دوره نقاهت بعد از عمل جراحی لگن

عمل جراحی لگن
دوره نقاهت بعد از عمل جراحی لگن

جدول زمان‌بندی دوره نقاهت بعد از عمل جراحی لگن

آیا برای عمل تعویض مفصل لگن خود آماده هستید؟

در زمان ورود به بیمارستان برای ۲-۳ روز ماندن در بیمارستان آماده باشید. عمل شما معمولا چندین ساعت طول خواهد کشید. بعد از آن شما برای مدتی در اتاق بعد از عمل یا recovery room  خواهید بود تا زمانی که به هوش بیایید و زمانی که شما به هوش آمدید به اتاق خود منتقل خواهید شد.

 بعد از عمل

شما ممکن است در ابتدا مقداری درد داشته باشید که به شما داروهای ضد درد و آرامش‌بخش داده خواهد شد . در ابتدا تنفس شما ممکن است به دلیل وجود مواد آرام‌بخش و یا حتی مواد بیهوشی و یا حتی دراز کشیدن بر روی تخت تنفس سریع و مقطعی داشته باشید. اما نکته مهم این است که شما هر از چند گاهی نفس عمیق کشیده یا حتی سرفه نمایید تا ریه‌های خود را از تجمع مواد و یا حتی ترشحات تخلیه کنید.

ممکن است در نزدیکی لگن شما یک تیوب و یا درواقع یک کالکتور یا یک مخزن که پر از خون هم هست وصل شده باشد .

پزشک شما ممکن است به شما داروهایی را بدهد که به آن‌ها رقیق‌کننده خون گفته می‌شود.

روز بعد از جراحی

زمان به حرکت درآوردن مفصل جدید رسیده است. یک فیزیوتراپ به شما خواهد آموخت که چگونه ورزش‌ها و حرکاتی را که موجب تقویت عضلات دور مفصل خواهد شد انجام دهید. ممکن است از شما خواسته شود که بر لبه تخت نشسته  بایستید یا حتی راه بروید. اگر جراحی شما در ساعات اولیه روز انجام شده باشد و جراحی به‌خوبی پیش رفته باشد حتی ممکن است در همان روز و در بعدازظهر همان روز از شما خواسته شود تا حرکات فیزیوتراپی را انجام دهید.

روز اول و دوم بعد از جراحی

ممکن است از شما خواسته شوید حرکات ورزشی بیشتری انجام داده و یا حتی به کمک مرغک و یا حتی واکر راه بروید. همچنان که درد شما کاهش پیدا می‌کند ممکن است بر اساس تشخیص پزشکتان داروهای ضد درد شما به نوع خوراکی تبدیل شود. در این روز شما باید قادر به خوردن غذای معمولی باشید برخلاف روز اول که تغذیه شما مایع و یا نرم بود.

روز دوم و سوم بعد از جراحی

زمانی است که شما باید راحت‌تر باشید اگر همه‌چیز خوب پیش رفته باشد ممکن است زمان رفتن شما به خانه باشد . قبل از رفتن مطمئن شوید که همه‌چیز آماده برای شما می‌باشد از قبیل حمل‌ونقل یک یا دو نفر برای کمک به شما خریدهای ضروری و غیره. ممکن است برای سه تا شش هفته قادر به رانندگی نباشید.

اگر به کمک بیشتری نیاز دارید ممکن است به یک مرکز توان‌بخشی مراجعه کرده و یا از خدمات آن‌ها در منزل بهره‌مند شوید.

روز چهارم و بعد از عمل جراحی

مراقب محل جراحی باشید . از تر کردن استفاده از لوسین یا پماد در محل جراحی بپرهیزید. برای کاهش درد می‌توانید از کیسه یخ در هر بار ۱۰-۱۵ دقیقه استفاده نمایید. به مفصل خود حرکت دهید و تمریناتی را که در بیمارستان یاد گرفته‌اید در خانه انجام دهید.

ممکن است از یک پرستار خانگی و یا فیزیوتراپیست بخواهید که به شما خدمات ارائه کنند.

روز دهم تا چهاردهم بعد از جراحی

اگر بخیه‌ای دارید که جذب نشده است ممکن است به پزشک خود مراجعه نموده و آن‌ها را خارج کنید. ممکن است دکتر شما توصیه کند تا یک تا دو روز بعد از درآوردن بخیه‌ها از دوش گرفتن یا تر نمودن محل اجتناب کنید. ممکن است درد شما کم شده باشد . دیگر نیازی به داروی درد نداشته باشید.

هفته سوم تا ششم بعد از عمل

در این زمان شما باید قادر به انجام کارهای عادی خود باشید اما ممکن است همچنان درد یا ناراحتی خفیف و جزئی در پایان روز داشته باشید. شش هفته بعد از جراحی شما باید قادر به رانندگی باشید.

هفته ده تا دوازدهم بعد از عمل

در این زمان شما باید احساس کنید که فرد سالمی هستید. درد شما باید تقریباً برطرف شده باشد. التهاب باید تقریباً از بین رفته باشد . حرکت کردن راحت شده و احتمالاً شما قادر به انجام کارهای روزمره خود هستید خواه این کارها باغبانی رقصیدن و یا پیاده‌روی طولانی باشد. شما باید بر طبق دستور پزشک خود به وی مراجعه کرده و پیگیر روند بهبودی خود باشید.

در آخرین مرحله درمان خود می توانید با تایید پزشک خود از محصولات رفع اسکار و سیلیکون شیت جهت بهبودی جای زخم خود استفاده کنید.

مترجم : دکتر مصطفی محبوبیان (متخصص ارتوپدی)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *