۱۰ عادت روزانه برای مقابله با درد مزمن

مقابله با درد مزمن
درد مزمن
۱۰ عادت روزانه برای مقابله با درد مزمن

مقابله با درد مزمن

در برخی بیماری ها فرد با درد مداوم همراه است.
مقابله با درد مزمن همیشه با مصرف مسکن امکان پذیر نیست. بلکه گاهی مجموعه ای از فعالیت ها برای کاهش درد و کنترل تاثیرات ناشی از ضروری است. در ادامه با انواع روش های مقابله با درد مزمن آشنا می شوید.

برای افزایش اندروفین بدن ورزش کنید

 شما دچار ناراحتی و درد هستید بنابراین ورزش نمی‌کنید؛ اما بدون ورزش ممکن است؟
عضلانی و قدرت عضلانی خود را از دست دهید و این باعث بدتر شدن درد شما می‌شود.
خوشبختانه حتی ورزش خیلی کم و ملایم هم می‌تواند باعث آزادسازی اندورفین شود.
اندورفین ماده ایست که به‌صورت شیمیایی از مغز ترشح و باعث احساس خوب و آرامش می‌شود.
بنابراین مود شما را افزایش می‌دهد و مسیرهای درد را دورک می‌کند.
حتماً از پزشک خود در مورد اینکه کدام ورزش برای شما مناسب‌تر است.

مقابله با درد مزمن با تنفس، مدیتیشن و بیوفیدبک

این کاملاً واضح است که تکنیک‌های آرامش و مدیتیشن می‌توانند به ما کمک کنند.
اما تعداد کمی از ما هستیم که در طول روز وقتی از زمان خود را به این کار اختصاص می‌دهیم.
یعنی همه کارهای روزانه خود را متوقف می‌کنیم تا ذهن خود را آرام کنیم.
سعی کنید در این موارد از نفس‌های عمیق استفاده کنید، از بیوفیدبک و همین‌طور مدیتیشن استفاده کنید.
این‌ها تکنیک‌هایی هستند که به کنترل استرس در شما کمک می‌کنند تا بدن شما آرام شود.
بنابراین این امر به کنترل درد شما کمک می‌کند.
حتماً به پزشک خود در مورد این دردها بگویید و سعی کنید از او بیشتر یاد بگیرید.
سعی کنید در حین این زمان سرعت کارهای خود را کم کنید.
چشم خود را ببندید و نفس بکشید؛ دم بازدم و دوباره تکرار.

عدم مصرف الکل

شما همیشه برای اینکه استرس‌های خود را دور کنید و درد کمتری در بدن احساس کنید، نیاز به یک خواب خوب شبانه دارید. با وجود اینکه الکل ابتدا باعث می‌شود شما به خواب بروید، وقتی‌که الکل در بدن شما متابولیزه شد، در واقع عمر خواب شما را کاهش می‌دهد و طول زمان خواب رم که بسیار در خواب مهم است را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است شما را از خواب بیدار کند. نتیجه این است که شب آرام خود را از دست خواهید داد.

ترک کردن سیگار

بسیاری از افراد هستند که برای اینکه آرامش به دست آورند و درد خود را از بین ببرند، سعی می‌کنند که از سیگار کشیدن استفاده کنند. درحالی‌که سیگار کشیدن در طولانی‌مدت موجب تشدید درد شما می‌شود. سیگار کشیدن پروسه هیلینگ یا بهبود زخم‌ها را به تعویق می‌اندازد و باعث می‌شود که خون‌رسانی بافت‌های مختلف دچار مشکل شود و همین‌طور ریسک مشکلات دژنراتیو دیسک یا همان آرتروز دیسک که منجر به دردهای تحتانی کمر و تشدید دردهای سیاتیک می‌شود را ایجاد خواهد کرد. اگر شما احتیاج به یک انگیزه برای ترک سیگار خود دارید، بدانید که همین درد مزمن شما یک انگیزه قوی است و حتماً در این مورد با پزشک خود در مورد برنامه‌هایی که به ترک سیگار شما کمک می‌کند مشورت بگیرید.

تغذیه بهتر برای مقابله با درد مزمن

اگر شما دچار درد مزمن هستید باید هر کاری که از دستتان برمی‌آید انجام دهید تا به بدن خود کمک بیشتری بکنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید بدن خود را قوی نگه‌دارید این است که از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید. کلاً درست غذا خوردن باعث می‌شود که قند خون متعادل‌تری داشته باشید و وزن بهتری داشته باشید احتمال بیمارهای قلبی در شما کاهش پیدا می‌کند و نهایتاً پروسه هضم غذا هم در بدن شما بهتر انجام خواهد شد. سعی کنید هدف شما رژیم غذایی پر از غلات محصولات تازه غذایی و همین‌طور پروتئین‌های کم‌چربی باشد.

ثبت روند درد

به‌طورکلی یک تقویم روزانه از میزان دردی که شما در روز دارید بهترین راه برای کمک به خود شما و پزشک شماست برای اینکه ببیند داروها و روش‌های درمانی که برای درمان درد شما استفاده کرده است تا چه حد مؤثر بوده‌اند. شما همیشه سعی کنید که یک نمره بین ۱ تا ۱۰ به خود بدهید که یک نشانه کمترین درد و ۱۰ نشانه بیشترین دردی است که ممکن است در طول روز تجربه کرده باشید. سپس یادداشت کنید که شما در طول روز چه کارهایی انجام داده‌اید، چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید که شما ممکن بوده بهتر یا بدتر حس کنید چه غذاهایی خورده‌اید و به این ترتیب با داشتن این یادداشت و نشان دادن آن‌ها در هر زمانی که ویزیت پزشک مربوطه برای درد خود را دارید، باعث می‌شود که به نتایج خیلی خوبی برسید و نهایتاً به درمان درد شما کمک می‌کند.

برنامه های ریلکسیشن و استراحت

 به‌طورکلی اینکه شما از وضعیت فیزیکی و احساسی خود مراقبت کنید نهایتاً می‌توانید درد خود را بهتر کنترل کنید. این به این معنی است که اگر حوصله رفتن به مهمانی ندارید این نشان‌دهنده این است که شما نیاز به استراحت در منزل دارید. سعی کنید استراحت خود را بیشتر کنید، سعی کنید برنامه‌های ماساژ منظم برای خود بگذارید یا اینکه یک برنامه شام دوستانه با دوستانی که مشکلات مشابه شما دارند و می‌توانند به بهبود مود و حال روحی شما کمک کنند، بگذارید. اینکه شما از چه راهی برای بهبود حال روحی و جسمی خود استفاده می‌کنید برای هر فرد مختص به خودش است؛ بنابراین این به شما بستگی دارد که از چه راهی استفاده کنید.

خرید-ماساژور

دستگاه ماساژور

تمرکز ذهنی برای مقابله با درد مزمن

 مطمئناً شما می‌دانید که متمرکز شدن روی درد مزمن می‌تواند درد شما را بیشتر کند. به همین دلیل است که یکی از نسخه‌های رایج در بهبود و آرامش درد این است که شما سعی کنید فعالیت‌های روزانه‌ای داشته باشید که ذهن شما را وقتی‌که درد در نقاط مختلف بدن خود احساس می‌کنید، دور کند؛ مثلاً می‌توانید به یک کلاس آشپزی بروید تا باعث شود ذهن شما از این درد دور شوید یا اینکه ممکن است نگهداری از یک باغچه و باغبانی و ورزش‌هایی مثل اسکی و ایروبیک یا داشتن مهمانی‌های کوچک به شما کمک کند که این درد مزمن خود را کاهش دهید. اگر شما نمی‌توانید درد خود را کنترل کنید سعی کنید حداقل بقیه زندگی خود را کنترل کنید و از همین نقطه شروع کنید.

دارو های خود را بشناسید

 به‌طورکلی شما باید بدانید که از چه داروهایی استفاده می‌کنید. این داروها چه کمکی به شما می‌دهند و عوارض جانبی این داروها چیست؛ بنابراین از منابع مختلف اطلاعاتی را در مورد داروهایتان به دست آورید. هدف شما این است که یک حالت روحی مناسب داشته باشید و سعی کنید فعالیت فیزیکی خود را حفظ کنید؛ بنابراین گاهی ممکن است یک دارو با عوارض و ایجاد حالت روحی نامناسب به شما هیچ کمکی نکند. پس هدف شما پرسش سؤال و پیدا کردن جواب در مورد دارویتان و کمک به پزشکتان با توضیح راجع به این دارو می‌باشید.

شما تنها نیستید

از هر سه نفر یک نفر در زندگی خود با درد مزمن مواجه می‌شوند. پس این خیلی مهم است که شما بدانید در زندگی خود با این درد مزمن تنها نیستید. سعی کنید حتماً فعالیت‌های اجتماعی خود را افزایش دهید. با دوستان خود و افراد خانواده که به شما احساس نزدیکی می‌کنند توضیح دهید و مشکلاتتان را بگویید. چرا که ممکن است آن‌ها به‌خودی‌خود مطلع از این حالات روحی و جسمی شما نباشند. پس این به شما و این افراد کمک می‌کند تا بتوانید رابطه متقابل بهتری داشته باشید. سعی کنید اگر احتیاج به کمک دارید از افراد مختلف سؤال کنید. در مورد وضعیت روحی و جسمی خود بیشتر بدانید و اطلاعاتی که به دست می‌آورید را با افرادی که همانند شما مشکل مشابه دارند به اشتراک بگذارید.

مترجم : دکتر مریم ظفرقندی (فلوشیپ فوق تخصص درد)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *