بیماری ایدز و ویروس HIV

ویروس HIV

بیماری ایدز و ویروس HIV

HIV چیست؟

ویروس نقص سیستم ایمنی انسان یا همان HIV سلول های ایمنی بدن را مورد حمله قرار داده و عملکرد آن ها را دچار اختلال کرده یا از بین می برد. عفونت با این ویروس منجر به افت شدید قدرت سیستم ایمنی شده و فرد را مستعد ابتلا به انواع عفونت ها و بیماری ها می کند. عفونت هایی که در این شرایط رایج هستند، عفونت های فرصت طلب نام دارند زیرا به محض کم شدن قدرت ایمنی بدن فرصت ظهور پیدا می کنند. زمانی که ویروس در بدن تکثیر شده و عفونت ایجاد می شود، فرد به ایدز مبتلا شده است.

ایدز چیست؟

ایدز مرحله ی پیشرفته ی عفونت با HIV است. ایدز با بیش از 20 نوع عفونت یا سرطان های مرتبط با hiv حیات فرد را تحدید می کند.

ویروس HIV چگونه منتقل می شود؟

این ویروس از طریق تماس جنسی محافظت نشده، خون و ترشحات بدن قابل انتقال است. کارگران جنسی، معتادان و افراد مبتلا به بیماری های خاص که نیاز دائمی به دریافت خون یا فراورده های خونی دارند از گروه های پر خطر ابتلا محسوب می شوند.

آمار مبتلایان به ویروس HIV

بر اساس گزارشات WHO 7/36 میلیون نفر در سال 2016 در سراسر دنیا مبتلا به این ویروس شناخته شده اند.

چه مدت پس از آلودگی با ویروس فرد مبتلا به بیماری ایدز می شود؟

مدت زمان بروز بیماری بین افراد مختلف متفاوت است. بدون درمان، فرد آلوده با HIV نشانه های بیماری را پس از 5 الی 10 سال و گاهی زودتر، نشان خواهد داد. فاصله بین ورود ویروس به بدن تا تشخیص AIDS معمولا بین 5 تا 10 سال و گاهی طولانی تر است. درمان های ضد ویروس می توانند پیشرفت بیماری را با جلوگیری از تکثیر ویروش در بدن، کند کنند. به این ترتیب میزان ویروس در خون فرد آلوده کاهش می یابد.

فرد مبتلا به ایدز با چه خطراتی مواجه است؟

توبرکلوزیس در سال 2016 عامل مرگ 40000 تن از مبتلایان به ایدز شناخته شد. توبرکلوزیس اولین عامل مرگ و میر در مبتلایان به ایدز در آفریقا و علت عمده مرگ و میر جمعیت مبتلا در دنیا است. برخی مراقبت های حیاتی به پیشگیری از بیماری توبرکلوزیس در افراد آلوده به HIV کمک می کنند:

  • کنترل عفونت توبرکلوزیس
  • تماس جنسی محافظت شده
  • شروع سریع درمان ضد ویروس
  • انجام آزمایشات منظم برای بررسی ابتلا به توبرکلوزیس
  • چگونه می توان ریسک انتقال HIV از طریق تماس جنی را کاهش داد؟
  • در صورتی که همسر فرد مبتلا باشد باید از داروهای ضد ویروس استفاده کند
  • مدیریت و اقدامات درمانی لازم در صورت وجود ویروس نهفته (مثلا استفاده از درمان پیشگیرانه ایزونیازید)

مزایای آزمایش HIV چیست؟

اطلاع از وضعیت ویروس HIV در بدن فرد دو مزیت مهم دارد:

  1. اگر بدانید HIV مثبت هستید، پیش از آغاز عفونت و تکثیر ویروس با استفاده از درمان های دارویی می توانید دوره کمون و نهفتگی آن را افزایش داده و با استفاده از حمایت های روانی متخصصین کیفیت زندگی خود را حفظ کنید.
  2. در صورت مثبت بودن تست، اقدامات لازم برای عدم انتقال و گسترش ویروس در جامعه و نزدیکان خود را انجام می دهید.

داروهای ضد ویروس

این داروها با جلوگیری از تکثیر ویروس در بدن، میزان آن ها را در خون به حداقل رسانده و از عفونت ایدز و بروز علائم جلوگیری می کنند. همجنین دوره نهفتگی بیماری را افزایش می دهند.

آیا درمانی برای ایدز وجود دارد؟

در حال حاضر این بیماری هیچ درمانی ندارد. اما همانطور که پیشتر گفته شد، با استفاده از درمان های ضد ویروس و تقویت سیستم ایمنی می توان طول عمر بیمار و دوران نهفتگی را افزایش داد.

سایر درمان های لازم برای افراد مبتلا به HIV

علاوه بر مصرف داروی ضد ویروس، مشاوره و روان درمانی های منظم، تغذیه مناسب، رعایت بهداشت و حفظ ارتباطات اجتماعی با رعایت تمام نکات ایمنی برای حفظ کیفیت زندگی جسمی و روانی فرد نیاز هستند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *