وسایل کمک های اولیه خانگی

وسایل کمک های اولیه خانگی
کمک های اولیه
وسایل کمک های اولیه خانگی

وسایل کمک های اولیه خانگی

شما آیا میتوانید بیماری های ساده را در منزل درمان کنید؟یا مشکل اوژانسی پزشکی ؟ شما بهتر است وسایل و دارو هایی برای درمان بریدگی های ساده تا مسایل خطرناک در منزل داشته باشید.تا در مقابل حوادث بهترین زمان رفع کنید.در واقعیت اکثر خانواده ها هیچ گونه کمک های اولیه در منازل خود ندارند که در مواقع وقوع چنین خطراتی آماده باشند.با ما همراه باشید و موارد زیر را در جعبه یا کیف کمک های اولیه نگهداری کنید.

۱) صابون معمولی

ترکیب آب و صابون هنوز هم بهترین راه تمیز کردن بریدگی‌ها و خراش‌ها به شمار می‌رود. استعمال الکل، پراکسید هیدروژن و محلول ضدعفونی‌کننده نارون کوهی، همه و همه به پوست آسیب می‌رسانند و البته زخم‌ها را بهتر از صابون هم تمیز نمی‌کنند. در اینجا لازم به ذکر است که صابون معمولی به اندازه اکثر انواع آنتی‌باکتریال‌های موجود مؤثر است (صابون معمولی سالم‌تر است، سازمان دارو و غذای آمریکا FDA مشغول بررسی عوارض جانبی ماده تریکلوزان، ماده فعال بسیاری از صابون‌های آنتی‌باکتریال، روی هورمون‌ها و ایجاد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک است).

۲) چسب زخم ساده Band-Aids

برای آسیب دیدگی‌های جزیی، هرچه سریع‌تر باید زخم‌ها تمیز شوند و نیازی به چسب‌های حاوی آنتی‌بیوتیک نیست. فقط یادتان باشد که چسب زخم‌ها در اندازه‌های مختلف متناسب با اندازه زخم باشد؛ پدگاز و چسب ضد حساسیت فراموش نشود. پدگاز در زخم‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود که کاملا روی زخم را می‌پوشاند و ترشحات آن را جذب می‌کند.

۳) باند کشی

باند کشی برای بستن مفصل رگ به رگ شده عالی است. توجه داشته باشید که باند کشی را درست ببندید. اگر کف یا قوزک پا را می‌بندید. از کف پا شروع کنید و آن را چندین بار بپیچید تا به قوزک برسید، سپس آن را ضرب‌دری مثل عدد هشت انگلیسی پشت و بالای پاشنه ببندید و آن را با یک گیره مخصوص یا چسب محکم کنید.

اگر شل بسته شود، فشار مفید کافی اعمال نمی‌شود؛ اگر خیلی سفت باشد، در گردش خون اختلال ایجاد می‌کند. (اگر پا احساس بی حسی یا سوزش و خارش پیدا کرد، سرد یا رنگ پریده شد، باند را بلافاصله باز کنید. همیشه یک کیسه یخ برای رگ به رگ شدن‌های جزیی در فریزر داشته باشید.

۴) آسپیرین

آسپیرین از قدیم‌الایام برای درمان سردرد استفاده می‌شده است. اما علت اصلی لزوم آسپیرین در قفسه دارو برای موارد اورژانس است. اگر احساس درد در قفسه سینه داشتید، یک آسپیرین بدون روکش ۳۲۵ میلی گرمی بجوید. احتمال بروز حمله قلبی خاص زمانی خاص نیست و خوردن آسپیرین بلافاصله پس از احساس درد، می‌تواند از شدت آسیب کم کند.

علت: حملات قلبی عموما ناشی از لخته‌های خونی داخل عروق قلبی است. اگر آسپیرین بخورید (و بجوید که سریع‌تر وارد بدن شود) خواص رقیق‌کنندگی آن آسیب وارده به قلب را کاهش می‌دهد. البته اول به اورژانس زنگ بزنید. یک مساله دیگر هم وجود دارد و اینکه مخصوصا در خانم‌ها درد سینه همیشه پیش درآمد حمله قلبی نیست!

۵) دماسنج دقیق

برای آگاهی از تب که می‌تواند نشانه‌ای از عفونت یک زخم یا وخامت هر بیماری باشد، وجود یک دماسنج خوب در قفسه دارو ضروری است. برخی دماسنج‌های دیجیتال را توصیه می‌کنند که استفاده از آنها به مراتب راحت‌تر از دماسنج‌های جیوه‌ای است. دماسنج‌های مخصوص گوش و نوارهای تب‌سنج را فراموش کنید که اصلا قابل اعتماد نیستند. دمای بدن تا ۷/۳۷درجه تب محسوب نمی‌شود.

۶) آنتی هیستامین

دیفن هیدرامین علایم آلرژیک یا به عبارتی حساسیت را تسکین می‌دهد- علایم ناشی از حساسیت به گیاهان، گرد و غبار، گزش حشرات یا غذایی خاص. از آنجایی که این دارو سریع اثر می‌کند، توسط بسیاری از پزشک‌ها تجویز می‌شود. اما اگر دچار واکنش آلرژیک حاد شدید- تنفس سخت، تورم زبان یا لب، روی قرص و شربت حساب نکنید؛ بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

۷) پماد آنتی‌بیوتیک موضعی

پس از تمیز کردن زخم، قدری پماد آنتی‌بیوتیک مانند جنتامایسین، تتراسایکلین، … بمالید که زمان بهبودی را کوتاه‌تر کرده و از خطر عفونت می‌کاهد. پمادهای آنتی‌بیوتیک را می‌توان روی سوختگی‌ها هم استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید هرگز کره، روغن و ضماد روی سوختگی نمالید زیرا خطر عفونت افزایش می‌یابد. اگر تاول سوختگی سالم بود، روی آن را کمپرس سرد کنید؛ و اگر ترکیده بود، آن را با صابون معمولی بشویید، کمی پماد آنتی‌بیوتیک روی آن بمالید و سپس پانسمان سبک کنید.

بیشتر بخوانید > 8 وسیله مهم برای جعبه کمک های اولیه کیف و ماشین

۸) مسکن ضعیف

اگر فردی از اعضای خانواده سردرد یا درد خفیف دیگری داشت، به دنبال مسکن قوی و فیل افکن نباشید. ایبوپروفن (Advil) یا استامینوفن (Tylenol) مناسب دردهای خفیف هستند اما توجه داشته باشید برای کودکان از فرآورده‌های خاص کودکان استفاده کنید؛ حتما بروشور داروهای کودکان و دوز آنها را مطالعه کنید زیرا برای کودکان، دوز مناسب بر اساس وزن آنها محاسبه می‌شود.

۹) کرم هیدروکورتیزون

این دارو حاوی هورمون استروئید است که موجب کاهش التهاب، خارش ناشی از گزش حشرات و حساسیت به گیاهان و برخی ضایعات آلرژیک پوستی می‌شود. مقدار کمی از آن را روی ضایعه بمالید و به یاد داشته باشید بیش از یکی دو روز بدون تجویز پزشک از آن استفاده نکنید. استعمال طولانی مدت ریسک عوارض جانبی آن را بالا می‌برد.

۱۰) شماره تلفن‌های ضروری

روی یک برگه نام و شماره تلفن پزشک خود به همراه شماره نزدیک‌ترین داروخانه و درمانگاه به منزل را یادداشت کنید و به دیواره قفسه دارو یا کیف کمک‌های اولیه بچسبانید.

اما اگر یکی از محلول هل و مواد و داروهای زیر را در منزل دارید، باید بدانید که ضرر آنها بیشتر از منفعت شان است پس حتما آنها را دور بیندازید:

مرکوکروم و بتادین:

متخصصان امروزه بر این باورند که این ضدعفونی کننده‌های قدیمی بهبودی زخم را به تاخیر می‌اندازند. مواد متشکله این دو فرآورده به سلول‌های تازه و حساسی که مسوول التیام زخم هستند آسیب می‌رسانند اما اگر هیچ مواد ضد عفونی‌کننده حتی صابون ندارید از بتادین و مرکوکروم استفاده کنید.

شربت ایپکاک:

این داروی کودکان قبلا در مواردی تجویز می‌شد که کودک چیز خطرناکی را بلعیده بود و این دارو باعث استفراغ و برگرداندن محتویات معده در نتیجه خروج جسم خطرناک می‌شد؛ از آنجایی که استفراغ ریسک ورود محتویات معده به داخل ریه را افزایش می‌دهد، امروزه انجمن پزشکان اطفال ایالات متحده آمریکا مصرف آن را توصیه نمی‌کند. به جای این نوع درمان، اگر یکی از افراد خانواده ماده‌ای سمی یا خطرناک بلعید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. هرگونه داروی قدیمی، بد بو، چند تکه شده و تاریخ مصرف گذشته: بهتر است سالی یک بار قفسه داروها را خانه تکانی کنید. به منظور حفظ و ممانعت از آلودگی محیط زیست، به برچسب داروها دقت کنید تا به روش مناسب هر دارو آن را به اصطلاح معدوم کنید

مترجم: نازنین صحت

منبع :آفتاب

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *