علل نارسایی کلیه در ایران دیابت و فشارخون

علل نارسایی کلیه در ایران دیابت و فشارخون

دو علت اساسی نارسایی کلیه در ایران عدم کنترل فشارخون و دیابت است دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی با بیان این امر، گفت: نارسایی مزمن کلیوی شامل بیماری های کلیوی می باشد که نشانه آن این است که کلیه ها با کاهش عملکرد رو به رو می شوند.

 دکتر آیدین لطفی آذر، عوامل ایجاد این بیماری را عفونت های کلیوی، فشار خون، دیابت بیان کرد و همچنین گفت: عوامل دیگری از جمله سنگ کلیه، وراثت و بیماری های مادرزاد کلیه مانند بیماری پلی کیستیک کلیه از علل اساسی نارسایی کلیه می توانند باشند.

طبق آمارهای موجود، نزدیک به 10 درصد جمعیت ایران با طبقات متفاوت از نارسایی کلیه در حیات خویش مواجه می شوند. تنها 1 درصد از بیماران کلیوی نیازمند پیوندکلیه یا دیالیز می شوند.

وی با بیان اینکه این بیماری دارای راهکارهای پیشگیری از جمله کنترل منظم قندخون و فشارخون، درمان به موقع عفونت های ادراری، نوشیدن مایعات و بخصوص آب در ماه های گرم سال، رعایت بهداشت فردی و چکاپ به موقع افراد با سابقه وراثتی در زمینه نارسایی کلیه است که باعث کاهش و جلوگیری عوارض و هزینه های این بیماری برای بیماران و نظام بهداشت کشور خواهد شد.

برای افرادی که در مراحل انتهایی نارسایی مزمن کلیه به سر می برند پیوند کلیه تنها گزینه است.

عمل پیوند کلیه برای اولین بار در سال 1347 در ایران انجام شد. اکنون در ایران بیش از 2500 پیوند کلیه در سال انجام می گیرد . در ایران هم اکنون بالغ بر 35 مرکز پیوند کلیه فعالیت می کنند.

 لطفی آذر با بیان اینکه: ایران با افتخار به عنوان پیش گام این عمل جراحی نوین در منطقه خاورمیانه قرار دارد. و 440 هزار پیوند کلیه تا به حال ثبت شده است.

دومین کنگره بین المللی نفرولوژی و ارولوژی از تاریخ 11 تا 14 مردادماه در سالن همایش های برج میلاد با شعار تهران پایتخت پیوند کلیه منطقه با محوریت پیوندکلیه، دیالیز و سرطان پروستات برگزار خواهد شد.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *