دیابت به مرز خطر می رسد

دیابت نوع دوم

بیمارانی که به دیابت مبتلا شده‌اند در ابتدا مراحل پیش از آن و شرایط مرزی دیابت را نیز پشت سر گذاشته‌اند. اگر این بیماران در آن مقاطع متوجه بیماری خود می‌شدند می‌توانستند با پیشگیری‌های ممکن  سلامت خود را حفظ کنند.در گزارشی که در مدیکال نیوز آمده است بیان‌شده است که افرادی که در شرایط پیش دیابتی قرار دارند درواقع میزان قند خون بالاتر از مقدار عادی دارند اما این میزان به مقداری نیست که بتوان آن‌ها را در زمره افراد دیابتی نوع دو به‌حساب آورد.

این میزان به‌عنوان زنگ خطری برای ابتلا به دیابت نوع دو تلقی می‌شود. بر اساس آمارهای موجود نزدیک به ۱۰ تا ۲۳ درصد از این افراد در کمتر از ۵ سال به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است که این وضعیت پیش دیابتی ممکن است باعث بروز برخی از اختلالات بدنی دیگر مانند چاقی‌های شکمی، فشارخون بالا، چربی خون و پایین بودن کلسترول خوب خون شود. با این علائم ممکن است فرد در شرایط پیش دیابت باشد و احتمال ابتلای آن به دیابت نوع دو بالا می‌رود علاوه بر آن ممکن است بیماری‌های دیگری همچون بیماری‌های قلبی و مغزی او را مورد تهدید قرار دهد.

در پزشکی چندین علائم را به‌عنوان علائم پیش دیابت می‌شناسند این علائم عبارت‌اند از : مقاومت در برابر انسولین، اختلال در تحمل گلوکز و اختلال گلوکز ناشتا

در گزارش آورده شده است باید به این نکته توجه داشت که پیش دیابت یا شرایط مرزی دیابت با دیابت متفاوت است و نمی‌توان آن را در زمره دیابت دانست. همچنین علائمی که در بالا ذکر شد ممکن است در فرد ظاهر نشود و او در مراحلِ پیش دیابت قرار داشته باشد و با عدم پیشگیری‌های ممکن به دیابت نوع دو مبتلا شود. در این حالت بیمار زمانی متوجه می‌شود که به دیابت نوع دو مبتلا شده که با یک عارضه دیگر مواجه شود و در آزمایشات متوجه شود که دچار دیابت نیز است.

برخی از علائمی که ممکن است پیش از مراجعه به پزشک و درمان دیابت نشان‌دهنده ابتلا به دیابت باشند عبارت‌اند از پر ادراری، افزایش تشنگی. همچنین فشارخون بالا ممکن است یکی از نشانه‌های ابتلا به دیابت باشد. اما در تشخیص پیش دیابتی حتماً باید آزمایش انجام شود. زمانی که فرد علائمی که در بالا برای پیش دیابت ذکر را داشت می‌تواند به پزشک مراجعه و آزمایشات مربوطه را انجام دهد تا مشخص گردد به پیش دیابتی مبتلا شده است یا خیر.

افزایش سطوح استرس و سیگار کشیدن از عوامل دیگر ابتلا به دیابت است. مصرف بیش‌ازحد نوشیدنی‌های شیرین و پر شکر احتمال ابتلا به پیش دیابتی و حتی دیابت را به میزان قابل‌توجهی بالا می برد. بر اساس یافته استفاده از این نوع مواد غذایی تا 26 درصد احتمال ابتلا به دیابت را بالا می‌برد که این درصد بیشتر جوانان و ساکنین آسیا را در برمی‌گیرد. باید به این نکته نیز توجه داشت که استفاده از شکر و نوشیدنی‌های شیرین مشکلات دیگری همچون چاقی و بیماری‌های قلبی را نیز در افراد به وجود خواهد آورد.

یکی از دلایل ایجاد دیابت در فرد کم‌تحرکی است. کم‌تحرکی باعث می‌شود کالری دریافتی از مواد غذایی در بدن مصرف نشود و این سطح از کالری باعث چاقی شود که زمینه‌ساز ابتلا به دیابت است.

افراد بالای 45 سال که با اضافه‌وزن همراه هستند و همچنین برخی از فاکتورهای خطر را دارند باید مورد آزمایشات مربوطه قرار گیرند. علاوه بر این افراد، دیگر افرادی که علائمی همچون : فشارخون بالا، عدم تحرک مناسب، چربی خون بالا، پایین بودن نسبت کلسترول‌های مفید، سابقه نوسان قند خون، مقاومت در برابر انسولین، مبتلا بودن بستگان درجه‌یک آن‌ها به دیابت، سابقه تولد نوزاد با وزن بیش از 4 کیلوگرم نیز باید در رابطه با پیش دیابتی نگران باشند.

نکته امیدوارکننده در این است که عواملی که باعث ایجاد پیش دیابت می‌شوند با رعایت برخی نکات قابل‌پیشگیری هستند. به‌عنوان‌مثال رژیم‌های مناسب غذایی و ورزش می‌تواند از پیش دیابتی تا حدود زیادی جلوگیری کند. البته اگر فرد به پیش دیابتی مبتلا باشد ممکن است با تغییر در شیوه زندگی و همچنین مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره از پزشک پیش دیابتی را درمان کند و از بروز به دیابت نوع دو تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورد.

به‌عنوان ‌مثال 15 دقیقه فعالیت در هفته از بروز افزایش وزن جلوگیری می‌کند همچنین کنترل در مصرف غذاهای شیرین، رژیم غذایی با مصرف کربوهیدرات‌های پرفیبر فرآوری نشده، افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌ها و کنترل مصرف چربی‌ها باعث پیشگیری از پیش دیابت می‌شود.

در یک تحقیق که در آمریکا به انجام رسید، شرکت‌کنندگان با فعالیت بدنی بیشتر و داشتن رژیم غذایی مناسب 7 درصد از وزن خود را کم کردند نتایجی جالب زیر به دست آمد:

جدای از جنسیت و نژاد افراد نتایج در تمامی افراد به نسبت قابل‌توجهی یکسان بود.

احتمال مبتلا شدن به دیابت تا 58 درصد کاهش یافت.

افرادی که در رنج سنی بالاتری قرار داشتند نتایج بهتری کسب کردند.

در افراد بالای 60 سال شرکت‌کننده احتمال ابتلا به دیابت به 71 درصد رسید.

در این آزمایش نیز مشخص شد این فعالیت‌های بدنی و رژیم غذایی مناسب برای افرادی که به دیابت نوع دو نیز مبتلا بودند نتایج مشابهی به همراه داشت.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *