۵ افسانه در مورد دوران سالمندی

سالمندی
دوران سالمندی
۵ افسانه در مورد دوران سالمندی

دوران سالمندی

اگرچه پیر شدن یک روند طبیعی و اجتناب ناپذیر در تمام مخلوقات است.
اما بسیاری از افراد نسبت به آن احساس ترس و اضطراب دارند.
یکی از علل این اضطراب عدم دانش کافی نسبت به دوران سالمندی و یا باورهای غلط نسبت به آن است.
در این مطلب به برخی از تصورات غیر واقعی از پیر شدن می پردازیم.

سالمندان تمایل و نیاز جنسی ندارند

بر اساس گزارشات و پژوهش های متعددی که توسط سازمان های معتبر انجام شده در سنین ۶۵ تا ۸۰ سالمندی نیازهای جنسی را در کیفیت زندگی خود موثر می دانند. دو سوم سالمندان همچنان از تمایلات جنسی سالم بهره مند هستند. اگرچه در این سنین زنان و مردان با مشکلات ناشی از تغییر سطح هورمون ها روبه رو هستند. اما این مشکلات امروزه با استفاده از دارو و تمرین های خاص قابل درمان یا کنترل است. بنابراین افزایش سن به تنهایی مانع یک زندگی سالم زناشویی در سالمندی نیست.

ژنتیک نقش بیشتری از شرایط محیطی دارد

برخلاف تصور عموم در سالهای اخیر نتایج بسیاری از تحقیقات اثبات کرده است که نحوه‎ی بروز اطلاعات ژنتیکی افراد در اثر فاکتورهای محیطی قابل تغییر است. بنابراین حتی اگر در خانواده شما سابقه آلزایمر وجود دارد و شما حامل ژن های مستعد کننده آلزایمر هستید تغییر عادات نقش زیادی در جلوگیری یا به تاخیر انداختن ابتلا دارد. رژیم غذایی، فعالیت منظم روزانه، ورزش، تفریحات سالم، فعالیت ذهنی، پرهیز از عادات مضر همچون مصرف دخانیات و الکل، فعالیت اجتماعی و داشتن روابط دوستی و خانوادگی از جمله شرایط محیطی موثر در بروز خصایص ژنتیکی هستند.

تکثیر سلول های مغزی در سالمندی کاهش می یابد

پژوهش های اخیر نشان داده اند که حتی در سن ۷۹ سالگی نیز سلول های مغزی رشد کرده و تقسیم می شوند. در واقع طی تحقیقات ثابت شده است که تکثیر و توسعه فرایند های مغزی در سالمندان تفاوت چندانی با افراد جوانتر ندارد. علت کاهش فعالیت یا بازده مغزی در سالمندان ممکن است به تاثیر داروهای مصرفی، گردش خون ضعیف یا افسردگی مرتبط باشد. بیشتر افراد با افزایش سن تصور میکنند باید با افزایش سن از میزان فعالیت ذهنی خود کاسته و بیشتر به استراحت بپردازند! غافل از اینکه درگیری کردن ذهن با آموزش و پرورش ذهنی در این دوران اهمیت بیشتری دارد.

ورزش در دوران سالمندی خطرناک است

ورزش در هر سنی برای انسان ضروری است. همچنین در صورت عدم رعایت نکات ضروری ورزش می تواند در هر سنی خطرات خاص خود را به دنبال داشته باشد. سالمندان باید به ورزش منظم بپردازند. فقط کافی است که به محدودیت های فیزیکی خود توجه کنند.
در این زمینه نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • به میزان کافی آب بنوشید.
  • تغذیه صحیح قبل و بعد از ورزش را رعایت کنید.
  • در انتخاب حرکات ورزشی از یک متخصص کمک بگیرید.
  • در ابتدا و انتهای ورزش به خوبی فرایند گرم کردن را انجام دهید.
  • ساعات و شدت تمرینات را متناسب با قدرت و آمادگی بدنی خود تنظیم کنید.
  • فضای مناسب و بدون خطر افتادن، لیز خوردن یا اشیای تیز و آسیب رسان را برای ورزش انتخاب کنید.
  • در صورتی که پوکی استخوان یا مشکلات ستون فقرات دارید تمرینات خود را با دقت بیشتری انتخاب نموده و انجام دهید.

همه افراد با افزایش سن دچار افسردگی می شوند

افزایش سن به تنهایی عامل افسردگی نیست. بلکه به طور طبیعی سالمندان به دلیل شرایط خانوادگی و اجتماعی و پذیرش باورهای غلط همچون آنچه که در این جا ذکر شد در معرض افسردگی قرار می گیرند. از دست دادن حلقه دوستان و نزدیکان، کاهش فعالیت های ذهنی و اجتماعی، عدم توجه به ورزش و بی توجهی به بسیاری از جنبه های یک زندگی نرمال عامل اصلی افسردگی حتی در سنین جوانی هستند.

بازارطب