کدام ترشحات زخم جراحی غیر طبیعی هستند

ترشحات زخم جراحی
کدام ترشحات زخم جراحی غیر طبیعی هستند

زخم جراحی

یکی از اولین موضوعاتی که پس از جراحی ذهن بیماران را به خود مشغول می سازد زخم جراحی است. مواردی همچون ترشحات زخم جراحی، مراقبت از زخم جراحی، بخیه زخم، عفونت زخم و جای زخم جراحی برای اغلب بیماران نگران کننده می باشد. اولین نشانه خطر که به راحتی قابل مشاهده است خروج ترشح از زخم جراحی می باشد. اگزودا یا ترشحاتی که از زخم خارج می شوند اطلاعات فراوانی در مورد روند بهبود زخم در اختیار می گذارند. در این مطلب به تفاوت هایی که بین اگزودای سالم و غیر طبیعی می پردازیم.

محصول مرتبط : پانسمان آلژینات عسل آلژیوون

.

زخم جراحی سزارین

بیشتر بخوانید > زخم جراحی

علائم ترشحات طبیعی زخم

به طور کلی می توان ویژگی های زیر را در زخم طبیعی مشاهده نمود:

  • مقدار ترشحات زخم اندک است
  • ترشحات طبیعی زخم بدون بو هستند
  • ورم، قرمزی و حساسیت زخم به مرور کاهش می یابد
  • ترشحات بی رنگ، زرد روشن یا صورتی کمرنگ هستند
  • ممکن است مقدار خیلی کمی خون در ترشحات مشاهده شود
  • ترشح حالت آبکی داشته و ممکن است موجب خیس شدن پانسمان شود

محصول مرتبط : پانسمان فوم ضدمیکروب PHMB طبافلکس تریتا

علائم غیر طبیعی ترشحات زخم جراحی

در صورت مشاهده حتی یکی از موارد زیر در ترشحات زخم جراحی باید به پزشک مراجعه کنید.

  • ترشحات دارای چرک است
  • ترشحات کاملا خونی غیر طبیعی هستند
  • رگه های خونی زیادی در ترشحات مشاهده می شود
  • رنگ آن زرد، خاکستری، سبز، صورتی یا قهوه ای است
  • قرمزی، حساسیت و تورم زخم با خروج این ترشحات افزایش می یابد
  • ترشحات غیر طبیعی بوی بدی دارند حتی اگر شفاف یا بی رنگ باشند

انواع ترشحات طبیعی زخم جراحی

ترشحات زخم ممکن است منابع مختلفی داشته باشند. بنابراین انواع ترشحات زخم شامل موارد زیر است:

ترشحات سروزی زخم

نوعی مایع طبیعی که در مراحل اولیه ترمیم زخم از آن خارج می شود. معمولا در ۴۸ الی ۷۲ ساعت اول پس از ایجاد برش جراحی از زخم خارج می گردد. در برخی انواع زخم ممکن است این مایع از خود پوست خارج شود. حتی گاهی بدون وجود هیچ آسیب یا برشی این مایع از پوست بیرون می زند. علت این اتفاق ممکن است ادم شدید یا برخی درمان های پزشکی همچون دریافت مقدار زیادی مایعات باشد.

ترشحات خونی زخم

ترشحات آبکی که از خون و سرم تشکیل شده اند. خون ممکن است به شکل رگه هایی درون سرم یا مخلوط با آن و به رنگ صورتی روشن باشد. در مراحل اولیه ترمیم زخم این نوع ترشح طبیعی است.

انواع غیر طبیعی ترشحات زخم جراحی

برخی ویژگی ها در ترشحات مؤید وجود مشکل در ترمیم زخم جراحی هستند. به محض مشاهده باید به جراح خود مراجعه نمایید.

ترشحات قرمز زخم | ترشحات خونی زخم جراحی

این ترشح مانند ترشحات طبیعی در مراحل ابتدایی ایجاد برش نیست بلکه مقدار بیشتری دارد. در صورت عمیق بودن برش جراحی، مشاهده این ترشحات نشان از پارگی بافت داخلی دارد. ترشحات خونی در صورت پارگی زخم جراحی نیز ایجاد می شود. چنین زخمی با خطر عفونت روبرو بوده و باید هرچه سریعتر نزد جراح علت یابی نموده و آن را درمان کنید.

خونریزی زخم جراحی

خون بیشترین درصد این نوع ترشحات را تشکیل می دهد. میزان خون خروجی در این نوع، از ترشحات خونی بیشتر است. خون ریزی به از دست رفتن مقدار زیادی خون در مدت زمان اندک اشاره دارد.

ترشحات رنگی زخم جراحی | ترشحات چرکی

این نوع ترشحات زخم جراحی بیشتر با نام چرک شناخته می شوند. چرک خصوصا همراه با بوی بد نشانه واضح عفونت زخم است. چرک ممکن است بر حسب عامل عفونت و میزان آن رنگ های مختلفی داشته باشد. توجه داشته باشید که هر نوع ترشح رنگی به معنای عفونت نیست. اما در هر صورت حاکی از وجود مشکل و نیازمند بررسی توسط جراح است.

مقدار ترشحات زخم جراحی

ویژگی های ظاهری ترشحات زخم مهم است اما مقدار آن اهمیت بیشتری دارد. مثلا اگرچه خروج ترشح خونی از زخم غیر طبیعی است اما وجود مقدار بسیار اندک آن خود به خود بهبود می یابد. در حالی که اگر میزان ترشح خونی زیاد باشد خونریزی و خطرناک تلقی می گردد.

پانسمان زخم جراحی

رعایت مراقبت های اولیه ی زخم جراحی برای کاهش، کنترل و جلوگیری از عفونی شدن ترشحات زخم ضروری است. شست و شوی صحیح زخم را از درمانگر زخم خود بیاموزید و به صورت منظم زخم و اطراف آن را تمیز کنید. ممکن است پزشک پماد یا کرم های مخصوص آنتی باکتریال موضعی نیز تجویز کند. در فواصل منظم داروهای خود را مصرف نمایید. انتخاب یک پانسمان مناسب که ترجیحا دارای ویژگی هایی مانند خواص آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد بو و جاذب ترشحات باشد به ترمیم سریعتر زخم کمک خواهد کرد. در لینک زیر میتوانید محصولات مراقبت از زخم مانند انواع پانسمان های تخصصی برندهای معتبر را مشاهده و خرید کنید:

.

پانسمان زخم

خرید محصولات زخم

بازارطب