ذهن زیبا

ذهن زیبا
ذهن زیبا

ذهن زیبا

بایدها و نبایدها در مورد خواب قبل از دانستن این نکات بهتر است بهداشت خواب را مطالعه کنید.باتوجه به اینکه بهداشت خواب بارها در سایتها کتب و مجلات تکرار شده اند مطالعه اش را به خودتان واگذار میکنم یا در آینده به آن خواهم پرداخت. و اینکه بایدها و نبایدها در هر امری در اشخاص متفاوت فرق میکنند و خواب هم از این موضوع مستثنی نیست. ولی یکسری مطالب کلی و جالب وجود دارند که در ادامه آورده میشوند:

1- میزان خواب در شبانه روز در افراد مختلف متفاوت است انسانها بصورت طبیعی ممکن است کم خواب یا پرخواب باشند پس میزان خواب کافی در خودتان را پیدا کنید و برنامه ریزی روزانه آن را منظم کنیدیعنی ساعت بخصوصی به رختخواب رفته و نیز ساعت معینی هم از خواب بیدار شوید . از دکمه snooze (چرت زدن) بر روی موبایل خود پرهیز کنید.

2- روزهای آخر هفته و تعطیلات برای خوابیدن بیش از معمول ممکن است لذتبخش باشد ولی در این مواقع هیچوقت بیش از دو ساعت بیشتر از برنامه ریزی روزانه نخوابید.

3- از وسائل الکترونیک یکساعت قبل از خواب پرهیز کنید.

4- وقتی چراغها خاموشند از وسائل الکترونیک که نور دارند مثل TV یا کامپیوتر استفاده نکنید. اگر نیاز به موزیک ملایم دارید میتوان از رادیو استفاده کرد.

5- از لامپهای نئون قرمز یا صورتی استفاده کنید. تحقیقات نشان داده اند که این نورها بهترین خاصیت تسهیل کنندگی را برای خواب دارند.

بیشتر بخوانید > اختلال بی خوابی یا اینسومنیا چیست و راه درمان

6- از لامپهای هالوژن یا فلورسنت های فشرده یاLED در محل خواب استفاده نکنید. نور چراغهای هالوژن نزدیکترین نور به روشنایی روز هستند و مانع تولید ملاتونین میشوند.(ملاتونین ماده ای است که در مغز زمان خواب ترشح میشود و باعث خواب در انسان میشود.)

7- سعی کنید دمای اتاق خواب را 15-20 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.و اگر این میزان برای شما سرد است سعی کنید جوراب بپوشید.

8- تشک خوب انتخاب کنید. اگر فرسایش یا فرورفتگی در تشک وجود دارد باید آنرا با یک تشک خوب و جدید جایگزین کنید.

9- توجه کنید که رختخواب تنها محلی است برای خواب و رابطه جنسی. پس لطفا کارهای دیگر مثل خوردن مطالعه و… را به خارج از رختخواب منتقل کنید.ولی گاهی برخی متخصصین برخی اعمال آرامبخش در رختخواب را توصیه میکنند مثل مدیتیشن.

10- در رختخواب به موزیک های مهیج یاباکلام گوش ندهید. سعی کنید به موسیقی های آرامبخش بدون کلام یا صداهای طبیعت که بصورت صوتی در بازار موجود است گوش دهید. و در آخر اگر با رعایت بهداشت خواب و نکات فوق هنوز مشکل خواب دارید به روانپزشکتان مراجعه کنید. با خواب خوب و منظم تن و روان خود را کوک کنید.

نویسنده : دکتر علی کربلایی  (متخصص اعصاب و روان) 

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *