یازده غذای موثر بر سیستم ایمنی

یازده غذای موثر بر سیستم ایمنی
یازده غذای موثر بر سیستم ایمنی

 یازده غذای موثر بر سیستم ایمنی

1. آقطی سیاه (انگور کولی)

استفاده از این میوه یک درمان قدیمی است. این میوه ماده‌ای به نام آنتی‌اکسیدان دارد و می‌تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. در برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌شده است که عصاره انواع (بری) از آنفولانزا جلوگیری می‌کند . اما دانشمندان هنوز معتقدند که برای اطمینان از این گفته مطالعات بیشتری نیاز است. پس قطعاً هنوز به واکسن سالانه آنفولانزا نیاز دارید!

2. قارچ‌ها

قارچ‌ها به شما ماده معدنی سلنیوم ٬ ریبوفلاوین و نیاسین  (دو ویتامین گروه B) را می‌دهند. اگر میزان سلنیوم بدن شما کم باشد٬ احتمال بیشتری وجود دارد که به آنفولانزای شدید دچار شوید. ریبوفلاوین و نیاسین نیز نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی دارند.

3. توت اکای بری (Acai berry)

رنگ تیره آکای بری نشانه آن است که این توت دارای مقدار زیادی ماده مغذی به نام آنتوسیانین است. هیچ تحقیقی وجود ندارد که مفید بودن آکای بری را در شرایط خاصی تائید کند. اما در کل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذاها بخش کلیدی یک زندگی سالم هستند. می‌توانید از این توت‌ها به‌صورت اسموتی یا آبمیوه لذت ببرید. یا آن‌ها را به‌صورت خشک‌شده و مخلوط با گرانولا (granola) مصرف کنید.

بیشتر بخوانید > بهترین رژیم غذایی برای سلامت قلب

4. صدف

صدف‌ها دارای روی هستند٬ نشان داده‌شده (روی) خاصیت مبارزه با ویروس‌ها را دارد. این احتمالاً به آن دلیل است که (روی) به ساختن و فعال‌سازی گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند و این بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن است. همچنین (روی) سیستم ایمنی شما را در وظایفی مثل التیام دادن زخم‌ها کمک می‌کند.

5. هندوانه

این میوه تنها نشاط‌بخش نیست، بلکه زمانی که کاملاً رسیده باشد، دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به نام گلوتاتیون است که این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و درنتیجه می‌تواند با التهاب نیز مبارزه کند.

6. جوانه گندم

جوانه گندم بخشی از یک دانه گندم است که تغذیه نهال گندم را به عهده دارد˛ و همچنین سرشار از مواد مغذی است. این ماده یک راه عالی برای به دست آوردن روی، آنتی‌اکسیدان‌ها، و ویتامین‌های گروه B است. جوانه گندم مخلوط خوبی از فیبر، پروتئین و برخی از چربی‌های سالم را فراهم می‌کند. در برخی دستورالعمل‌ها می‌توانید انواعی از آردهای معمولی را با جوانه گندم جایگزین کنید.

7. ماست کم‌چرب

مواد پرو بیوتیک موجود در ماست و سایر محصولات تخمیر شده، ممکن است شدت سرماخوردگی را کاهش دهد. برای پیدا کردن این محصولات به دنبال برچسب مخصوص پرو بیوتیک ها بگردید. همچنین خوب است به دنبال ماست‌هایی که دارای ویتامین D  هستند باشید، چرا که مطالعات نشان داده‌اند که کمبود میزان ویتامین D موجب بالا رفتن احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.

8. اسفناج

مواد مغذی بسیاری در آن موجود است. یکی از آن‌ها فولات است که به بدن شما در ساخت و تعمیر DNA کمک می‌کند. همچنین دارای فیبر، آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C می‌باشد. اسفناج را خام یا نیم‌پز استفاده کنید تا بیشترین استفاده را از مواد مغذی آن ببرید.

بیشتر بخوانید > غذاهای حاوی چربی سالم

9. چای

در انتخاب چای سفید، سبز و یا سیاه مختارید، زیرا هر سه پلی فنول ها و فلاونوئید هایی را که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند، فراهم می‌سازند. این آنتی‌اکسیدان‌ها به دنبال رادیکال‌های آزاد مخرب سلول و نابود کردن آن‌ها هستند. کافئین دار و بدون کافئین آن‌ها به یک اندازه مفیدند.

 10. سیب‌زمینی شیرین

مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین نیز دارای بتاکاروتن است. در بدن شما این ماده تبدیل به ویتامین A می‌شود که رادیکال‌های آزاد خطرناک را نابود می‌کند، این باعث تقویت سیستم ایمنی و حتی بهبود روند پیری نیز می‌شود.

 11. بروکلی

این نوع کلم به‌آسانی در فروشگاه‌های مواد غذایی یافت شده و در اصل یک ماده تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. شما با خوردن بروکلی مواد معدنی بسیاری را دریافت می‌کنید که در برابر آسیب از شما محافظت می‌کنند. دارای ویتامین‌های A  و C  و گلوتاتیون (یک

آنتی‌اکسیدان) است. می‌توانید بروکلی را به هر وعده‌ای اضافه کنید، بر روی مقداری پنیر کم‌چرب و یا در کنار غذا آن را مصرف کنید.

مترجم : سحر ابراهیمی

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *