غذاهای برتر ضد سرطان

غذاهای برتر ضد سرطان
غذا ضد سرطان
غذاهای برتر ضد سرطان

غذاهای برتر ضد سرطان

مبارزه با سرطان با استفاده از یک بشقاب غذا

هیچ غذایی به‌تنهایی از سرطان جلوگیری نمی‌کند. اما ترکیب درستی از غذا تغییر ایجاد می‌کند. در زمان تهیه غذا توازنی با دوسوم غذای گیاهی و کمتر از یک سوم از غذایی با پروتئین جانوری ایجاد کنید. با توجه به مطالعات انستیتوی آمریکایی درباره سرطان این یک ابزار مهم برای مبارزه با سرطان است.

 با رنگ‌ها به مبارزه با سرطان بروید

میوه‌ها و سبزیجات مواد مغذی مناسبی برای مبارزه با سرطان هستند و میوه‌های رنگی مواد مغذی بیشتری دارند. این غذاها همچنین می‌توانند برای پایین آوردن ریسک سرطان کمک کنند و وزن سالم بدن را حفظ کنند. اضافه وزن ریسک چندین سرطان  را بالا می‌برد. مثل سرطان کلون، مری و کلیه. خوردن غذاهای متنوع گیاهی خصوصاً سبزیجاتی به رنگ سبز تیره، قرمز و سبزیجات نارنجی رنگ توصیه می‌شود.

صبحانه ضد سرطان

به‌طور طبیعی میدانیم فولات یک ویتامین ‌B مهم است که بدن را برای محافظت در برابر سرطان‌های کلون، روده بزرگ و سینه محافظت می‌کند. می‌توان آن را در صبحانه به مقدار فراوان فراهم کرد. غلات غنی شده صبحانه و همه محصولات گندم منابع خوبی از فولات هستند. و همچنین آب پرتقال، طالبی و توت‌فرنگی.

غذاهای دیگری که دارای فولات هستند

منابع خوب دیگری برای فولات، مارچوبه و تخم‌مرغ هستند. همچنین در لوبیاها، تخم آفتاب‌گردان و برگ سبزیجات سبزمثل اسفناج یا کاهو نیز یافت می‌شوند. بهترین راه برای دریافت فولات، از قرص آن نیست بلکه با خوردن میوه جات و سبزیجات و غلات غنی شده به مقدار کافی است.

از اغذیه‌فروشی‌ها صرفه نظر کنید

یک ساندویچ خوشمزه و یا هات‌داگ به‌صورت گاه به گاه به سلامتی شما ضرر نمی‌رساند. اما کاهش مصرف گوشت‌های فراوری‌شده مثل بولونیا، ژامبون و هات‌داگ به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده کمک می‌کند. خوردن گوشت‌هایی که دودی شده یا با نمک سود شدن حفظ‌شده‌اند، خطر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که به‌طور بالقوه می‌توانند باعث سرطان شوند را افزایش می‌دهند.

گوجه‌فرنگی ضد سرطان

اینکه رنگ قرمز گوجه‌فرنگی به خاطر رنگ‌دانه‌هاست یا لیکوپن روشن نیست. اما برخی مطالعات خوردن گوجه‌فرنگی را با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع از سرطان مرتبط دانسته‌اند. از جمله سرطان پروستات. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که گوجه‌فرنگی فراوری‌شده مثل آب گوجه‌فرنگی، سس یا رب گوجه‌فرنگی پتانسیل غذا برای مبارزه با سرطان را افزایش می‌دهند.

قدرت ضد سرطان چای

اگر چه شواهد برای اینکه چای خصوصاً چای سبز مبارز قدرتمندی علیه سرطان است هنوز قوی نیستند. در بررسی‌های آزمایشگاهی چای سبز باعث آهسته شدن و یا جلوگیری از پیشرفت سرطان‌های کلون، کبد، سینه و پروستان می‌شود. همچنین اثر مشابهی بر چینی‌جاهای ریه و پوست دارد. و در برخی از مطالعات طولانی مدت، چای با کاهش خطرات برای مثانه، معده و سرطان‌های پانکراس همراه بوده است.

بیشتر بخوانید > مصرف قهوه و تاثیر آن بر سرطان پروستات

انگور و سرطان

انگور و آب انگور خصوصاً انواع قرمز و بنفش رنگ آن دارای رسوراترول هستند. رسوراترول خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهابی دارد. در پژوهش‌های آزمایشگاهی این ماده می‌تواند مانع آسیب‌هایی که سرطان را در سلول‌ها گسترش می‌دهد، بشود. مدارک کافی جهت اینکه انگور یا آب انگور یا شراب باعث درمان یا جلوگیری کامل از سرطان می‌شوند، وجود ندارد.

کاهش مصرف الکل برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، کبد و پستان همه با نوشیدن الکل مرتبط اند. الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولون و رکتوم را نیز افزایش دهد. انجمن سرطان آمریکا محدود کردن الکل به کمتر از دو نوشیدنی در روز برای مردان و یکی برای زنان را توصیه می‌کند. زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. ممکن است بخواهید با یک دکتر در مورد اینکه چه مقدار الکل، بر اساس ریسک شخصی ابتلا به سرطان برای شما مناسب‌تر است، صحبت کنید.

آب و سایر مایعات می‌تواند در برابر سرطان از شما محافظت کنند

آب علاوه بر رفع تشنگی می‌تواند شما را در برابر سرطان مثانه محافظت کند. این کاهش خطر ابتلا به خاطر اینست که آب عوامل سرطان‌زا در کلیه را رقیق می‌کند. همچنین خوردن آب زیاد باعث ادرار بیشتر می‌شود که باعث می‌شود زمانی که آن عوامل خطرناک در مثانه و بافت‌ها باقی می‌مانند، کاهش یابد.

قدرت باقالای سبز

لوبیاها موادی بسیار مغذی هستند و تعجبی ندارد که به مبارزه با سرطان هم کمک کنند. آن‌ها حاوی مواد شیمیایی گیاهی قوی هستند که سلول‌های بدن را در جهت مبارزه با آسیب‌هایی که سرطان به بدن وارد می‌کند محافظت می‌کنند. در آزمایشگاه این مواد سرعت رشد تومورها را کاهش داده، از آزاد شدن مواد آسیب‌رسان از تومورها به سلول‌های اطراف جلوگیری می‌کنند.

خانواده کلم و سرطان

خانواده کلم‌ها شامل کلم بروکلی، گل‌کلم، کلم، کلم بروکسل، بوک چوی و کلم پیچ هستند. اعضای خانواده کلم یک مخلوط عالی هستند و می‌توانند سالاد را زنده کنند. اما از آن مهم‌تر موادی در این سبزجات موجود است که به بدن شما در دفاع در برابر سرطان‌هایی مثل کلون، سرطان سینه، ریه و دهانه رحم کمک می‌کند.

سبزیجات با برگ­هایی به رنگ سبز تیره

این سبزیجات مانند سبزی خردل، کاهو، کلم پیچ، کاسنی، اسفناج و برگ چغندر به فراوانی فیبر، فولات و کاروتنوئید دارند. این مواد مغذی ممکن است به محافظت در برابر سرطان دهان، حنجره، پانکراس، ریه، پوست و معده کمک کنند.

حفاظت یک ادویه عجیب و غریب از بدن

کورکومین جزء اصلی در ادویه زردچوبه هندی و یک جنگنده بالقوه سرطان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند تحول، گسترش و تهاجم سلول‌های سرطانی برای یک آرایه وسیعی از سرطان را سرکوب کند.

روش‌های پخت و پز ماده

نحوه پخت گوشت در میزان خطر سرطانی که ممکن است ایجاد کند، تأثیر می‌گذارد. سرخ کردن، کباب کردن و پختن گوشت در دمای بسیار بالا باعث ایجاد مواد شیمیایی می‌شود، به صورتی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. روش‌های دیگر پخت مثل جوشانیدن، بخار پز کردن یا گرم کردن به نظر مواد شیمیایی خطرناک کمتری تولید می‌کنند. وقتی‌که گوشت را میپذید با اضافه کردن مقداری سبزیجات غذای خود را سالم‌تر کنید.

توت‌های رنگارنگ

توت‌فرنگی و تمشک یک ماده فیتوشیمیایی به نام اسید الاگیک دارند. این آنتی اکسیدان قوی می‌تواند به چندین روش با سرطان مبارزه کند، از جمله غیرفعال کردن برخی از مواد شیمیایی عامل سرطان و کاهش رشد سلول‌های سرطانی.

زغال اخته برای حفظ سلامتی

آنتی اکسیدان قوی در زغال اخته ممکن است ارزش گسترده‌ای در حمایت از سلامت ما داشته باشد. با سرطان شروع می‌کنیم. انتی اکسیدان ها با خالی کردن بدن از رادیکال‌هایی که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند با سرطان مقابله می‌کنند. می‌توانید با اضافه کردن زغال اخته یخ‌زده به جودوسر یا غلات صبحانه، ماست و حتی سالاد، مصرف این توت‌های پرخاصیت را افزایش دهید.

شکر را کنار بگذارید

شکر به‌طور مستقیم عامل سرطان نیست. اما ممکن است بجای سایر غذاهای غنی از مواد مغذی که به محافظت در برابر سرطان کمک می‌کنند، قرار بگیرد و شمارش کالری را افزایش بدهد که این منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود. اضافه وزن نیز خود خطر سرطان را بالا می‌برد. میوه‌ها جایگزین‌هایی شیرین، مناسب و سرشار از ویتامین هستند.

به مکمل‌ها اعتماد نکنید

ویتامین کمک می‌کند تا بدن در برابر سرطان از خود محافظت کند، اما وقتی‌که شما آن‌ها را به‌صورت طبیعی از غذای مصرف‌شده به دست بیاورید. مطالعات جامعه سرطان آمریکا و همچنین انستیتوی مبارزه با سرطان آمریکا هر دو اشاره می‌کنند که مواد مغذی که با سرطان مقابله می‌کند مثل دانه‌ها میوه جات و برگ‌های سبز بسیار بهتر از مکمل‌های غذایی عمل می‌کنند. بهترین راه، داشتن یک رژیم سلامت غذایی است.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *