سونامی سرطان در ایران

سونامی سرطان در ایران

سونامی سرطان در ایران_هر سال 90 هزار ایرانی به سرطان دچار می‌شوند!

علی مطلق گفت: سرطان در بین ایرانی‌ها با رشد بسیار بالایی همراه است. وی گفت هم‌اکنون در ایران نزدیک به 300 هزار ایرانی مبتلابه انواع سرطان‌ها وجود دارد و این آمار در حال رشد نگران‌کننده‌ای است که در هر سال 90 هزار ایرانی به این آمار افزوده می‌شود.

  همچنین از این بین هر سال حدود 50 هزار ایرانی به دلیل سرطان‌های مختلف جان خویش را از دست می‌دهند. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا 15 سال دیگر تعداد بیماران سرطانی تا 70 درصد رشد پیدا خواهند کرد. وی در ادامه ترتیب شایع‌ترین‌های سرطان‌ها را نیز بیان کرد.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد : آمار 90 هزارنفری که هر سال به سرطان مبتلا می‌شوند جدای از 50 هزارنفری است که هرساله به دلیل سرطان جان خود را از دست می‌دهند. وی افزود از سال 1385، در کشور سیستم ثبت بیماران سرطانی شکل‌گرفته است از آن زمان تاکنون بیش از 85 درصد از افراد سرطانی در این سیستم به ثبت رسیده‌اند. از سال 85 تاکنون نزدیک به 300 هزار مورد سرطانی در این سیستم به ثبت رسیده است. اما به این نکته باید توجه داشت که شاید افرادی باشند که قبل از این به سرطان مبتلا بوده و هنوز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند ولی به علت ثابت بودن سرطانشان در این آمار قرار نگرفته‌اند لذا این آمار، تا حدودی از آمار واقعی پایین‌تر است. وی در ادامه گفت : سیستم ثبت سرطان یکی از سیستم‌هایی در کشور و وزارت بهداشت است که به‌صورت نظام‌مند در حال اجرا است این سیستم، برنامه‌ای است قانونی که به‌وسیله مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و از حمایت آن برخوردار است. اما این سیستم به مانند دیگر سیستم‌ها با کاستی‌هایی هم روبرو بوده است این کاستی‌ها عبارت‌اند از محدودیت‌های نرم‌افزاری، ساختاری و برخی محدودیت‌های فرآیندی و کمبود نیروی انسانی. این کاستی‌ها در اجرای دقیق این برنامه تأثیرگذار بوده است.

مطلق گفت : در نیمه دوم سال 94، با بازنگری در سیستم ثبت بیماران سرطانی، یک سیستم یکپارچه برای ثبت بیماران سرطانی پایه‌ریزی و به اجرا درآمد. سیستم یکپارچه جدید به‌صورتی طراحی‌شده است که با همکاری چند نهاد وزارت و سازمان‌های بیمه‌گر، دقت ثبت سرطان در کشور را افزایش دهد.

مطلق در ادامه آمار شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران را به تفکیک جنسیت و رده سنی اعلام کرد. وی گفت : سرطان معده شایع‌ترین نوع سرطان در بین مردان و سرطان پستان در بین زنان ایرانی شایع ترن هستند. در ادامه وی افزود که سرطان شایع در کودکان ایرانی را سرطان‌های خون و مغز تشکیل می‌دهد اما چیزی که این آمار را از حالت نگرانی درمی‌آورد این است که 70 درصد این کودکان درمان می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد : تا به امروز با سیستم ثبت بیماران سرطانی بیش از 85 درصد بیماران سرطانی، تحت مدیریت این سیستم جامع قرارگرفته‌اند که باعث شده است آمار وزارت بهداشت ایران به آمارهای جهانی سازمان بهداشت جهانی نزدیک باشد.

مطلق افزود: بیماری سرطان در جهان و همچنین در ایران رو به رشد است تا سال 2014 بر اساس آمارهای ثبت‌شده نزدیک به 14 میلیون بیمار سرطانی در جهان وجود داشت درحالی‌که پیش‌بینی شد آمار بیماران سرطانی در سال 2030 چیزی نزدیک به 70 درصد رشد خواهد داشت و به آمار 25 میلیون نفر خواهد رسید.

درواقع پیش‌بینی‌شده است که نرخی بین 70 تا 80 درصد رشد در بین بیماران سرطانی در طی 15 سال آینده پدید آید که برای ایران هم این درصدها پیش‌بینی می‌شود. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی دو دلیل مهم این امر افزایش سالمندی در بین افراد جهان و همچنین افزایش سن امید به زندگی است. وی افزود سن امید به زندگی در سال 1359 در ایران حدود 56 سال سن بود اما در سال 1395 آمار نشان‌دهنده سن امید به زندگی 74 سال در ایرانیان را نشان می‌دهد.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *