بیماری هایی با علائم آرتریت روماتوئید

علائم آرتریت روماتوئید

بیماری هایی با علائم آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری پیچیده است. تشخیص بیماری در بسیاری از مبتلایان زمان طولانی طول کشیده است. حتی اگر تشخیص اولیه ی پزشک آرتریت روماتوئید باشد آزمایش دقیقی برای آن وجود ندارد. سابقه پزشکی فرد، آزمایشات خون، عکس برداری و معاینات فیزیکی باید همزمان مد نظر قرار بگیرند. در بسیاری از بیماران علائم آرتریت روماتوئید به مرور ظاهر شده و پیش از تشخیص ماندگار می شوند. پلی آرتریت اساسا مفاصل کوچک دست و پا را قبل از مفاصل بزرگ درگیر می کند. نشانه های نادر دیگری از آغاز آرتریت روماتوئید نیز وجود دارد:

  • نشانه های پالیندرومیک
    دردهای راجعه و خشکی که یک یا چند مفصل که مدتی بعد دائمی می شوند
  • نشانه های پلی میالژیک
    عموما در سالمندان با شکایت اولیه از سفتی و خشکی در شانه ها و لگن
  • نشانه های سیستمیک
    شامل علائم غیر مفصلی مانند تب، کاهش وزن و بی قراری است
  • علائم پایدار
    مشکل و درد در یک مفصل بزرگ

آرتریت روماتوئید اولیه

آرتریت اولیه یا زودرس با تصور عمومی از آرتریت روماتوئید رایج تفاوت دارد. بسیاری از بیمارانی که ترکیبات ضد التهابی در خون آن ها افزایش می یابد هیچ مشکلی در نتایج تصویر برداری نشان نمی دهند. یکی از مشکلات تشخیص دقیق، تشابه علائم روماتوئید آرتریت در این فاز با برخی بیماری های دیگر است. در ادامه به برخی از این بیماری ها می پردازیم.

آرتریت ناشی از عفونت ویروسی

عفونت های ویروسی مزمن و حاد می توانند علائم پلی آرتریتی ایجاد کنند. عفونت های ویروسی حاد را با علائمی مانند راش پوستی و کوتاه بودن ظهور آن ها را می توان از آرتریت روماتوئید افتراق داد. این افتراق خصوصا به دلیل در صورت درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی اهمیت فراوانی دارد.

اسپوندیلوآرتریت حاد

تشخیص افتراقی آرتریت پسوریاتیک از آرتریت روماتوئید ، خصوصا در صورت نبود راش های پوستی، مشکل است. درگیر شدن مفاصل اتصالی دست و پا در اثر آرتریت پسوریاتیک ممکن است نازک شوند. دیگر انواع اسپوندیلوآرتریت حاد همچون واکنش های آرتریتی، اسپوندیلین آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات) و بیماری التهابی روده ای نیز می توانند علائم روماتوئید آرتریت را نشان دهند.

لوپوس

لوپوس اریتماتوی سیستمیک می تواند موجب درگیری مفصل و بد شکلی آن ها، مشابه با علائم آرتریت روماتوئید شود. اما تفاوت در علت ایجاد بد شکلی است که در لوپوس به سست شدن لیگامنت و تاندون ها مربوط می شود نه تخریب مفصلی.

اسکلرودرما

شمارش کامل سلول های خونی، مطالعات سرولوژیک و بررسی های شیمیایی آزمایشاتی هستند که هنگام احتمال وجود اسکلرودرما تجویز می شوند. اندازه گیری کراتین کیناز، نرخ رسوب اریتروسیت ها (نوعی سلول خونی) و پروتئین های ویزه نیز به نتیجه گیری کمک می کنند.

واسکولیت

پلی میالژیا روماتیکا یا آرتریت گیجگاهی (PMR) و یا التهاب سرخرگی غول یاخته ای (GCA)، اغلب با توجه به سابقه پزشکی فرد قابل تشخیص است. علائم رایج آن سر درد، درد شانه و لگن است. گاهی تنها راه تشخیص مشاهده ی علائم پس از گذشت مدت زمانی از شروع نشانه ها است. واسکولیت سیستمیک نیز گاهی علائم پلی آرتریت را بروز می دهد.

بیشتر بخوانید > زخم واسکولیتی

آرتروز

عدم وجود علائم التهاب سیستمیک، سن بالا و الگوی درگیری مفصلی غیر متقارن معمولا برای تشخیص دقیق آرتروز و افتراق از آرتریت روماتوئید کافی است. استئوآرتریت فرسایشی نیز میت واند بروز التهابی نشان بدهد اما بیشتر به درگیر کردن بند میانی انگشتان متمایل بوده و آزمایش فاکتور روماتویئد (RF) در آن منفی می شود.

نقرس

نقرس حاد با التهاب و آرتریت تک قطبی و چند قطبی مرتبط بوده و 3 الی 10 روز طول می کشد. اما حملات نقرس میت وانند متوالی تر، طولانی تر و غیر قابل درمان باشند. بد سکلی یا آتروفی ناشی از نقرس موجب ساییدگی و تخریب مفصلی می شود. مشکلات مفصلی ناشی از نقرس به دلیل عدم وجود فضای خالی و پوکی استخوان از آرتریت روماتوئید متفاوت است.

بیماری شبه نقرس

بیماری رسوب کریستال با مجموعه ای از تظاهرات بالینی همراه است. می تواند غیر متقاورن، شبیه به استئوآرترین یا شبه نقرسی باشد. بیماری شبه نقرس با حمله های حاد سینوویت همراه بوده که شبیه به علادم نقرس است. برای تشخیص افتراقی دقیق آن از آنالیز مایع سینوویال استفاده می شود.

سندرم شوگرن

یک بیماری خود ایمنی و التهابی است که به دو صورت اولیه و ثانویه ایجاد می شود. نوع اولیه بدون هیچ گونه بیماری روماتوئیدی و نوع ثانویه همراه با نوعی از بیماری روماتوئیدی است. سندرم شوگرن اولیه می تواند علائم آرتریت روماتوئید را نشان دهد. 60 الی 70% بیماران مبتلا به شوگرن اولیه RF مثبت هستند. سندرم شوگرن با درد، ورم خفیف و سختی مفاصل همراه است. آزمایشات اختصاصی تفاوت بین سندرم شوگرن و روماتوئید آرتریت را نشان می دهند.

سارکوئیدوز

سارکوئیدوز گاهیه مراه با سینوویت در برخی مفاصل بروز می کند و ممکن است فرد مبتلا RF مثبت نیز باشد. اما سایر علائم می توانند به تشخیص کمک کنند. در برخی موارد بیوپسی از بافت برای تشخیص لازم است.

بیماری فیبرومیالژیا

ورم و سختی منتشره در کل مفاصل بدن که با سینوویت و درد هنگام حرکت همراه نیست. آزمایشات و تصویربرداری های نرمال به تشخیص فیبرومیالژیا از آرتریت روماتویئ کمک می کنند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *