نقش امواج و پارازیت ها در ایجاد تومورهای مغزی در کودکان

نقش امواج و پارازیت ها در ایجاد تومورهای مغزی در کودکان

براساس مدارک علمی بین المللی تایید شده، امواج و پارازیت ها در ایجاد تومورهای مغزی در کودکان می تواند نقش موثر داشته باشند

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران با اشاره به مضرات تشعشات امواج و پارازیت ها بر مغز انسان، گفت: براساس مدارک علمی بین المللی تایید شده، امواج و پارازیت ها در ایجاد تومورهای مغزی در کودکان می تواند نقش موثر داشته باشند.

تاثیر سوء تشعشات امواج در ایجاد تومورمغزی کودکان

تومور مغزی رشد یک توده غیرطبیعی در مغز است که امکان دارد خوش‌خیم یا بدخیم باشد، یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل‌ جمجمه ‌ای سخت و توپُر، یا یک تومور (رشد غیر طبیعی سلولی)، در داخل مغز یا کانال مرکزی نخاع است.

تومورهای مغزی (Brain tumors)، در خود مغز، بافت لنفاوی، عروق خونی یا در اعصاب جمجمه‌ای، پرده مغزی (مننژ)، جمجمه، هیپوفیز و غده صنوبری می تواند ایجاد ‌شود.

دکتر محمدرضا قوام نصیری گفت: امواج و پارازیت به طور حتم به مغز آسیب می رسانند و در ایجاد سرطان مغز نقش موثری می توانند داشته باشند.

وی به شیوع تومورهای مغزی در رده های سنی مختلف اشاره کرد و گفت: تومورهای مغزی در دو دوره سنی، کودکان و افراد بزرگسالان دهه پنجم به بعد، شایع تر است. هرچند انواع تومورهای مغزی تقریبا در همه رده های سنی مشابه اند اما درمان آنها مقداری تفاوت است.

قوام نصیری با اشاره به این که علائم این بیماری در همه افراد مشترک است، اظهار کرد: سردرد یکی از علائم شایع این بیماری است و تهوع و استفراغ از دیگر علائم بیماری تومور مغزی می باشد.

وی گفت: علائم تومورهای مغزی (Brain tumors) بسته به این که در چه ناحیه از مغز قرار داشته باشند، متفاوت است و اگر مجاور مراکز حساسی مانند ساقه مغز قرار گیرند، می توانند علائم دیگری را مانند اختلال در ضربان قلب ایجاد و حیات بیمار را تهدید کند.

رییس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران تاکید کرد: تومورهایی که در ساقه مغز قرار دارند، معمولا خیلی سریع تر باید مورد مداوا قرار گیرند تا مشکلی برای مریض ایجاد نکند.

وی به تفاوت تهوع و استفراع در تومورهای مغزی با سایر بیماری ها اشاره کرد و گفت: این علائم در اکثر موارد در صبحگاه مشاهده می شود. استراحت فرد در شب سبب می شود تا مایع داخل مغز ساکن شود و بیمار علامت آشکاری نداشته باشد، اما وقتی فرد بیدار می شود مایع در مغز جابجا می شود و فرد، شاهد علائم استفراغ، تهوع و افزایش درد خواهد بود.

قوام نصیری، سرطان ها را از مهمترین تومورهای مغزی اعلام کرد و گفت: سرطان ها جز تومورها بدخیم هستند و انتشار آنها سریع و تهاجمی است. تومورهای خوش خیم معمولا در مناطق خاصی از مغز قرار می گیرند و از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند.

قوام نصیری افزود: گلیوبلاستوم مولتی فرم از بدخیم ترین تومورهای مغزی است و معمولا در نیمکره های مغز به صورت منتشر دیده می شود و می تواند جان انسان را به خطر جدی مواجه کند.

تومور مغزی جزو بیماری های قابل درمان است

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران در عین حال، تومورهای مغزی را جزو بیماری های قابل درمان دانست و اینکه اگر این بیماری ها زود تشخیص داده شوند، می توان اغلب آنها را درمان کرد.

وی با اشاره به اینکه درمان های تومورهای مغزی با جراحی انجام می گیرد، گفت: برحسب نوع ضایعه از رادیوتراپی هم استفاده و از درمان های دارویی هم بهره گرفته می شود.

قوام نصیری، مهمترین راه های تشخیص این بیماری را سی تی اسکن و MRI بیان کرد وگفت: از این طریق می توان مکان دقیق ضایعه را مشخص و آن را از تومورهای غیر سرطانی جدا کرد تا بتوان به نحو مطلوب آن را درمان یا کنترل کرد.

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: هرچند علت خاصی برای ابتلا به سرطان مغز تاکنون گزارش نشده است اما ضربه های مکرر به مغز می تواند در ایجاد این بیماری موثر باشد.

امواج می توانند سرطان مغز ایجاد کنند

دکتر مرتضی فقیه جویباری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به مضرات امواج اشاره کرد و گفت: امواج در ایجاد تعدادی از سرطان ها نقش موثر دارند که شایع ترین آنها سرطان خون است و سرطان مغز هم می تواند در اثر امواج بروز پیدا کند.

فقیه جویباری اظهار کرد: ثابت شده است امواج حتی تلویزیونی و تلفن همراه، ثاثیر منفی بر مغز دارد و می تواند به این ارگان حساس بدن آسیب جدی برساند.

وی با اشاره به اینکه اثرات امواج روی مغز کودکان بیشتر از سایر افراد است، اظهار کرد: آسیب و ضرری که امواج به مفز کودکان می رساند به مراتب بیشتر از بزرگسالان است.

فقیه ادامه داد: هرچند آثار زیان‌بار امواج برحسب فرکانس و طول موج آن، متفاوت است اما به شهروندان توصیه می شود تا آنجا که امکان دارد از تماس نزدیک با منشا امواج رادیویی خودداری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که تومورهای مغزی به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند، گفت: هرچند اغلب تومورهای مغز درمان خاص خود را دارند اما اغلب آنها علاج کامل دارند و قابل درمان هستند و با درمان مناسب می توان این بیماری ها را کنترل کرد.

فقیه ادامه داد: تعدادی از تومورهای مغزی از نوع بدخیم آن، درمان قطعی ندارد اما با اقدامات درمانی می توان هم طول عمر را بیشتر کرد و هم ناتوانی های فرد را تا حد امکان کاهش داد.

وی تاکید کرد که تومور مغزی همیشه خطرناک و کشنده نیست و این موضوع طیف وسیعی از بیماری ها را شامل می شود که باید مشخص شود چه نوع توموری و چه ناحیه از مغز را درگیر کرده است.

وی با اشاره به این که حدود نیمی از تومورهای مغز بدخیم هستند، گفت:‍ هرچند سردردهای طولانی یکی از علائم تومورهای مغزی است اما می تواند براثر میگرن، استرس، مسمومیت و سرماخوردگی هم ایجاد شود.

فقیه به افرادی که دچار نقص عصبی، تشنج و سردردهای طولانی و پیش رونده هستند توصیه کرد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا با معاینه دقیق، علت آن به طور دقیق مشخص و اقدامات درمانی مناسب انجام گیرد.

روزی به نام تومور مغزی

8 می مصادف با 18 خرداد روز جهانی نقش امواج و پارازیت ها در ایجاد تومورهای مغزی در کودکان نامگذاری شده است که فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح شناخت و معرفت آنان نسبت به این موضوع مهم است.

هدف اصلی این روز توجه جدی به تومورهای مغزی است تا همگان در جهت حفظ سلامتی و تندرستی خود گام بردارند و متولیان امر برنامه هایی در این راستا برگزار می‌کنند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *