انواع پروتز سینه اکسترنال برای بعد از عمل برداشتن سینه (ماستکتومی)

انواع پروتز سینه اکسترنال برای بعد از عمل برداشتن سینه (ماستکتومی)
انواع پروتز سینه اکسترنال برای بعد از عمل برداشتن سینه (ماستکتومی)

انواع پروتز سینه اکسترنال برای بعد از عمل برداشتن سینه (ماستکتومی)

محصولات پروتز اکسترنال سینه در سه نوع و دسته کلی موجود هستند: پروتز آزاد، سیلیکونی و سفارشی.

پروتز سینه آزاد (Leisure)

پروتز سینه آزاد به هر نوع پروتز سینه ای گفته می شود که از سیلیکون ساخته نشده باشد. این پروتز ها معمولاً از فوم، فیبرفیل، فیبرفیل پلی استر یا حتی موادی که در داخل یک پوشش پارچه‌ای قرار گرفته اند، ساخته می شوند. می‌توانید پروتز‌های آزاد را درون کاپ سوتین ماستکتومی دارای جیب قرار دهید. این پروتز های سینه می توانند وزن دار یا بدون وزن باشند. برخی از پروتز‌های آزاد از موادی ساخته شده‌اند که آب را جذب نمی‌کنند، بنابراین می‌توانید آنها را هنگام شنا نیز بپوشید.

پروتز‌های آزاد، سبک‌تر، خنک‌تر و راحت‌تر از پروتز سینه‌های سیلیکونی هستند، اما خیلی طبیعی و واقعی به نظر نمی‌رسند. می توانید پروتز های آزاد را با دست بشویید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند.

به طور کلی، ایده خوبی است که هر شش ماه یک بار پروتز های آزاد غیرسیلیکونی را تعویض نمایید. هزینه پروتز سینه‌های آزاد معمولاً پایین تر از سیلیکونی است.

پروتز سینه خارجی سیلیکونی (Silicone)

پروتز سینه اکسترنال  سیلیکونی به گونه ای طراحی شده اند که شبیه یک سینه طبیعی و واقعی به نظر برسند. پروتزهای سیلیکونی قبلاً از سیلیکون جامد ساخته می شدند – به همین دلیل سنگین بوده و پوشیدن آنها در هوای گرم اذیت کننده بود. اما انواع جدیدتر پروتز سینه‌های سیلیکونی دارای محفظه هوا هستند که باعث می شود سبک تر بوده، هوا در آنها جریان داشته و پوشیدن آنها راحتتر باشد. با این حال، حتی سینه‌های سیلیکونی جدیدتر نیز در وزن‌های متفاوتی عرضه می‌شوند، بنابراین می‌توانید نوعی را انتخاب کنید که با سینه‌ دیگر شما (که تخلیه نشده) مطابقت داشته باشد. اگر پروتز سینه‌ای که خریداری می‌کنید، با اندازه و وزن سینه شما مطابقت داشته باشد، به جلوگیری از کشیدگی و درد در عضلات پشت کمک می کند.

نوک سینه مصنوعی آموئنا amoena

میتوانید پروتز سیلیکونی را داخل کاپ سوتین‌های جیب‌دار بپوشید. برخی از پروتز‌های سیلیکونی دارای قسمت پشتی چسبنده هستند، بنابراین می‌توانید آنها را مستقیما روی سینه خود قرار دهید (که پروتز تماسی نیز نامیده می‌شود).

پروتز‌های دارای قسمت پشتی‌ چسبنده در سالهای اخیر عرضه شده‌اند. بسیاری از پروتز‌های سیلیکونی جدیدتر دارای برجستگی‌ها یا کانال‌هایی در بخش پشت (داخلی) هستند که پوشیدن پروتز‌های سینه را راحت‌تر می‌کنند – حتی در هوای گرم. برخی از پروتز سینه‌های سیلیکونی نیز حاوی موادی هستند که به طور ویژه برای زدودن گرما از پوست طراحی شده اند. گرچه انواع دیگری نیز وجود دارند که همراه با یک پمپ هوای کوچک ارائه می‌شوند و می‌توانید از آن برای فشار بیشتر و اتصال محکمتر قسمت پشتی به دیواره سینه‌تان استفاده کنید تا تناسب بهتری با بدنتان داشته باشد. اما لازم است قبل از استفاده از این پروتز‌ها، صبر کنید تا اسکارهای جراحی شما بهبود یانبد و پوست شما از هر گونه عوارض جانبی ناشی از پرتور درمانی یا شیمی درمانی (اگر داشته اید) بهبود یابد و سپس از پروتز سیلیکونی که دارای قسمت داخلی چسبنده است، استفاده نمایید.

پروتز سینه‌های سیلیکونی در اندازه‌ها، شکل‌ها، وزن‌ها و رنگ‌های پوست بسیار متنوع هستند. همچنین سبک ها و رنگ های مختلفی برای نوک پستان و آرئول (نیپل سینه) وجود دارد. تمام پروتز های سینه سیلیکونی را می توان در استخر، اقیانوس یا جکوزی پوشید. اما برخی از آن‌ها پروتز‌های شنای ویژه‌ای هستند که سبک‌تر هستند و ممکن است هنگام شنا کردن راحت‌تر باشند.

اگرچه برخی از پروتز‌های سیلیکونی برای پوشیدن به صورت جفتی و روی هر دو سینه طراحی شده‌اند، اما برخی دیگر نیز صرفا برای استفاده در سمت راست یا چپ سینه طراحی شده‌اند. به طور کلی، ایده خوبی است که هر یک الی دو سال یک بار پروتز سیلیکونی خود را تعویض و جایگزین کنید.

پروتز سینه‌های سفارشی (Custom)

حتی زمانی که بعد از ماستکتومی یا برداشتن ایمپلنت، پستانهای شما حالت صاف پیدا کرده و به اصطلاح تخلیه شود، ممکن است برجستگی‌ها، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌هایی روی قفسه سینه ایجاد شود. پروتز سینه های سفارشی از سیلیکون ساخته شده و می توانند به طور خاص برای مطابقت با موارد ذیل به کار برده شوند:

  • کانتور دیواره قفسه سینه فرد، بدون توجه به برآمدگی ها، برجستگی ها یا فرورفتگی ها
  • مطابقت با اندازه، شکل و وزن سینه باقیمانده برای بازیابی تقارن پستان‌ها

شما همچنین می توانید رنگ پوست و همچنین شکل و رنگ نوک سینه محصول و آرئول (هاله) را انتخاب کنید. پروتز سینه سیلیکونی دارای سطح چسبنده ای است که ثبت ثابت باقی ماندن آن در هنگام پوشیدن سوتین می شود. بسیاری از زنان می گویند که پروتز سینه سیلیکونی سفارشی مانند یک قطعه پازل است که دقیقا با فرم سینه متناسب است. پروتز سینه سفارشی شباهت بیشتری نیز به سینه طبیعی دارد. همچنین تطبیق اندازه، شکل و وزن سینه باقیمانده پس از جراحی، با یک پروتز سینه سفارشی آسان‌تر است.

اگر برای انتخاب پروتز سینه سیلیکونی سفارشی به کمک نیاز دارید، یک متخصص ماستکتومی حرفه‌ای می‌تواند بسیاری از گزینه‌های مختلف موجود را به شما نشان داده و اطلاعات لازم را در اختیارتان بگذارد.

به طور کلی، بهتر است که هر چند سال یک بار پروتز سینه های سیلیکونی سفارشی را تعویض کنید. قیمت‌های سینه‌های سیلیکونی سفارشی گران‌تر از پروتز‌های سینه سیلیکونی تولیدی و پروتز‌های آزاد بوده و بسته به تولیدکننده متفاوت است.

بررسی گزینه‌های مختلف پروتز سینه

برخی از زنانی که تحت جراحی تخلیه سینه قرار گرفته و سینه آنها تخلیه می شود، ممکن است بخواهند در موقعیت‌های خاص و برای برخی پوشش‌ها ، فقدان سینه به چشم نیاید، بنابراین از محصولاتی مانند پروتز سینه استفاده می‌کنند.

تعداد فزاینده‌ای از زنان پس از ماستکتومی، داشتن سینه‌ای صاف و بدون برجستگی پستان را انتخاب می کنند. گاهی اوقات، برخی از زنانی که تصمیم به انجام ماستکتومی سینه دارند، می‌خواهند در موقعیت‌های خاصی سینه‌هایشان برجسته و طبیعی به نظر برسد، بنابراین از پروتز سینه استفاده می‌کنند.

انواع مختلفی از پروتز‌های سینه وجود دارد که در زیر به شرح آنها می پردازیم:

پروتز سینه‌های سیلیکونی برای بسیاری از افراد شبیه سینه طبیعی به نظر می رسد. اگر بخواهید پس از ماستکتومی که فقط یک سینه تخلیه و برداشته می شود، پستان‌های متقارنی داشته باشید (که ماستکتومی تکی یا یک طرفه نیز نامیده می شود) ممکن است به این نوع پروتز سینه علاقه مند شوید.

برخی از خانم‌ها فرم سینه‌های سبک وزنی را ترجیح می‌دهند که به سینه آنها فرم می‌دهند، اما بیشتر شبیه پد سینه‌ هستند – مانند آنهایی که در لباسهای شنا و مایوها وجود دارند. این پروتز‌های سینه معمولاً از فوم، پلی‌اورتان یا پلی‌استر ساخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را داخل سوتین ماستکتومی جیب‌‌دار قرار داد. این پروتز‌های سینه نسبتاً ارزان و سبک وزن، قابل شستشو و پوشیدن و تعویض آسان هستند. بسیاری از زنان می گویند که این نوع سینه ها در حین ورزش و زمانی که داخل سوتین ورزشی یا تاپ ورزشی قرار می گیرند، راحت هستند.

  • مراقبت از پروتز‌های سینه

تمام پروتز‌های سینه به همراه بروور و دستورالعمل هایی درخصوص بهترین نحوه مراقبت از آنها ارائه می شوند. می‌توانید برخی از پروتز‌های غیرسیلیکونی را با دست و صابون ملایم بشویید و بسته به اینکه از چه موادی ساخته شده‌اند، اجازه دهید در هوا خشک شوند. برخی از پروتز‌های سینه با روکش‌های قابل تعویض نیز عرضه می‌شوند که می‌توانید آنها را با دست بشویید.

برخی از پروتز‌های سینه سیلیکونی شامل کیت‌های تمیزکننده به همراه دستمال‌های غیر ساینده و صابون‌های ملایم هستند که برای استفاده روی سیلیکون بی‌خطر می باشند. متخصصان حرفه‌ای در حیطه‌ی ماستکتومی می‌توانند در مورد استفاده از صابون‌ها یا پاک‌کننده‌های خریداری‌شده در فروشگاه‌ها توصیه‌هایی به فرد ارائه کنند. پروتز های سینه با قسمت داخلی چسبان دارای دستورالعمل های تمیز کردن خاصی هستند تا اطمینان حاصل شود که چسبندگی خود را تا حد امکان حفظ می کنند.

همچنین ایده خوبی است که سوتین های ماستکتومی را با دست و صابون ملایم بشویید و آنها را بدون مچاله کردن و فشار دادن بگذارید تا خشک شوند، درست مانند سایر لباس های زیر زنانه ظریف.

چه انتظاری از یک متخصص حرفه‌ای ماستکتومی داشته باشیم؟

یک متخصص ماستکتومی خبره، دارای تخصص در زمینه‌ی مراقبت های بهداشتی است که آموزش نحوه تناسب بدن و پستان زنان با انواع پروتز‌های سینه را گذرانده است.

اگر به پوشیدن پروتز سینه علاقه دارید، بهتر است به یک متخصص ماستکتومی حاذق مراجعه کنید. یک متخصص ماستکتومی خبره، فردی متخصص در مراقبت های بهداشتی است که آموزش نحوه تناسب بدن زنان با پروتز‌های سینه را گذرانده و به اتمام رسانده است. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، پس از این که اسکار و جای زخم‌های شما بهبود یافت، می‌توانید برای پروتز سینه اقدام نمایید. برخی از کارشناسان تخمین می زنند که افراد می توانند حدود شش تا هشت هفته پس از ماستکتومی از پروتز سینه استفاده کنند. اگر پرتودرمانی انجام داده اید، ممکن است لازم باشد زمان بیشتری صبر کنید، تا پوست پستان و ناحیه‌ی سینه‌ی شما دیگر قرمز یا حساس نباشد. تیم درمان سرطان سینه شما می تواند بهترین زمان بهبودی به شما اطلاع دهد.

در اولین قرار ملاقات شما با پزشک، وی به طور کلی به موارد زیر نیاز دارد:

  • نسخه‌ی پزشک برای تهیه پروتز سینه و سوتین‌های مخصوص ماستکتومی
  • کارت بیمه سلامت شما (ممکن است لازم باشد از متخصص ماستکتومی بپرسید که آیا صدور صورت حساب مستقیم به شرکت بیمه سلامت امکان پذیر است یا خیر).
  • یک یا دو عدد از بهترین سوتین‌هایتان که قبل از جراحی ماستکتومی استفاده می‌کرده‌اید.

گاهی اوقات متخصصان ماستکتومی، انواع مختلفی از پروتز‌های سینه را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید آنها را روی سینه امتحان کنید. اما همیشه می توانید برخی از لباس های خود را هم بپوشید تا ببینید که چگونه به نظر می رسند.

همچنین، ممکن است پزشک درخصوص تناسب اندام، سبک زندگی و ترجیحات شما سوالاتی بپرسد، مانند:

  • فعالیت های معمول روزانه شما، هم در خانه و هم در محل کار،
  • چقدر فعالیت بدنی دارید و از چه نوع ورزش هایی لذت می برید،
  • آیا قصد دارید همیشه، بیشتر اوقات، یا فقط برخی اوقات از پروتز سینه استفاده کنید،
  • آیا راحتی را به، ظاهر و احساس ترجیح می دهید،
  • آیا دغدغه داشتن سینه‌ای با احساس طبیعی و راحت را دارید،
  • آیا می خواهید گاهی اوقات پروتز سینه را بدون سوتین بپوشید،
  • آیا می خواهید فرم و سایز سینه شما به همان اندازه قبل باشد، به خصوص اگر ماستکتومی دوبل یا جراحی برداشتن ایمپلنت را انجام داده اید،
  • آیا نگرانی‌هایی در مورد هزینه‌هایی دارید که بایستی شخصا پرداخت نمایید.

ممکن است بخواهید هم یک پروتز سینه غیر سیلیکونی و هم پروتز سینه سیلیکونی مناسب داشته باشید تا بتوانید آنها را در مناسبت های مختلف بپوشید. می توانید انواع مختلف پروتز سینه را امتحان کنید تا زمانی که یک یا چند نوع را که بیشتر از همه دوست دارید و احساس راحتی می‌کنید، پیدا نمایید. فرد متخصص می تواند به شما کمک کند تا چیزی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.

متخصص یا همان شخص فیتر، سایز شما را برای سوتین ماستکتومی اندازه گیری می کند و می تواند تمام مدل‌ها و رنگ های مختلف موجود را به شما نشان دهد. همچنین ممکن است لازم باشد از متخصص بخواهید که لباس زیر جیب‌دار و تاپ مایو را به شما نشان دهد. اگر در حال حاضر نیز سوتین یا لباس شنا دارید که هنوز هم دوست دارید آن را بپوشید، ممکن است لازم باشد در مورد اضافه کردن جیب دوخته شده به این لباس‌ها، برای نگه داشتن پروتز سینه، سوالاتی بپرسید.

اگر پروتز سفارشی سینه را انتخاب کنید، متخصص ماستکتومی از یک اسکنر برای اندازه گیری سه بعدی قفسه سینه و بالاتنه شما استفاده می کند. همچنین می توانید رنگ پروتز سینه و رنگ و شکل قیمت نوک پستان و آرئول یا همان هاله را نیز انتخاب کنید. پروتز‌های سفارشی سینه معمولا نیاز به یک یا دو بار پرو و امتحان کردن دارند تا مطمئن شوید که فیت هستند. برخی از شرکت ها ممکن است یک پروتز اولیه سینه را برای شما ارسال کنند تا آن را امتحان کرده و مطمئن شوید که از شکل، وزن و تناسب قبل از تولید محصول نهایی راضی هستید.

حتی در برخی موارد ممکن است بتوانید یک متخصص ماستکتومی را در یک مرکز درمان سرطان بیابید که بوتیک داخلی برای تهیه پروتز و محصولات سینه دارد. برخی از فروشگاه‌های تخصصی لباس‌های زیر زنانه و فروشگاه‌های بزرگ نیز دارای متخصصان ماستکتومی تایید شده در میان پرسنل و کارکنان خود هستند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *