جراحی موقت هستند اما در برخی موارد نیز باقی می مانند. حس لامسه بیشتر زنان پس از جراحی پلاستیک سینه کاهش می یابد.

ترومبوز ورید عمقی (دی وی تی) و آمبولی ریوی

دی وی تی وضعیتی است که در آن لخته های خونی در ورید های عمقی و عموما در پا ایجاد می شوند. وقتی این لخته ها از دیواره عروق کنده شده و به ریه برسند آمبولی رخ می دهد. این عوارض نادر بوده و حدود ۰/۰۹% درصد از کل بیماران تحت جراحی پلاستیک را مبتلا می کند. اگرچه این عوارض به شدت خطرناک و گاهی مرگ آور هستند. ابدومینوپلاستی ریسک بسیار بالاتری برای ایجاد دی وی تی و آمبولی ریوی دارد اما تنها کمتر از ۱% بیماران به آن مبتلا می شوند. ریسک ایجاد لخته خون در افرادی که چندین بار تحت جراحی قرار گرفته اند ۵ برابر افرادی است که تنها یک بار تحت جراحی بوده اند. پزشکان پوشیدن جوراب ضد آمبولی برای بعد از عمل را توصیه میکنند.

آسیب به اندام ها

لیپوساکشن می تواند منجر به آسیب اندام های داخلی شود. سوراخ شدن یا پارگی احشا به دنبال ورود پروب به داخل بدن امکان وقوع دارد. درمان و ترمیم این عوارض خود نیاز به جراحی مجدد دارد. گاهی این آسیب ها موجب مرگ می شوند.

اسکار زخم جراحی

پس از جراحی ایجاد اسکار در محل برش یکی از عوارض شایع است. از آنجایی که جراحی پلاستیک به قصد زیباتر کردن انجام می شود ایجاد اسکار آسیب زننده بوده و از عوارض جراحی پلاستیک محسوب می شود. مثلا اسکار هایپرتروفیک فرمی گوشتی و برجسته به رنگ قرمز ایجاد می کند. پس از جراحی پلاستیک شکم در ۱ الی %۳/۷ اسکار هایپرتروفیک یا کلوئیدی به وجود می آید.

عدم رضایت از نتیجه جراحی پلاستیک

طبق اطلاعات بیشتر زنان از نتیجه جراحی زیبایی خود رضایت دارند.
اما نارضایتی و عدم انطباق نتیجه با تصور بیمار نیز دور از انتظار نیست.
افرادی که تحت جراحی پلاستیک زیبایی سینه قرار می گیرند گاهی عدم تقارن یا کانتور نامناسب را تجربه می کنند.
محدودیت های موجود در جراحی زیبایی صورت نیز از جمله دلایل عدم رضایت برخی بیماران از نتیجه کار و ظاهر ایجاد شده است.

عوارض ناشی از بیهوشی

بیهوشی عمومی گاهی منجر به بروز عوارض پس از عمل می شود.
از جمله عوارض رایج و کم خطر تر بیهوشی:

  • لرز
  • تهوع و استفراغ
  • گیجی و عدم تمرکز پس از به هوش آمدن

عوارض نادرتر عبارتند از:

  • مرگ
  • سکته
  • حمله قلبی
  • عفونت ریوی
  • بیهوشی ناکامل و بیدار شدن حین جراحی (بسیار نادر است)

پوشیدن گن پس از جراحی

هنگامی که تحت عمل جراحی زیبایی شکم و پهلو  (آبدومینوپلاستی) ، لیپوساکشن یا هر نوع روش کانتورینگ بدن قرار می گیرید ، باید برای مدت زمانی مشخص، طبق برنامه مراقبت های پس از عمل پیش بروید که شامل پوشیدن گن بعد از جراحی میشود. پوشیدن گن لیپوماتیک مناسب می تواند با کاهش خطر لخته شدن خون و اطمینان از عدم ایجاد برجستگی، بی نظمی یا موج در ناحیه درمان ، بهبودی کامل و سالم شما را تضمین کند. مدت زمان استفاده از گن بعد از جراحی ، به نوع عمل شما و تشخیص جراحتان بستگی دارد.

بازارطب