راه های مبارزه با هوس شیرینی

مبارزه با هوس شیرینی
هوس شیرینی
راه های مبارزه با هوس شیرینی

راه های مبارزه با هوس شیرینی

چرا هوس شیرینی داریم؟

هوس شیرینی بسیار رایج بوده و خصوصا در زنان شایع است.
۸۷% از زنان و ۶۸% از مردان به نوعی میل شدید به خوردن شامل خوردن شیرینی را تجربه کرده اند. افرادی که هوس شیرینی دارند نیاز فوری به مصرف خوراکی شیرین پیدا می کنند. کنترل این نیاز برای آنها بسیار مشکل است. این اختلال در طولانی مدت می تواند عامل اضافه وزن، چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت، فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی باشد. بنابراین کنترل و مدیریت این شکل از هوس شیرینی ضروری است. خبر خوب اینکه روش های متعددی برای تسلط بر این تمایل وجود دارد.

غذاهایی که به کنترل هوس شیرینی کمک می کنند

بیشتر افراد هنگام بروز هوس شیرینی سراغ خوراکی چرب و شیرینی مانند شکلات می روند. در حالی که می توان این گرایش را با خوردن یک خوراکی شیرین با کالری و مضرات کمتر برطرف نمود. انواع میوه ها علاوه بر طعم شیرین به دلیل آب فراوان، مواد معدنی، ویتامین و فیبر حس تازگی، طراوت و سیری ایجاد کرده و عطش خوردن شیرینی را کاهش می دهد. اکثر میوه ها دارای قند هستند. بهتر است در چنین مواقعی از میوه هایی با قند بیشتر مانند انبه، هندوانه، انگور، سیب یا موز استفاده کنید. اگر مبتلا به فشار خون یا دیابت هستید میوه هایی با قند کمتر و فیبر بیشتر را انتخاب کنید.

جو دوسر

جو دو سر یکی از خوراکی های مقوی سرشار از پروتئین و فیبر است.
طعم شیرین ملایم جو دوسر در کنار ماست یا شیر عطش شیرینی را کاهش می دهد. علاوه بر این با ایجاد حس سیری در مدت طولانی تر، کالری مصرفی شما را نیز کم می کند.

خانواده بری (توت)

خانواده بری شامل توت فرنگی، کرن بری، بلوبری و رز بری انتخابی عالی برای مقابله با هوس شیرینی است.
بری ها دارای قند بسیار کم و آنتی اکسیدان فراوان هستند. اما عطر و طعم خاص میوه های این خانواده حس رضایت خوشایندی را القا می کند. این حس را با تکرار جایگزین میل شدید خود به شیرینی کنید. با استفاده از مغز ها، بری یخ زده و شیر انواع اسموتی خنک را تهیه نمایید.

شکلات تلخ

شکلات علاقه مندان زیادی خصوصا در بین زنان و افراد علاقه مند به شیرینی دارد.
شکلات با درصد خلوص بالای ۹۰، تلخ و بدون هیچ گونه شیرین کننده هوس شیرینی را کم می کند.
علاوه بر این شکلات تلخ دارای اثرات ضد التهابی بوده و برای سیستم قلب و عروق بسیار مفید است.
بنابراین اگر حس کردید زمان خوردن یک چیز شیرین فرا رسیده شکلات تلخ را جایگزین انتخاب های ناسالم کنید.
لازم به ذکر است که حتی شکلات تلخ را نیز باید به اندازه مصرف نمایید.

دانه چیا

دانه چیا سرشار از پروتئین، امگا۳، فیبر و انواع ویتامین است.
فیبر موجود در این دانه ها با جذب آب حالت ژلاتینی پیدا می کند.
دانه چیا را می توانید برای درست کردن دسر یا در نوشیدنی و آب  خوراکی استفاده کنید.

حبوبات

حبوبات به دلیل برخورداری از فیبر فراوان و پروتئین سریعا احساس سیری ایجاد می کنند.
احساس سیری از تاثیر هوس شیرینی بر روی انتخاب های غذایی شما می کاهد.

ماست و شیر

قند موجود در لبنیاتی همچون ماست و شیر دیر هضم بوده و مدت طولانی احساس سیری ایجاد می کند. میوه های خشک همراه با قند کم، جو دو سر با ماست های کم قند و پر پروتئین مانند ماست یونانی ترکیبی مقوی برای مقابله با هوس شیرینی است.

غلات پر فیبر

گاهی هوس شیرینی به دلیل کمبود مواد مغذی خصوصا ویتامین B است. ویتامین B نقش موثری در جذب آهن غذا دارد. می دانیم که کمبود آهن می تواند یکی از دلایل میل به شیرینی باشد. کمبود ویتامین B با ایجاد خستگی و رخوت میل به شیرینی را زیاد می کند. گندم سیاه، برنج قهوه ای و جو سبوس دار منابعی سرشار از ویتامین های گروه B و فیبر هستند.

افزایش تحرک

افزایش تحرک منجر به بالا بردن سوخت و ساز (متابولیسم) بدن، تنظیم ترشح هورمون ها و کاهش میل شدید به شیرینی می شود. شرط تاثیر گذاری تحرک اینست که از فعالیت شدید بپرهیزید. همچنین باید قبل و بعد از فعالیت پروتئین کافی در کنار مقدار کمی کربوهیدرات پیچیده مصرف نمایید. مصرف آب فراوان حین و پس از ورزش را فراموش نکنید.

پرهیز از گرسنگی طولانی

وعده های غذایی فاقد پروتئین و فیبر کافی و با فواصل زیاد عطش شیرینی را در شما افزایش می دهند. گرسنگی طولانی مدت ولع خوردن را زیاد نموده و احتمال انتخاب های غذایی اشتباه را افزایش می دهد. وعده های غذایی پر فیبر و دارای همه گروه های غذایی را فراموش نکنید.

بازارطب