بیماری آترواسکلروز چیست؟

آترواسکلروز

مروری کلی درمورد آترواسکلروز | بازارطب

آترواسکلروز، بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن، در دیواره‌های شریان‌ها پلاک‌هایی ایجاد می‌شوند.

این پلاک‌ها از ته‌نشین کلسترول و لیپیدهای دیگر، کلسیم و سلول‎های التهابی بزرگ به نام ماکروفاژها تشکیل شده‌اند. تشکیل پلاک در یک شریان مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد.

ممکن است پلاک‌ها وارد شریان شوند و جریان خون را به‌طور جزئی یا کلی مسدود کنند. آنژین پایدار، نمونه‌ای از عارضه‌هایی است که به دلیل تشکیل پلاک بروز پیدا می‌کند.

مشکل دیگر این است که شاید پلاک‌ها باعث بروز ترومبوز شریانی شوند. ترومبوز شریانی در اثر پارگی پلاک اتفاق می‌افتد و باعث تشکیل لخته‌ی خون می‌شود. ممکن است ترومبوز منجر به انسداد شریان شود. یکی از مشکلات ناشی از پارگی پلاک، سندرم حاد کرونری (ACS) است.

سومین مشکل این است که پلاک‌ها باعث ضعیف شدن دیواره‌ی شریان شده و با بیرون‌زدگی دیواره، باعث بروز آنوریسم می‌شوند. پارگی آنوریسم اغلب باعث خونریزی‌های شدید داخلی می‌شود. آنوریسم آئورت نمونه‌ای از آن است.

لینک مفید 👈 قیمت دستگاه فشار خون امرون

عارضه‌های دیگر ناشی از آترواسکلروز شامل سکته‌ی مغزی، بیماری شریان محیطی و بیماری‌های کلیوی است.

دلایل آترواسکلروز

دلیل اصلی آترواسکلروز هنوز مشخص نشده است.

بااین‌حال، عوامل بسیاری وجود دارند که به شناسایی آترواسکلروز کمک می‌کنند. این موارد شامل:

  • پیش‌زمینه‌ی ژنتیکی- گاهی احتمال ابتلاء به آترواسکلروز در خانواده زیاد است. هر کسی که اقوام نزدیک او (والدین، خواهر و برادر، عمه یا عمو) به آترواسکلروز مبتلاء شده باشد، باید از هر فرصتی برای کاهش عوامل خطرساز استفاده کند.
  • غیرعادی بودن کلسترول- سطح بالای کلسترول LDL و سطح پایین کلسترول HDL با آترواسکلروز مرتبط است.
  • هایپرتنشن (فشارخون بالا)
  • سیگار کشیدن
  • عدم تحرک
  • چاقی، خصوصاً چاقی شکمی
  • دیابت

در فرهنگ‌های غربی حتی در دوران کودکی یا نوجوانی، تغییرات اولیه شریان‌ها ناشی از آترواسکلروز مشخص می‌شود. آترواسکلروز در ابتدا به‌صورت تدریجی پیشروی می‌کند و اغلب طی چندین دهه پیش از شروع علائم ایجاد شده است.

شریان‌های آسیب‌دیده

تأثیر آترواسکلروز بر شریان‌های کرونری منجر به آنژین و آنفارکتوس میوکارد (سکته‌ی قلبی)، تأثیر آن بر شریان‌های مغزی منجر به سکته‌ی مغزی، تأثیر آن بر شریان‌های کلیوی باعث بروز بیماری‌های کلیوی، تأثیر آن بر آئورت باعث بروز آئورت آنوریسم و تأثیر آن بر عروق دست و (به‌خصوص) پا باعث بروز بیماری شریان محیطی و لنگیدن، ایجاد زخم، تغییرات پوستی و تأخیر در بهبودی می‌شود.

در ایالات متحده، آترواسکلروز بیشتر از هر بیماری دیگر منجر به مرگ و ناتوانی بیمار می‌شود.

درمان آترواسکلروز

پزشکان زمان زیادی را صرف درمان پیامدهای ناشی از آترواسکلروز کرده‌اند- سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، نارسایی کلیوی، بیماری شریان محیطی، و غیره. بنابراین، برای این عارضه‌ها درمان‌هایی وجود دارد. ولی درمان آن‌ها دشوار، پرهزینه، تهاجمی و پرخطر است.

تا امروز، بهترین درمان برای آترواسکلروز این است که در وهله‌ی اول از بروز آن جلوگیری کنید و اگر به این عارضه مبتلاء شده‌اید، هر کاری که لازم است انجام دهید تا بیماری پیشرفت نکند. این اقدامات شامل داشتن رژیم غذایی سالم، انجام تمرینات ورزشی، تناسب وزن، سیگار نکشیدن و تنظیم فشارخون است.

🔥 دستگاه فشارسنج خون

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *