ترکیب تری گلیسریدهای متوسط زنجیره غذای حاوی فلفل

ترکیب تری گلیسریدهای متوسط زنجیره غذای حاوی فلفل

ترکیب تری گلیسریدهای متوسط زنجیره غذای حاوی فلفل(چیلی) گرمازایی حاصل از غذا را در افراد با وزن طبیعی افزایش می‌دهد.

 Capsaicin که ترکیب فعال موجود در فلفل چیلی است به همراه MCT موجب افزایش DIT (گرمازایی ناشی از رژیم غذایی) ، بهبود حس سیری و کاهش دریافت انرژی می‌گردد.

در این مطالعه هفت داوطلب بررسی شدند. به این افراد صبحانه‌هایی حاوی چیلی و روغن MCT ،چیلی و روغن آفتابگردان، فلفل bell و روغن MCTو یا bell pepper به همراه روغن آفتابگردان داده شد. حس سیری و آرامش معدی رودی توسط مقیاس‌های VAS (Visual Analogue Scales)و طبقه‌بندی اندازه‌گیری شد. انرژی مصرفی پایه، DIT و اکسیداسیون چربی توسط کالریمتری غیرمستقیم در عرض 6 ساعت اندازه‌گیری شدند.

نتایج نشان داد که افزودن چیلی و MCT به وعده‌ها، DIT را به میزان بیش از 50 درصد افزایش می‌دهد که می‌تواند در بلندمدت به کاهش وزن کمک کرده مانع از افزایش وزن یا بازگشت وزن گردد. عقیده بر این است که Capsaicin از طریق فعال‌سازی سیستم سمپاتیک از مسیر گیرنده‌های خاصی که موجب تحریک ترشح نورآدرنالین در فضای سیناپسی می‌گردد که در آنجا نورآدرنالین با رسپتورهای آدرنرژیک اندرکنش می‌دهد.MCT هم به طورمشابه اثر خود را با تأثیر بر سیستم سمپاتیک ازجمله افزایش دفع ادراری نورآدرنالین به‌جا می‌گذارد.

MCT همچنین موجب افزایش مصرف انرژی (EE) از طریق انتقال مستقیم از دیواره عروق می‌شود. عبور MCT از بافت‌های محیطی ازجمله بافت چربی کمتر موجب تحریک عملکرد HSL و کاهش ذخیره سازی آن‌ها شده و در نتیجه MCT به‌عنوان یک سوخت در دسترس محسوب می‌شود.

همچنین اسیدهای چرب متوسط زنجیر بدون نیاز به سیستم انتقالی آسیل کارنیتین از غشای میتوکندریایی سلول‌های کبد و عضله عبور کرده در نتیجه از این نظر هم به‌عنوان منبع انرژی در دسترس محسوب می‌شوند.

مترجم و ویرایشگر : دکتر نیره اسماعیل کابلی (متخصص تغذیه و رژیم درمانی)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *