مواردی که میتواند به کبد آسیب برساند

مواردی که میتواند به کبد آسیب برساند
آسیب کبد
مواردی که میتواند به کبد آسیب برساند

 موارد شگفت انگیزی که میتواند به کبد آسیب برساند

1. شکر:

میزان زیاد شکر نه تنها برای دندانها مضر است بلکه به جگر هم آسیب میرساند. عاملی که در انواع شکرباعث چربی و چاق شدن میشود فروکتوز یا همان شهد است . میزان زیاد شکر اصلاح شده و میزان بالای محصولات فروکتوز باعث چربی سازی و درنتیجه بیماری های کبد میشود. بعضی از تحقیقات نشان میدهد که شکر میتواند به اندازه الکل برای کبد خطرساز باشد حتی اگر آن فرد اضافه وزن نداشته باشد.یک عامل موثر کاهش غذاهای شیرین ، جوش شیرین و شکلات است.

2. متمم های گیاهی :

حتی اگر برچسب موجود ،طبیعی بودن را نشان دهد هنوز هم احتمال اینکه برای شما خوب نباشد را دارد.برای مثال بعضی از مردم یک داروی گیاهی به نام کاوا کاوا(درخت فلفل جزایر یلیزنی ) برای یائسگی استفاده میکنند یا برای این که احساس آرامش داشته باشند.اما تحقیقات نشان داده که این موارد باعث عدم کارکرد درست کبد میشود.این موارد میتواند سبب هپاتیت و مشکلات کبد شود. بعضی از کشورها داروهای گیاهی را تحریم کردند اما درکشور آمریکا هنوز هم وجود دارد.شما میتوانید قبل از خوردن هرگونه داروی گیاهی برای مطمئن شدن از امنیت آن با دکتر خود مشورت کنید.

3. اضافه وزن:

چربی اضافه در سلولهای کبد شما به وجود می آید و شما را به سمت بیماری های چربی کبد غیرالکلی هدایت میکند. برای مثال کبد پس از مدتی شروع به متورم شدن میکند و بعد از مدت بیشتری عامل سفت شدن و وجود زخم کبد میشود(دکترها آن را سیروز مینامند). امکان درگیری با بیماری های چربی کبد غیر الکلی برای افراد دارای اضافه وزن ، میانسال یا دیابتی بیشتر است. شما قادر به تغییر شرایط هستید اگر رژیم و ورزش را متوقف نکنید.

4. میزان زیاد ویتامینA از مکمل های غذایی:

بدن شما نیازمند ویتامین A است و این خیلی بهتر است که این ویتامین را از میوه های تازه،سبزیجات خصوصا آنهایی که رنگ قرمز ،نارنجی و زرد دارند.اما اگر شما مکمل ها را از قرص ویتامینA در دز بالا استفاده کنید ، این میتواند ایجاد مشکلات کبد کند.قبل از اینکه میزان بیشتری از ویتامینA استفاده کنید با دکتر خود مشورت کنید شاید نیازی به مصرف نباشد.

5. نوشیدنی غیرالکلی:

تحقیقات نشان میدهد که افرادی که میزان زیادبی نوشیدنی غیر الکلی میخورند بیشتر در معرض چربی کبد از نوع غیرالکلی هستند. تحقیقات این موضوع را نشان نداده که عامل و دلیل بیماری نوشیدنی ها باشد. اما اگر خوردن نوشابه را کاهش دهیم میتواند عامل خوبی برای رویه نوشیدن باشد.

6. استامینوفن:

اگر مشکل کمر یا سردرد یا سرماخوردگی داریدو به دنبال یک عامل خلاص کننده از درد میگردید، مطمئن باشید که چه مقدار از آن دارو را باید استفاده کنید.اگر مثلا شما میزان زیادی استامینوفن استفاده میکنید ، یک قرص برای سردرد ، یک قرص برای سرماخوردگی یا هردو آنها ، این عامل میتواند عامل ضرر برای کبد باشد. میزان مصرف را چک کنید. به این محدودیت ها توجه کنید و درنتیجه سلامت بیشتری خواهید داشت.

7. چربی های انتقالی:

این چربی ها (مثل کره، مارگارین، روغن نباتی و…) توسط بشر ساخته میشود که یا در بسته های غذایی و یا در سبد کالا یافت میشود که آنها را با نام عناصر کم هیدروژن دار میشناسند.رژیم قوی نسبت به چربی های انتقالی باعث اضافه وزن میشود، که این برای کبد مضر است. لیست عناصر را چک کنید حتی اگرگرم هایی از O را در چربی های انتقالی به میزان کم بیابیم. این گرم ها میتواند اضافه بشود.

8. مشکلات به وجود آمده:

 یک دکتر یا پرستار با یک تزریق بر روی بدن بیمار ایجاد منفذ میکند ، افرادی که از طریق تزریقات غیرقانونی و سرنگ مشترک استفاده میکنند باید در جریان باشند که هپاتیت C میتواند از این راه منتقل شود.حتی اگر این موضوع یکبار تکرار شود درمعرض بالای احتمال بیماری هایی چون ایدز قرار میگیرد یا مثلا اگر مادر شما در هنگام حاملگی به این بیماری یعنی هپاتیتC مبتلا باشد ، احتمال این بیماری در شما بالا میرود.در نتیجه باید آزمایشاتی را انجام دهید. بنابراین تمام افرادمتولد 1945تا1965 مورد آزمایش قرار گرفتند.

9. مصرف الکل کمتر از آنچه که فکرش را کنید:

شما ممکن است فقط بدانید که میزان بالای الکل و سایر نوشیدنی های الکلی برای کبد مضر است. اما ممکن است معنی کلمه (خیلی زیاد) را ندانید که خود این موضوع ممکن است باعث الکلی شدن یا اعتیاد به الکل در فرد شود. بسیار آسان است که بیش از اندازه نوشید . بعضی از لیوان ها خارج از حد استاندارد الکل هستند که همان 5 انس مشروب(کمتراز نصف فنجان)، 12 انس آبجو،5/1 انس نوشابه است . اگر شما عادت به نوشیدن دارید باید از حد آن مطمئن باشید که شامل یکبار در روز برای خانمها و دوبار برای آقایان است.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *