سرطان کولورکتال سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان کولورکتال
سرطان کولورکتال
سرطان کولورکتال سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان کولورکتال چیست؟

در مراحل اولیه این بیماری توسط پزشکان قابل علاج است.زمانی به این بیماری مبتلا میشوید که سلول های غیر طبیعی در دیواره روده بزرگ یا راست روده (روده بزرگ نامیده میشود)رشد میکنند.این نوع بیماری هم در زنان و هم در مردان به وجود می اید .ایالات متحده دومین درصد مرگ ناشی  از این نوع سرطان را دارد.

پلیپ چیست؟

آنها در داخل روده شما رشد میکنند.بسیاری از انها بی ضرر هستند اما در برخی موارد اگر به آنها رسیدگی نشود و از بین نرود میتواند تبدیل به سرطان روده بزرگ شود.دو نوع از رایج ترین پولیپ های روده پولیپ ادنوم و هایپر پلاستیک است.انها زمانی تشکیل میشوند که روند رشد سلول ها در جداره روده ی بزرگ با مشکل مواجه است.

عوامل خطرناکی که شما نمیتوانید آن را کنترل کنید.

برخی از چیزهایی که فقط نمیتواند به شما کمک کند :از جمله:

سن شما__بسیاری از افراد بالا تر از 50 سال.

پولیپ یا بیماری التهابی روده.

سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال یا پولیپ روده بزرگ.

عوامل خطر ناکی که شما میتوانید آن را کنترل کنید:چ

شما میتوانید با انجام دادن موارد فوق شانس خود را از ابتلا  به این بیماری افزایش دهید.

خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز یا پردازش شده که در دمای بالا پخته شده است.

درمان چاقی (داشتن بیش از حد چربی در اطراف کمر)

ورزش کافی نیست 

سیگار کشیدن

مصرف بسیار زیاد الکل

نشانه و علائم ها چه هستند:

سرطان کولورکتال نشانه های هشدار دهنده ای ندارد بنابر این مهم است که بررسی و چک شود.پیدا کردن آن به این معنی است که قابل درمان است.و زمانی که بیماری بد تر میشود ممکن است شما در مدفوع خود خون ببینید و یا یبوست اسهال یا درد شکم داشته باشید و یا کاهش وزن بدون علت و یا خستگی بدون علت داشته باشید.زمانی این علائم ظاهر میشوند که تومورها تمایل به بزرگتر شدن دارند و سخت تر درمان میشوند.

انجام تست برای یافتن سرطان کولورکتال:

آزمایش های غربالگری کلید تشخیص زود هنگام میباشد.اغلب مردم باید کولونوسکوپی راهر 10 سال یکبار تا 50 سالگی انجام دهند.این تست با استفاده از یک لوله و یم دوربین کوچک در طیف کولون(انتهای روده بزرگ)رکتوم(مقعد) انجام میشود.این تست میتواند به جلو گیری از سرطان روده بزرگ و پیدا کردن تومور اولیه کمک کند.پزشک شما سپس شروع به حذف پولیپ ها میکند (همانطور که در تصویر میبینید).

کولونوسکوپی مجازی:

برای نشان دادن روده بزرگ شما از یم نو سی تی اسکن مدل تری دی استفاده میکنند این تست با قرار دادن یک دوربین در داخل بدن شما پولیپ یا مشکلات داخل بدن شما را نشان میدهد.معایب اصلی این تست این است که ممکن است پلیپ های کوچک را از دست بدهید و اگر پزشک شما چیزی پیدا کرد شما هنوز نیاز به یک کولونوسکوپی واقعی دارید.پزشک شما ممکن است هر 5 سال یکبار کولونوسکوپی مجازی تجویز کند.

باریوم انما:

اشعه ایکس 

یک تصویر جزئی از داخل روده بزگ و رکتوم به دکتر شما میدهد.این روش راه دیگری برای پیدا کردن پولیپ ها و تومورها و سایر تغییرات در روده ی شما است.اینجا باریوم دیده میشود.که نشان میدهد (هسته سیب) تومور روده بزرگ را مسدود کرده است.

سیگوئیدوسکوپی انعطاف پذیر:

پزشک شما ممکن است به جای کولونوسکوپی این تست را توصیه کند.پزشک شما از یک لوله باریک و بلند استفاده میکند که داخل راست روده و قسمت پایین روده بزرگ شما را نگاه کند.این لوله دارای نور و دوربین است که پولیپو سرطان را نشان میدهد.اگر پزشک شما تشخیص دهد که ایت تست برای شما مناسب است باید هر 5سال یکبار ان را انجام دهید.

آزمایش خون در مدفوع:

تست خون مدفوع میتواند نشان دهد آیا خون مخفی در مدفوع شما میتواند نشانه  ای از سرطان باشد.شما دو یا سه نمونه کوچک از مدفوع خود را جهت مطالعه به پزشک میدهید.پزشکان معمولا این آزمایشات را هر ساله توصیه میکنند.اگر نمونه های شما نشانه ای از خون داشته باشند شما ممکن است نیاز به کولونوسکوپی داشته باشید.

بیشتر بخوانید > آجیل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد

یک انتخاب صفحه اصلی:تست دی ان ای

یک آزمایش جدید به نام کولوگوآرد به نظر میرسد برای خون و دی ان ای مشکوک در مدفوع شما مناسب باشد.این تست در پیدا کردن سرطان روده بزرگ بسیار دقیق است اما اگر ان را ندارید هنوز هم نیاز به پیگیری توسط کولونوسکوپی هست.

کولوگوآرد نمتواند محل ازمایش را پیدا کند.انجمن سرطان آمریکا گرفتن آزمایش دی ان ای مدفوع را هر 3 سال یکبار توصیه میکند.

تشخیص رست:

اگر ازمایش نشان میدهد که ممکن است تومور وجود داشته باشد گام بعدی آزمایش بافت برداری است.در طول کولونوسکوپی از روده بزرگ از هر قسمت از پلیپ که مشکوک باشد نمونه بافت توسط پزشک بیرون کشیده میشود.کارشناس برای مطالعه بافت رابرای تشخیص اینکه سرطانی هست با خیر زیر میکروسکوپ میگذارند.در اینجا تصویری بزرگ شده از سول های سرطانی بهبود یافته نشان داده شده است.

مراحل سرطان کولورکتال:(انتهای روده بزرگ):

کارشناسان”مراحل” هر سرطان را پیدا کرده تا طی یک فرایند مشخص کنند این بیماری تا چه حد کسترش یافته است.مراحل پیشرفته تر به این معنی است که شما مبتلا به یک مورد جدی تر از سرطان هستید.اندازه تومورها همیشه با هم تفاوت دارند.نمایش آنها کمک میکند تا پزشک شما تصمیم بگیرد چه نوع درمانی مناسب تر است.

مرحله صفر:سرطان در پوشش درونی کولون(انتهای روده بزرگ)و رکتوم(مقعد)است.

مرحله یک:این بیماری در لایه عضلانی کولون(انتهای روده بزرگ)رکتوم(مقعد)رشد کرده است.

مرحله دوم:سرطان از طریق بیرونی ترین لایه کولون(انتهای روده بزرگ)رکتوم(مقعد)رشد میکند.

مرحله سوم:این بیماری به صورت یک یا چند گره های لنفاوی در منطقه گسترش پیدا میکند.

مرحله چهارم:این بیماری به سایر قسمت های بدن مانند کبد و ریه و استخوان کسترش پیدا میکند.

مسمم به بقا :

نظر شما بستگی به مرحله سرطان شما دارد.شما ممکن است صحبت های دکتر خود را در مورد میزان بقای 5ساله شنیده باشید.این به دان معنا است که پس از تشخیص 5 سال یا بیشتر زندگی کرده اند.مرحله اول نرخ بقای 5 ساله از 87درصد تا 92 درصد میباشد.اما به یاد داشته باشید کسانی که نمیتواندامار را پیش بینی کنند چه خواهد شدبرای همه اتفاق می افتد.چیز های زیادی میتوانند نظر شما را در مورد سرطان روده بزرگ تحت تاثیر قرار دهند .از پزشک خود بپرسید چه تعدادی تحت تاثیر قرار گفته اند.

آیا عمل جراحی میتواند کمک کند؟

جراحی در مراحل اولیه سرطان روده بزرگ میزان علاج بسیار بالایی دارد.در اتمام آخرین مرحله پزشکان تومور و بافت اطراف ان را حذف میکنند.اگر انها بزرگ هستند دکتر شما ممکن است نیاز به نمونه بر داری یک قطعه کامل از کولون(انتهای روده بزرگ) رکتوم(مقعد)را داشته باشد.اگر بیماری کبد ریه و یا دیگر اندام شما را تحت تاثیر قرار داده باشد جراحی احتمالا منجر به درمان شما نمیشود.اما ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند.

مبارزه با سرطان پیشرفته:

سرطان روده بزرگ گاهی اوقات میتواند درمان شود حتی اگر به غدد لنفاوی(مرحله سوم) پخش شده باشد.درمان شما معمولا شامل جراحی و شیمی درمانی است.در اینجا پرتو درمانی نشان داده شده است که در برخی موارد گزینه مناسبی است.اگر بیماری به ارگان های دیگر بدن کسترش یابد احتمتلا درمان سخت تر خواهد شد.انجام چرتو درمانی و شیمی درمانی ممکن است علائم شما را کاهش دهد و به راحتی به زندگی شما و دیگران کمک کند.

آیا شیمی درمانی به شما احساس بدی میدهد؟

داروهای جدید تر شیمی درمانی احتمال بیماری شما را کمتر میکند.همچنین این دارو ها میتواند به کنترل تهوع شما کمک کند.

فرسایش فرکانس رادیویی:RFA:

در این روش از گرمای شدید برای سوزاندن دور تومور استفاده میشود.با راهنمایی یک دکتر وارد سی تی اسکن انجام دهید و با استفاده از دستگاه سوزن مانند اقدام به سوزاندن تومور و مناطق اطراف ان کنید.این روش میتواند برخی از تومورهایی که با عمل جراحی نمیتوان حذف کرد را از بین ببرد مانند تومور کبد.شیمی درمانی میتواند آر اف ای کار کند.

جلو گیری از سرطان روده بزرگ با عادات سالم:

شما میتوانید با استفاده از این مراحل به طرز چشمگیری شانس خود را از ابتلا به این بیماری کاهش دهید.یک رژیم غذایی مغذی و به اندازه کافی ورزش کردن و کنترل چربی بدن.

این عادات 45درصد از سرطان روده بزرگ جلوگیری میکند.

انجمن سرطان آمریکا توصیه میکند که از رژیم غذایی سنگین و میوه و سبزیجات و گوشت فر آوری شده و قرمز و به جای غلات کامل از غلات تصفیه شده استفاده کنیم.این رژیم کمک میکند که شما وزن خود را سالم نگه دارید.

جلوگیری با سرطان با ورزش:

بزرگ سالانی که فعالیت میکنند مسلح به یک سلاح قدرتمند در برابر سرطان روده بزرگ هستند.در یک مطالعه نشان داده میشود افراد فعال 24 درصد احتمال ابتلای سرطان آنها کمتر است.مهم نیست که فعالیت شما انجام کار یا بازی باشد.

انجمن سرطان آمریکا توصیه میکند در هفته 150 دقیقه ورزش متوسط ماننذ پیاده روی سریع یا 75دقیقه ورزش سریع در هفته مانند دویدن داشته باشید.سعی کنید فعالیت های خود را در طول هفته گسترش دهید.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *