کمک های اولیه برای سوختگی کودکان

کمک های اولیه برای سوختگی کودکان

کمک های اولیه برای درمان سوختگی کودکان | بازارطب

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به 75 درصد سوختگی‌ها در کودکان خردسال ناشی از ریخته شدن مایع، آب داغ یا بخار است. 20٪ دیگر سوختگی های تماسی نیز ناشی از لمس یک جسم داغ مانند اتوی لباس یا وسیله های آرایش مو مانند اتو مو یا بابلیس و … محسوب می شوند. بهتر است راه های پیشگیری از سوختگی و ایمن نگه داشتن کودکان را بیاموزید.

دغدغه و پرسش بسیاری از والدین این است که زمانی که فرزندشان دچار سوختگی می شود، باید چه کاری باید انجام دهند و چه اقداماتی پیش بگیرند. پاسخ این سوال به به شدت سوختگی بستگی دارد. به عبارت دیگر، سه درجه سوختگی (براساس شدت آنها) وجود دارد. دانستن نحوه درمان سریع و موثر هر یک از آنها بسیار مهم است.

سوختگی درجه یک.

در این حالت، پوست قرمز می شود، اما تاول نمی زند. تا حدودی دردناک است، مانند آفتاب سوختگی.

سوختگی درجه دوم.

در این حالت، لایه بیرونی پوست سوخته و قسمتی از درم نیز آسیب دیده است. سوختگی درجه دو بسیار دردناک خواهد بود و احتمالاً تاول نیز ایجاد می کند.

سوختگی درجه سوم.

در سوختگی درجه سوم، پوست زغالی رنگ و سیاه، یا سفید خواهد شد. اپیدرم و درم (دو لایه بالایی پوست) به طور غیر قابل برگشت آسیب می بینند.

هرگونه سوختگی ناشی از برق یا سوختگی که در آن پوست سوخته، حالت چرمی پیدا کرده، یا بدون احساس باشد، از نوع سوختگی شدید است و باید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد. هرگونه سوختگی تاول دار و متورم که ناحیه ای بزرگتر از اندازه دست کودک شما را بپوشاند، یا سوختگی روی دست، پا، صورت، اندام تناسلی یا روی مفصل، یک آسیب جدی به حساب می آید و باید فوراً توسط پزشک متخصص اطفال معاینه شود. در یک اتاق اورژانس اگر نگران سوختگی هستید، حتی اگر شبیه هیچ یک از انواع سوختگی های بالا نباشد، پزشک اطفال باید آن را ببیند.

👈 خرید پانسمان زخم

فرزندم سوختگی جزئی دارد. چگونه باید آن را درمان کنم؟

اکثر سوختگی های کوچک و تاول دار را می توان در خانه درمان و مراقبت کرد. اگر سوالی دارید در مورد اینکه آیا می توان سوختگی را در خانه مراقبت کرد، یا این مراقبت به چه صورت است، در ادامه نوشته به آن میپردازیم:

هنگام سوختگی کودک چکاری باید انجام داد؟

1. محل سوختگی را خنک کنید. حدود پنج دقیقه محل سوختگی را زیر آب جاری خنک قرار دهید. این کار به توقف فرآیند سوزش و کاهش درد و تورم کمک می کند. یخ را روی سوختگی قرار ندهید. سوختگی را ماساژ یا مالش ندهید، زیرا این کار می تواند آسیب دیدگی را بدتر کند. تاول ها را دستکاری یا تخلیه نکنید؛ زیرا این امر می تواند خطر عفونت در محل سوختگی را افزایش دهد.

2. محل سوختگی را بپوشانید. ناحیه سوخته را با یک بانداژ تمیز و ضدعفونی شده بپوشانید که به محل سوختگی نچسبد. این کار نیز هم به کاهش خطر عفونت و هم کاهش درد کمک می کند.

3. از محل سوختگی محافظت کنید. محل سوختگی را با آب و صابون ملایم شست و شو دهید و تمیز نگه دارید. هیچگونه پمادی روی محل سوختگی نزنید؛ مگر اینکه پزشک اطفال دستور داده باشد. هرگز قبل از مشورت با پزشک اطفال خود کره، روغن یا سایر مواد خانگی را روی سوختگی نزنید، زیرا اینها می توانند خطر عفونت را نیز افزایش دهند.

در این لینک 👈 انواع پانسمان سوختگی

اگر بعد از گذشت پنج دقیقه از خنک شدن و پوشاندن سوختگی، کودک همچنان درد دارد، چه باید کرد؟

این احتمال وجود دارد که سوختگی همچنان دردناک باشد. فراموش نکنید که به کودک خود مقداری داروی ضد درد یا مسکن بدهید و آرامش خود را حفظ کنید تا کودک هم آرام بماند.

آیا سوختگی فرزندم، سبب ایجاد اسکار یا جای زخم خواهد شد؟

هر چه سوختگی عمیق‌تر باشد، احتمال باقی ماندن اسکار آن نیز بیشتر است. سوختگی‌های جزئی که تاول نمی‌زنند معمولاً بدون ایجاد اسکار و جای زخم، بهبود می‌یابند. سوختگی هایی که تاول ایجاد می کنند، گاهی اوقات یک اسکار جزئی ایجاد می کنند یا ممکن است پس از بهبودی، رنگی متفاوت از پوست اطراف داشته باشند.

برای جلوگیری از ایجاد اسکار و جای زخم بهتر است سوختگی ها را تا زمانی که با پوست جدید بهبود یافته اند، بپوشانید و هیچ مایعی روی آن نریزید. پس از این مدت، بدون پوشش نگه داشتن سوختگی اشکالی ندارد، اما برای جلوگیری از تغییر رنگ پوست باید به مدت یک سال از قرارگیری در معرض نور خورشید محافظت شود. محافظت در برابر آفتاب می تواند از طریق پوشش با لباس یا استفاده از ضد آفتاب باشد.

 

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *