4 روش اصلی زخم درمانی مدرن (زخم تراپی)

زخم تراپی مدرن

4 روش اصلی زخم درمانی مدرن (زخم تراپی)

امروزه دنیای زخم درمانی مدرن، مبحثی جالب برای مطالعه است که همچنان با تکامل درک و اطلاعات ما از چگونگی خود بهبودی بدن ، تکامل می یابد. تکامل این دنیا خیلی فراتر از استفاده از بانداژهای ساده است . امروزه از انواع متد های پیشرفته ی زخم درمانی ایی استفاده می کنیم که به همان اندازه نوآورانه و خلاقانه اند ، موثر نیز هستند.

1.زخم درمانی  با استفاده از فشار منفی( وکیوم تراپی)

پیداست که درمان زخم توسط استفاده از فشار منفی، متد درمانی موثری برای درمان زخم های حاد و مزمن از جمله زخم های دیابتی است. برای ایجاد  محیط دارای فشار منفی در داخل زخم ، دستگاه مکش (پمپ) یا وکیومی  به زخم متصل میشود. برای حفظ حالت خلاء در داخل زخم، باید از پانسمان های مخصوص کفی و گازهای ضد آب و کیپی که هوا از آن عبور نمیکند در اطراف زخم استفاده شود. این عمل امکان دارد به صورت متناوب یا مداوم در طی چند روز انجام گیرد. خلاء ی  که این مدل زخم درمانی (زخم تراپی ) ایجاد میکند؛ مایعات ، ترشحات و مواد عفونی را از زخم بیرون میکشد. اگرچه این مدل زخم درمانی ها موثر و کارسازاند ؛ اما در بیمارانی که مشکلات خونریزی دارند یا مراقبشان در مورد نحوه کار با دستگاه آموزش های کافی و لازمه را ندیده است، خطر ابتلا به خونریزی نیز وجود دارد.

2. زخم درمانی با استفاده از اکسیژن (اکسیژن تراپی)

اکسیژن درمانی (اکسیژن تراپی) برای بیماران مبتلا به زخم های دیابتی ، زخم های نکروزان (نکروتیک) و زخم های غیر قابل بهبود و ترمیم،   متد درمانی مفیدی بوده است. در اصل این متد برای درمان غواصانی که در اعماق دریا مبتلا به

بیماری کاهش فشار بوده اند، توسعه یافته. اکنون از اکسیژن درمانی هایپرباریک برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. بیماران در محفظه ای قرار گرفته که بدن را تحت فشار زیاد اکسیژن 100٪ قرار می دهد. از آنجایی که زخم برای بهبودی و ترمیم به اکسیژن نیاز دارد ، میپندارند که این مدل زخم درمانی می تواند روند بهبودی را تسریع بخشد. در حالی که برخی از مراکز درمانی اتاق هایی برای درمان همزمان چندین بیمار دارند ؛ بیشتر مراکز اکسیژن درمانی  هایپرباریک محفظه های پلاستیکی شفافی دارند که در طول درمان یک مریض در آن قرار میگیرد. سپس محفظه مهر و موم شده و با اکسیژن فشرده ایی که 2.5 برابر حد معمول است ، پر می شود.

3. زخم درمانی توسط استفاده از لباس های فشاری (کامپرشن تراپی)

در زخم درمانی از جوراب های فشاری برای درمان زخم های وریدی یا زخم پای دیابتی ، استفاده می شود. جوراب های فشاری با اعمال فشار ملایم به مچ پا و عضلات ساق پا که موجب صاف شدن دیواره رگ ها و بهبود گردش خون می شوند ، عمل درمان را انجام میدهند. زخم های وریدی، زخم هایی در پا هستند که در اثر عملکرد غیرطبیعی ورید ایجاد می شوند . چونکه جوراب فشاری به رگ این امکان را میدهد که به درستی کار کند، پس فشرده سازی متد درمانی موثری است . مخصوصا بیماران دیابتی به ادما محیطی که ، تجمع مایعات در پاهاست که این امر میتواند موجب ورم شود، حساس هستند. کمپرشن تراپی( زخم درمانی توسط استفاده از لباس های فشاری) با بازگرداندن گردش طبیعی خون به پاها ، تورم و سایر عوارض  زخم را کاهش می دهد. محصولات فشرده سازی سطوح فشاری  مختلفی را ارائه داده و در چندین سایز هم عرضه میشوند؛ بنابراین همیشه برای تعیین میزان فشار مناسب ابتدا باید با پزشک مشورت کرد.

4. زخم درمانی توسط استفاده از تحریک الکتریکی (الکتروتراپی)

تحریک الکتریکی متد زخم درمانی منحصر به فردی است که امکان دارد به بهبود زخم های مزمن ، کاهش عفونت ، افزایش جریان خون و تسریع روند ترمیم زخم کمک کند. وقتی لایه های اپیتلیال پوست آسیب می بینند ، جریان الکتریکی طبیعی و نرمال بدن مختل می شود. میپندارند که با استفاده از ایجاد تحریک الکتریکی روند التیام زخم به تقلید از بهبود یافتن جریان الکتریکی بدن ، تسریع یابد. با استفاده از تحریک الکتریکی با فرکانس بالا بر روی زخم ، خاصیت خود بهبودی پوست افزایش یافته و موجب میشود زخم سریعتر بهبود یابد. در حالی که اخیراً در این مدل زخم درمانی پیشرفت هایی صورت گرفته است،  بیش از یک قران است که ایده استفاده از تحریک الکتریکی وجود دارد.

محصولات پرفروش زخم

بازارطب
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • احمد 12 مرداد 1400 / 9:21 ق.ظ

    مچکرم مقاله خوبی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *