چرخش یا پرونیشن پا در کودکان

پرونیشن پا

چرخش یا پرونیشن پا در کودکان

پرونیشن پا

والدین معمولا فرزندان خود را خصوصا در سنین رشد و کودکی با دیگر کودکان مقایسه کرده و نسبت به رشد آن ها حساس هستند.
اما گاهی موضوع فراتر رفته و کودک دچار تاخیر یا مشکلات رشدی است.
یکی از این مشکلات ارتوپدی پرونیشن پا در کودکان بوده و خبر خوب این که درمان آن امکان پذیر است.

پرونیشن پا چیست؟

پرونیشن گاهی صافی پا، صافی پای انعطاف پذیر یا اور پرونیشن نیز گفته می شود.
تمام این کلمات به چرخش مچ پای کودک به سمت داخل اشاره دارند.
هنگامی که کودک بدون کفش ایستاده تشخیص پرونیشن ساده است.
به این صورت که انحنای طبیعی کف پای کودک کاهش یافته یا هیچ انحنایی وجود ندارد.
اگرچه در نگاه اول مشکل ناشی از پا به نظر می رشد اما در واقع منشا آن پاشنه پا است.
استخوان پاشنه در کودکان مبتلا به پرونیشن به سمت داخل چرخیده است.
بنابراین بیشترین وزن کودک بر داخل پاها اعمال شده و هنگام راه رفتن یا ایستادن پای کودک ناخودآگاه به سمت داخل قرار می گیرد.

پرونیشن در پای کودک به چه علت است؟

این مسئله تنها یک دلیل ندارد. اما در مورد کودکانی با توده عضلانی کم، عدم انعطاف لیگامان ها علت اصلی آن است. لیگامنت ها فیبر های منعطفی هستند که مفاصل یا غضروف ها را به یکدیگر مرتبط می سازند. عملکرد لیگامنت ها ممانعت از جابجایی بیش از حد مفصل و استخوان ها هنگام حرکت است. بنابراین در صورت شل بودن لیگامان ها، مچ پا هنگام راه رفتن از زاویه طبیعی خارج و به سمت داخل انحنا پیدا می کند.

بیشتر بخوانید > بیماریهای ارتوپد اطفال

عوارض پرونیشن پا در کودکان چیست؟

اثرات این مشکل حتی پیش از راه رفتن نوزاد قابل تشخیص است. تاخیر در حرکت، چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن از جمله نشانه های آن می باشد. راه رفتن این کودکان در مقایسه با همسن و سالان خود ناقص تر به نظر آمده و در توانایی انجام حرکات دیگر نیز کند تر هستند:

  • پریدن
  • دویدن
  • خم شدن
  • بالا رفتن از پله
  • ایستادن روی یک پا

پرونیشن به دلیل اعمال فشار بیشتر روی عضلات موجب خستگی زودتر کودک و تمایل او به نشستن می شود. به خاطر داشته باشید که پرونیشن یک مشکل ساده‎ی پا نیست بلکه زنجیره ای از مشکلات را به راه می اندازد. انحراف مچ پا به سمت داخل می تواند به چرخش زانوها، لگن و کمر منجر شود. در صورت عدم درمان پرونیشن پای کودک درد و مشکل در این نواحی دور از انتظار نیست.

پرونیشن پا در کودکان چطور درمان می شود؟

برخی از انواع چرخش پا طبیعی هستند. اسکلت در سنین رشد دچار تغییر و تحول می شود. بنابراین هر چرخشی در مچ یا ساق پای کودک نشانه پرونیشن نیست مگر اینکه پزشک آن را تایید کند یا همراه با علائم دیگری همچون درد، خستگی مفرط، بد راه رفتن و تاخیر حرکتی کودک باشد. با دیدن این علائم باید به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. معمولا قدم اول فیزیوتراپی است.

بیشتر بخوانید > درمان ارتوپدی چیست؟

چه درمان هایی برای پرونیشن پای کودک وجود دارد؟

تنها راه درمانی موثر استفاده از بریس ها یا کفش های کوچکی است که مخصوص به پای کودک طراحی شده است. این بریس ها وضعیت پا را در حالت صحیح حفظ می کنند. بریس های مخصوص درمان پرونیشن از جنس پلاستیک انعطاف پذیر ساخته می شوند. پرونیشن سه قسمت از پاها را تحت تاثیر قرار می دهد:

  • روی پا (پا به شکل بومرنگ در می آید)
  • پشت پا (استخوان پاشنه به سمت داخل می پیچد)
  • کنار پا (کناره های پا بدون هیچ انحنایی بوده و صاف روی زمین قرار می گیرند)

بریس های مخصوص پا هر سه نوع اختلال ناشی از پرونیشن در کودکان را درمان می کند. بریس باید به درستی طراحی شده و استفاده گردد. مدت زمان استفاده از این وسیله اصلاحی طولانی است. ابزارهای ارتوپدی دیگری نیز برای این وضعیت پا تولید شده اند اما فایده چندانی در بهبود و اصلاح وضعیت آن نداشته و فقط مانند مسکن عمل می کنند.

بازارطب