نوشته شده در چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ دیدگاه‌تان را بنویسید

19 دلیل برای نوسان قند خون

19 دلیل برای نوسان قند خون

19 دلیل برای نوسان قند خون

بالا رفتن: کافئین

ممکن است قند خون شما پس از مصرف قهوه افزایش پیدا کند. حتی پس از مصرف قهوه ی سیاه بدون کالری و این افزایش قند خون به خاطر کافئین است. همین اتفاق پس از مصرف چای سیاه ، چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا می افتد. افرادی که دیابت دارند به مصرف غذاها و نوشیدنی های مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهند ، به همین دلیل بهترین کار آن است که واکنش خود را به مصرف مواد غذایی مختلف زیر نظر داشته باشید. نکته ی جالب آن است که بعضی ترکیبات همین قهوه می تواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

بالارفتن: مواد غذایی بدون شکر

بسیاری ازین مواد می توانند باعث افزایش قند خون شوند. چرا؟ بخاطر اینکه در مواد نشاسته ای مقدار زیادی کربوهیدرات وجود دارد. قبل از مصرف مواد غذایی ، برچسب ارزش غذایی آن را مطالعه کنید و میزان کربوهیدرات آن را بررسی کنید. همچنین حواس تان به شکر هایی که در الکل هست مثل سوربیتول و ژیلیتول نیز باید باشد. در تولید این محصولات ، آن ها شیرین کننده هایی با کربوهیدرات کمتر نسبت شکر (ساکارز) اضافه میکند. اما همین شیرین کننده ها برای بالا بردن سطوح قند خون شما کافی هستند.

بالارفتن: غذای چینی

وقتی یک ظرف گوشت کنجدی یا مرغ ترش و شیرین نوش جان می کنید، فقط برنج سفیدی که در غذا وجود دارد برای شما دردسر درست نمی کند. غذاهای پرچرب باعث می شوند قند خون برای مدت بیشتری بالا بماند. همین اتفاق در مورد پیتزا ، سیب زمینی سرخ کرده و تمام غذاهای خوشمزه و لذیذی که سرشار از چربی و کربوهیدرات هستند می افتد. 2 ساعت پس از مصرف این غذاها ، قند خون خود را چک کنید تا متوجه تاثیر آن ها بشوید.

بالارفتن: یک سرماخوردگی سخت

زمانی که بدن شما در حال جنگیدن با یک بیماری است ، قند خون شما افزایش پیدا می کند. برای آن که آب کافی به بدن خود برسانید آب و مایعات بنوشید. اگر بیشتر از دو ساعت اسهال و استفراغ داشتید یا بیشتر از دو روز بیمار بودید و بهتر نشدید با پزشک معالج خود تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید که بعضی داروها مثل آنتی بیوتیک ها و مواد ضد احتقان که سینوس ها را تمیز میکنند می توانند بر روی میزان قند خون تاثیر بگذارند.

بالا رفتن: استرس شغلی

آیا سرکار استرس دارید و خوشحال نیستید؟ خوب خیلی تاثیر میگذارد! وقتی که تحت فشار هستید ، بدن شما هورمون هایی ترشح می کند که باعث می شود که قند خون افزایش پیدا کند. این وضعیت بیشتر برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو اتفاق می افتد. یاد بگیرید که با تنفس عمیق و ورزش آرامش خود را بدست بیاورید. همچنین اگر ممکن است ، تلاش کنید مواردی که باعث استرس شما می شوند را تغییر دهید.

بالا رفتن: شیرینی ها و نان های فانتزی

چه تفاوتی بین خوردن یک تکه نان یا یک دانه سیمیت وجود دارد؟ نان ها و شیرینی های فانتزی سرشار از کربوهیدرات– بیشتر از یک تکه نان –  هستند. آن ها کالری بیشتری نیز دارند. پس اگر دلتان سیمیت یا نان پنجره ای خواست ، یک تکه ی کوچک از آن را بخورید.

بالا رفتن: نوشیدنی های ورزشی

این نوشیدنی ها برای آن درست شده است که مایعات را به سرعت به بدن شما برگرداند. اما بعضی ازین نوشیدنی ها اندازه ی یک سودا شکر دارند. آب آشامیدنی ساده احتمالا تمام چیزی است که برای یک تمرین معتدل – که کمتر از یک ساعت طول می کشد – لازم دارید. استفاده از  نوشیدنی های ورزشی برای تمرین طولانی تر و شدید تر موردی ندارد. ابتدا با پزشک معالج خود هماهنگ کنید که آیا شکر،کربوهیدرات و مواد معدنی داخل یک نوشیدنی برای شما بی خطر هستند یا خیر؟

بالا رفتن: میوه های خشک

میوه ها گزینه ی سالمی هستند اما بخاطر داشته باشید که میوه های خشک میزان بیشتری از کربوهیدرات را در حجم کمتری فراهم می کنند. تنها 2 قاشق کشمش ، کرنبری خشک شده یا گیلاس خشک شده معادل یک تکه ی کوچک از یک میوه کربوهیدرات دارند. مصرف 3 عدد خرما معادل مصرف 15 گرم شکر است.

بالارفتن: استروئید ها و داروهای مدر

مردم از کورتیکواستروئیدهایی مثل پردنیسون برای درمان خراش ها، آرتروز،آسم و بسیاری بیماری های دیگر استفاده می کنند اما این دارو ها می توانند قند خون را نیز بالا ببرند و همچنین باعث ایجاد دیابت در برخی از افراد شوند. داروهای مدر که به کاهش فشار خون کمک میکنند که به آن ها قرص های آب نیز گفته می شود هم باعث افزایش قند خون می شوند. همچنین بعضی داروهای ضد افسردگی باعث افزایش یا کاهش قند خون در افراد می شوند.

بالا رفتن: داروهای سرماخوردگی

داروهای ضد احتقانی که سدوافرین و فنیل افرین دارند می تواند باعث افزایش قند خون شوند.

بعضی داروهای سرماخوردگی مقداری شکر یا الکل در خود دارند ، پس به دنبال داروهایی باشید که این ترکیبات را نداشته باشند. آنتی هیستامین ها به ندرت مشکلی برای قند خون ایجاد می کنند. قبل از خریدن داروهای بدون نسخه از داروساز در مورد اثرات احتمالی مصرف داروها بپرسید.

احتیاط: داروهای پیشگیری از بارداری

داروهایی که استروژن دارند می توانند بر روی نحوه ای که بدن شما انسولین را مدیریت می کند تاثیر بگذارند. هنوز داروهای ضد بارداری دهانی برای زنانی که دیابت دارند بی خطر است.

انجمن دیابت آمریکا یک قرص ترکیبی با نورژستیمیت و استروژن مصنوعی را پیشنهاد می کند. این گروه همچنین می گوید که تزریقات ضد بارداری و ایمپلنت برای خانمهایی که دارای این بیماری هستند بی خطر است ، اگرچه می تواند بر میزان قند خون تأثیر بگذارد.

پایین آمدن: کارهای خانه

تمیز کردن خانه یا چمن زنی چمن می تواند برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند ، مزیت دیگری به همراه داشته باشد: قند خون  آن ها را پایین بیاورد.

بسیاری از کارهایی که هر هفته انجام می دهید ، فعالیت بدنی متوسط به حساب می آید که نیرویی برای سلامتی شماست. یک هدف برای پیاده روی خود در نظر بگیر. اطراف راهروهای سوپر مارکت یا پارکینگ دورتر از ورودی مغازه. حتی مقادیر کم فعالیت به حساب می آیند.

پایین آمدن: ماست

انواعی از مواد غذایی باکتری های سالمی دارند مثل بعضی از ماست ها که به آن ها پروبیوتیک می گویند. این باکتری ها به هضم غذا کمک می کنند و همچنین کمک می کنند تا قند خون خود را کنترل کنید. بعضی ماست ها در ترکیبات خود شکر و میوه دارند. پس حواس تان به کربوهیدرات هایی که می خورید باشد. بهترین انتخاب برای شما ماست ساده بدون شکر اضافی است.

پایین آمدن: رژیم گیاهخواری

یک تحقیق نشان می دهد که افرادی که دیابت نوع 2 داشتند و رژیم غذایی خود را به رژیم گیاهخواری (که در آن غذاهایی که مصرف می شود اساس گیاهی دارند)  تبدیل کرده اند ، کنترل بیشتری بر میزان قند خون خود داشتند و به میزان کمتری انسولین نیاز داشتند. تامین فیبر با مصرف غلات کامل و لوبیاها در آهسته کردن هضم کربوهیدرات ها نقش دارد. دانشمندان اما به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا بگویند که آیا پیروی از رژیم گیاهخواری کمک کننده است یا خیر؟ قبل از تصمیم برای تغییر اساسی رژیم غذایی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

امید بخش: دارچین

با پاشیدن کمی از دارچین بدون اضافه کردن نمک ، کربوهیدرات و کالری غذای خود را مزه دار میکنیم. بعضی مطالعات نشان می دهند که مصرف دارچین به بدن کمک می کند که از انسولین بهتر استفاده کند و می تواند قند خون را در افرادی که دیابت نوع 2 دارند کاهش بدهد. پزشکان برای مطمئن شدن از این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز دارند و موادی که در مقادیر زیاد مصرف می شوند عوارض جانبی نیز دارند. پس قبل از امتحان کردن دارچین ، بهترین کار آن است که  با پزشک معالج خود صحبت کنید.

احتیاط: خواب

در افرادی که دیابت دارند و به خصوص آن هایی که انسولین می زنند ، قندخون می تواند به شکل خطرناکی افت پیدا کند. بهترین کار آن است که قبل از خوابیدن و صبح پس از بیدار شدن میزان قند خون خود را چک کنید. خوردن یک میان وعده قبل از خواب می تواند کمک کند. در بعضی افراد ، بخاطر تغییرات هورمونی یا افت انسولین صبح ها – حتی قبل از صبحانه – قند خون افزایش می کند. تست منظم قند خون ضروری است. تنها گزینه ، مراقبت مداوم میزان قند خون است که می تواند به شما از کاهش یا افزایش آن هشدار دهد.

تاثیر فوق العاده: ورزش

فعالیت بدنی تقویت کننده سلامت فوق العاده ای برای همه است. اما افراد مبتلا به دیابت باید آن را متناسب با نیازهای فردی خود تنظیم کنند. هنگامی که به اندازه کافی سخت تمرین می کنید تا عرق کنید و ضربان قلب خود را بالا ببرد ، قند خون ممکن است افزایش یابد ، سپس رها شود. ورزش شدید یا استقامتی می تواند باعث شود قند خون شما برای چند ساعت پس از آن کاهش یابد. خوردن میان وعده قبل از شروع ممکن است به شما کمک کند. قند خون خود را قبل ، حین و بعد از ورزش بررسی کنید.

تاثیر فوق العاده: گرما

در صورت گرم شدن در فضای بیرون ، در داخل خانه و زیر باد کولر ایمن تر خواهید بود. گرما کنترل قند خون را سخت تر می کند. برای جلوگیری از کم آبی بدن باید آنرا اغلب آزمایش کرده و آب زیادی بنوشید. درجه حرارت بالا می تواند بر روی داروهای شما ، گلوکز سنج و نوارهای تست نیز تأثیر بگذارد. آنها را در یک ماشین داغ نگذارید.

تاثیر فوق العاده: هورمون های زنانه

وقتی هورمون ها در بدن زن تغییر می کنند ، قند خون او نیز تغییر می کند. برای درک بهتر چگونگی تأثیر چرخه قاعدگی بر شما ، سطوح قند خون خود را به صورت ماهانه ثبت کنید. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی ممکن است کنترل قند خون را حتی سخت تر کند. در مورد اینکه آیا درمان جایگزینی هورمون ایده خوبی است با پزشک معالج خود صحبت کنید.

آیا شکر برای شما بد است؟

اگر عاشق شیرینی هستید ، ناامید نشوید. لازم نیست برای همیشه از آن ها دست بکشید.

شکر سطح قند خون شما را سریعتر از سایر کربوهیدرات ها بالا می برد ، اما اکنون کارشناسان دیابت می گویند که میزان کل کربوهیدرات مهمترین فاکتور است. بنابراین اندازه وعده های غذایی خود را کوچک نگه دارید و میزان کل کربوهیدرات و کالری خود را در نظر داشته باشید.

شاخص گلیسمی GI  چیست؟

میزان کل کربوهیدرات روزانه شما ، که به طور پیوسته در طول روز پخش می شود ، یکی از کلیدهای مهم کنترل قند خون است. برخی افراد همچنین از شاخص گلیسمی GI  استفاده می کنند ، این شاخص جدولی است که رتبه بندی می کند که چگونه هر کدام از غذاهای فرد موجب  افزایش سطوح قند خون می شود . در این جدول  حبوبات و نان های سبوس دار و غلات دارای GI پایین تر از نان سفید و ماکارونی معمولی هستند. آب میوه دارای GI بالاتر از میوه های کامل است. آیا هوس یک غذای با GI بالا کرده اید؟ برای کمک به کنترل سطح قند خون خود ، آن را همراه با یک گزینه دارای GI پایین بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید