علت های ایجاد کننده ی کم شنوایی

کم شنوایی

علت های ایجاد کننده ی کم شنوایی

1. محیط های شغلی پرسر وصدا

اگر فردی در معرض سرو صدای بلند به مدت طولانی قرار بگیرد، شنوایی وی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. یکی از بدترین محیط های پرسر وصدا، موتورخانه ها هستند. حدود سی میلیون آمریکایی در محل کار خود در معرض صداهای بلند، پرخطر و آسیب رسان هستند. وسایلی مانند موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه نیز در طولانی مدت موجب کم شنوایی می شوند. سعی کنید تا حدامکان از قرارگرفتن دراینگونه اماکن اجتناب کنید یا اگر مجبور به بودن در چنین شرایطی بودید، از قالب های محافظ صوت استفاده کنید و هرچند مدت یکبار از محیط خارج شوید تا استراحت صوتی داشته باشید.

2. تغییر فشار هوا یا ضربه

ضربه ی شدید به سر باعث پارگی زنجیره ی استخوانی گوش میانی یا آسیب به عصب شنوایی می شود که هر دو کم شنوایی دائمی ایجاد می کنند. تغییر ناگهانی فشارهوا (مانند پرواز با هواپیما یا غواصی) موجب آسیب به پرده ی گوش، گوش میانی یا گوش داخلی و در نتیجه کم شنوایی می شود. پارگی پرده ی گوش معمولا پس از چند هفته به طور خودکار جوش می خورد اما در موارد شدیدتر که گوش داخلی هم تحت تاثیر قرار گرفته است، برای درمان باید جراحی انجام شود. استفاده از گوش پاک کن برای تمیزکردن گوش اصلا توصیه نمی شود چون ممکن است باعث پارگی پرده ی گوش شده و آسیب دائمی ایجاد کند.

3. داروها

عوارض جانبی برخی از داروها کم شنوایی است. از جمله ی این داروها آنتی بیوتیک ها و داروهای ضدسرطان را می توان نام برد. معمولا میزان شنوایی در طی دوره ی مصرف کنترل می شود. البته گاهی کم شنوایی ایجاد شده دائمی و همیشگی است. استفاده ی منظم از آسپرین، NSAID ها و استامینوفن خطر بروز کم شنوایی را بیشتر می کنند. در برخی از موارد با قطع دارو

4. بیماری های مزمن

ابتلا به برخی از بیماری های مزمن حتی در قسمت هایی به غیر از گوش، موجب کم شنوایی می شود. این بیماری ها با ایجاد تغییر در جریان خون بدن، حلزون شنوایی و مغز را تحت تاثیر قرار می دهند. بیماری های قلبی، سیگارکشیدن، فشارخون بالا و دیابت از جمله ی این بیماری ها هستند. بیماری های خود ایمنی مانند ورم رماتیسم هم میتوانند با کم شنوایی فرد ارتباط داشته باشند.

5. چگونه می شنویم؟ آناتومی گوش چگونه است؟

امواج صوت از طریق هوا وارد گوش خارجی شده و از طریق مجرای گوش خارجی به پرده ی گوش می رسند. این امر باعث لرزش پرده ی گوش و استخوانچه های ظریف گوش میانی می شود. این لرزش موجب حرکت در مایعات گوش داخلی، سپس تکان های سلول های مویی می گردد. سلول های مویی سیگنال را از طریق عصب شنوایی به مغز صادر کرده و صدا در مغز درک می شود. اگر هر کدام از این قسمت ها آسیب ببیند تا راه عبور صدا بسته شود (مانند جرم گوش یا جسم خارجی) کم شنوایی ایجاد می شود.

اثرات مخرب سیگارکشیدن بر شنوایی

6. تومورها و غدد

غده های غیرسرطانی مانند رشد غیرعادی استخوان، برآمدگی استخوان و پولیپ های خوش خیم می توانند با مسدود کردن مجرای شنوایی، افت شنوایی ایجاد کنند. در برخی موارد، برداشتن غده باعث بازگشت شنوایی می گردد. اکوستیک نورینوما (تومور گوش داخلی) بر روی عصب شنوایی و تعادلی رشد کرده و موجب فشار به این اعصاب می شود. اختلال تعادلی، بی حسی صورت و وزوز از جمله مشکلات ناشی از این بیماری هستند. درمان در بیشتر موارد، شنوایی راحفظ می کند.

7. صدای انفجار

نزدیک 17 درصد شهروندان آمریکایی از درجات مختلفی از کم شنوایی رنج می برند.گاهی این امر از شنیدن صداهای بلند و ناگهانی ایجاد می شود. انفجار ترقه، شلیک گلوله یا سایر انفجارهایی از این قبیل صدایی بسیار بلند تولید می کنند.این صدا می تواند باعث پارگی پرده ی گوش شده یا ساختارهای گوش داخلی را تخریب کنند. به این حالت ضربه ی صوتی (اکوستیک تروما) گفته می شود که نتیجه ی آن آسیب دائمی و  افت شنوایی همیشگی است.

8. کنسرت ها، صداهای بلند و وزوز

به کنسرت هایی می روید که اجراهایی با صدای بلند دارند؟ آیا پس از کنسرت گوشتان سوت می زند؟ به این سوت زدن، وزوز می گویند. سطح متوسد صدا در یک کنسرت راک  110 دسی بل است. بلندی این صدا آنقدر زیاد است که پس از 15 دقیقه فرد دچار آسیب و افت شنوایی همیشگی می شود.اگر فرد در معرض هر نوع صدای بالای 85 دسی بل به مدت چندین دقیقه قرار بگیرد، افت شنوایی دائمی پیدا می کند. از جمله صداهای پرخطر دیگر ماشین چمن زنی و اره برقی را می توان نام برد. گفتار معمولی سطح شدتی در حدود 60 دسی بل دارد.وزوز گوش ممکن است چند ساعت ، چند روز یا چند هفته وجود داشته باشد یا همیشه باقی بماند. برای پیشگیری از ایجاد آسیب و افت شنوایی، تا حد امکان از این موارد دور بمانید یا قالب های محافظ صوت استفاده کنید 

9. هدفن و هندزفری

آیا بلندی صدای هدفن آنقدر زیاد است که بقیه نیز صدای موسیقی و شعرهای آن را می شنوند؟ اگر اینگونه است شما باید درجه ی صدای آن را کم کنید. استفاده از هدفن ها و هندزفری ها موجب تغییرات شنوایی گذرا یا دائمی می شوند. هرچه صدای آن بلندتر و مدت زمان استفاده بیشتر باشد، احتمال بروز آسیب بیشتر خواهد بود. برای پیشگیری، ولوم را پایین آورده و کمتر از این وسایل استفاده کنید.

تاثیرات استفاده از هندزفری

10. شستشوی گوش و خارج کردن جرم

جرم، مجرای خارجی گوش را در برابر آلودگی ها و باکتری ها محافظت می کند.اما مقدار زیاد آن می تواند سفت شده و مجرا را مسدود کند در نتیجه کم شنوایی ایجاد می شود. اگر احساس گوش درد یا پری گوش دارید، احتمالا مجرای گوش خارجی تان از جرم پر شده است. به هیچ عنوان سعی نکنید جرم را با گوش پاک کن یا هر وسیله ی دیگر از گوش خارج سازید. متخصص گوش و حلق و بینی این را با سرعت و کاملا بی خطر برایتان انجام خواهد داد.

11. بیماری های دوران کودکی

بسیاری از بیماری های دوران کودکی موجب کم شنوایی می شوند. عفونت گوش، گوش میانی را پر از مایع کرده و کم شنوایی را باعث می شود که البته پس از رفع مایع دوباره شنوایی به حد طبیعی باز می گردد. عفونت های دیگر نیز می توانند موجب آسیب به گوش میانی یا گوش داخلی شده و کم شنوایی دائمی ایجاد کنند. از بیماری های شایعی که شنوایی را تحت تاثیر قرار می دهند، آبله مرغان، التهاب مغز (آنسفالیت)، آنفلوآنزا، سرخجه، مننژیت و اوریون را می توان نام برد. واکسیناسیون می تواند از مبتلاشدن کودک به این بیماری ها پیشگیری کند. متخصص کودکان در مورد نوع واکسن ها و زمان تزریق آنها به والدین کمک می کند.

12. کم شنوایی بدوتولد

بعضی از کودکان با کم شنوایی متولد می شوند که به آن کم شنوایی مادرزادی گفته می شود. این نوع کم شنوایی معمولا ارثی است یا اگر در حین بارداری دیابت یا عفونت داشته باشد، احتمال بروز آن بیشتر می شود. اگر نوزاد نارس به دنیا آمده باشد یا در حین تولد عوامل دیگری مانند ضربه یا کمبود اکسیژن را تجربه کند نیز احتمال رخداد کم شنوایی بالا می رود. زردی نوزادی نیز یکی دیگر از مواردی است که نوزاد را برای کم شنوایی مستعد می کند.

13. سن

شنوایی با بالارفتن سن کمتر می شود. حتی اگر شما در تمام سال های زندگی از گوش خود محافظت کرده باشید، باز هم این امر اتفاق می افتد. معمولا کم شنوایی ناشی از سن (پیرگوشی) به دلیل تخریب سلول های مویی گوش داخلی رخ می دهد. این امر اجتناب ناپذیر است اما می توان به آسانی به کمک روش هایی لذت شنیدن دوباره را تجربه کنید. با متخصص شنوایی مشورت کنید تا بهترین روش را به شما پیشنهاد کند.

 مترجم و ویرایشگر : دکتر آزاده ابراهیمی (متخصص شنوایی شناسی)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *