بهبود اسکار با ماساژ درمانی

ماساژ اسکار
بهبود اسکار با ماساژ
بهبود اسکار با ماساژ درمانی

بهبود اسکار با ماساژ درمانی

ماساژ درمانی

در مطالعات چندین سال اخیر ماساژ دادن ناحیه اسکار به عنوان یکی از درمان های اسکار موثر شناخته شده است. اسکار در واقع جای زخم به صورت یک برجستگی یا فرورفتگی سفت است. اسکار زخم واکنش طبیعی بدن برای ترمیم ناحیه آسیب دیده می باشد. در ناحیه آسیب، سلول ها شروع به تولید پروتئین های پوستی نموده و در صورت افزایش بیش از اندازه این پروتئین ها بافت سفت شده اسکار ایجاد می شود. اسکار روی مفاصل زانو، مفاصل انگشتان، یا در قسمت هایی از پوست که در حرکات کشیده می شوند منجر به نقص در قدرت حرکت می شود. همچنین روی دست یا صورت به دلیل نمایان بودن موجب کاهش اعتماد به نفس فرد خواهد شد. ماساژ درمانی روشی برای کاهش ریسک اسکار است. ماساژ مانع از سفت و توده ای شدن فیبرهای پوستی شده و حالت کشسانی پوست را افزایش می دهد.

اثرات ماساژ درمانی اسکار

ماساژ درمانی از راه های متعددی به بهبود اسکار زخم کمک می کند:

  • کاهش تورم موضع
  • کاهش خشکی پوست اسکار
  • افزایش حالت کشسانی پوست
  • افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی
  • کاهش انقباض و در هم پیچیدگی فیبرهای ناحیه اسکار
  • خروج مایعات اضافی از گره های لنفی و کاهش التهاب
  • شکستن ساختار کلاژن و ترکیبات چسبنده در ناحیه اسکار

تکنیک های ماساژ درمانی

تکنیک های متنوعی برای ماساژ وجود دارد. هریک از این روش ها بر روی مشکل خاصی در موضع تمرکز دارند. ماساژ اسکار با استفاده از انگشتان دست قابل انجام است. همچنین می توان از انواع ستگاه ماساژور برای برخی اسکارهای بزرگتر استفاده نمود. در ادامه با چند تکنیک ماساژ درمانی اسکار آشنا خواهید شد.

برای مشاهده انواع دستگاه ماساژور به سایت مراجعه کنید.

همچنین می توانید برای مشاوره رایگان در خصوص دستگاه ماساژور با کارشناس زخم بازار طب تماس بگیرید.

مشاوره رایگان ۰۲۱۸۸۲۲۴۱۸۳

ماساژ گره های لنفاوی

موضع را با حرکات دورانی ماساژ دهید تا جریان خون و مایعات افزایش یابد. این کار به کاهش تجمع مایع اطراف اسکار و در نتیجه کم شدن التهاب اسکار کمک می کند.

ماساژ پوستی

با دو انگشت شست خود پوست را به صورت مستقیم از مرکز اسکار به سمت خارج بکشید. در تکنیک دیگری حین حرکت دادن انگشتان به سمت خارج ماساژ دورانی انجام می شود. این مرحله از نقص حرکتی کاسته و انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد. خصوصا اگر اسکار روی مفصل قرار دارد این نوع ماساژ بسیار مفید خواهد بود.

ماساژ عضلانی

برای اسکار کوچک با یکی از انگشتان و برای اسکار بزرگ تر با کف دست روی محل فشار وارد کنید. این کار منجر به پاره شدن ساختار اسکار حاصل از رشته های پروتئینی در هم تنیده می شود. تکنیک دیگر برای رهاسازی فیبرها کشیدن پوست در دو جهت مخالف است. انگشتان دو دست را اطراف اسکار قرار داده و در جهات مخالف تکنیک کشش را انجام دهید.

ماساژ و رطوبت رسانی

قبل از ماساژ از یک روغن یا لوسیون روی پوست استفاده کنید. می توانید از روغن کرچک یا روغن ویتامین E استفاده کنید. برخی روغن های گیاهی نیز خاصیت افزایش گردش خون دارند. پوست روی اسکار معمولا خشک و مستعد عود مجدد زخم است. استفاده از روغن یا لوسیون با رطوبت رسانی از خشکی، ترک خوردن  یا باز شدن پوست ناحیه اسکار ممانعت می کند. چرب کردن انجام ماساژ را تسهیل نموده و مانع از آسیب مضاعف هنگام کشیدن پوست می گردد.

گرم کردن اسکار

تکنیکی موثر در افزایش جریان خون، قدرت کشسانی و بهبود اسکار است. ابزارهای رایج برای گرم کردن وکس پارافین، پک گرم کننده و لیزر تراپی هستند.

هشدار و نکات پیش از ماساژ تراپی

  • این کار منجر به پارگی مجدد زخم و یا ایجاد عفونت می شود.
  • از ماساژ دادن اطراف زخم که هنوز کامل بسته نشده خودداری کنید.
  • اگر پس از ماساژ دچار قرمزی یا درد اسکار شدید درمان را متوقف کنید.
  • بهتر است برای یادگیری دقیق تر ماساژ اسکار به متخصص ماساژ درمانی مراجعه کنید.
  • به یاد داشته باشید که ماساژ روی اسکارهای قدیمی که بیش از دو سال از ایجاد آن ها گذشته اثری ندارد.
  • هرگز اسکارهای عمیق و اسکارهایی به رنگ صورتی یا قرمز که هنوز به طور کامل بهبود نیافته اند را ماساژ ندهید.
کلیدواژه : رفع اسکار
بازارطب