تغذیه در دوران ابتلا به آبله مرغان

ابتلا به آبله مرغان

تغذیه در دوران ابتلا به آبله مرغان

شیوع ویروس آبله مرغان در قرن  و21 بین سالهای 2005 تا 2014، 85% کاهش یافته است. اما همچنان سالانه بسیاری از نوزادان، زنانب باردار و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مانند بیماران تحت شیمی درمانی یا مبتلا به ایدز با ریسک بالای ابتلا به آبله مرغان روبرو هستند.

نقص سیستم ایمنی و ابتلا به آبله مرغان

نقص سیستم ایمنی موجب کاهش مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری زا و طولانی شدن دوره های بیماری و عفونت در بدن می شود. ابتلا به ویروس آبله مرغان در این افراد با خطر مضاعفی همراه است. علاوه بر دریافت درمان تخصصی، کنترل علائم و افزایش ایمنی بدن با دریافت کافی مایعات و تغذیه صحیح بهترین روش های مدیریت این بیماری در بیماران نقص ایمنی است. در این مقاله به برخی غذاهای مفید و مضر برای بیماران مبتلا به آبله مرغان پرداخته ایم.

عامل بیماری آبله مرغان

رشد و تکثیر ویروس واریسلا زوستر در بدن، منجر به ابتلا به آبله مرغان می شود. همچنین این ویروس در برخی افراد ایجاد زونا می کند. آبله مرغان یک بیماری به شدت واگیر دار با علائم آزاردهنده شامل جوش های خارش دار و قرمز است.

عوارض آبله مرغان

گاهی آبله مرغان به غیر از علائم شایع با مشکلاتی همچون زخم های مزمن پوستی، گاستریت (التهاب وزخم معده)، هپاتیت، التهاب پانکراس، پنومونی و حتی سکته همراه است.

بیشتر بخوانید > درمان جای آبله مرغان

واکسن آبله مرغان

این واکسن در برخی کشورها در برنامه ی درمانی عموم قرار داشته و تزریق آن اجباری است.

درمان دارویی آبله مرغان

درمان اختصاصی و گزینه های دارویی زیادی در دست نیست. درمان رایج استفاده از داروهای موضعی ضد التهاب و ضد خارش و داروهای خوراکی ضد ویروس خاص است. در صورتی که فرد به پنومونی یا عارضه ی دیگری مبتلا شده باشد درمان اختصاصی آن را نیز دریافت می کند. برای کنترل درد ناشی از راش ها در بزرگسالان مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز می شود. عدم خاراندن راش ها از عفونت، زخم و انتشار و گسترش آن ها در سطح پوست جلوگیری می کند. حمام آب ولرم یا خنک و استفاده از لوسیون های مخصوص بدون عطر و ضد آلرژی درد و خارش را تسکین می دهد.

تغذیه چه اهمیتی در درمان آبله مرغان دارد؟

در بسیاری از کودکان مبتلا زخم های دهانی ایجاد می شود. پیروی از رژیم غذایی بدون مواد اسیدی و ترش، نمک، فلفل و ادویه ها به تسکین این التهابات کمک می کند.

در افرادی که سیستم ایمنی کاهش یافته، یکی از عوارض ابتلا به ویروس مشکلاتی همچون گاستریت یا تورم و التهاب معده است که منجر به تهوع، درد و استفراغ می شود. این افراد بهتر است از رژیم غذایی نرم با حجم کمتر استفاده کنند.

برخی افراد در اثر ابتلا به آبله مرغان با خطر آنمی (کم خونی) یا کاهش گلبول های قرمز خون روبرو هستند. بنابراین رژیم غذایی غنی از آهن ریسک کم خونی را در مبتلایان به آبله مرغان کاهش می دهد.

رژیم غذایی موثر در درمان آبله مرغان

  • از ادویه، فلفل و نمک در غذاهای خود استفاده نکنید
  • از مصرف غذاها، میوه، سبزیجات و مواد اسیدی و ترش بپرهیزید
  • غذاهای نرم بخورید مانند پوره سیب زمینی، میوه های له یا رنده شده
  • غذاهای خنک بخورید تا التهاب و درد ضایعات دهانی را کمتر کنند مانند: کفیر، ماست، بستنی، انواع شیک و اسموتی و شیر
  • قهوه، چای سیاه، نوشیدنی های انرژی زا و سودا منجر به دهیدراته شدن و دفع آب بدن می شوند بنابراین مصرف آن ها را کم کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید. مایعات با کمک به سیستم لنفی به پاکسازی بدن از ویروس کمک می کنند. بهترین مایع آب است اما میتوانید از نوشیدنی های خنک دیگری مانند آب میوه های غیر اسیدی و غیر از مرکبات، دمنوش سرد و نوشیدنی های کم کربوهیدرات نیز استفاده کنید.
بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *