ارتباط عفونت نوروویروس با دیابت

عفونت نوروویروس با دیابت

ارتباط عفونت نوروویروس با دیابت

نوروویروس یا نورواک چیست؟

نورو ویروس نوعی ویروس معده است که می تواند تهوع، اسهال و استفراغ شدید ایجاد کند. به این ویروس عامل استفراغ زمستانی نیز گفته می شود زیرا آلودگی با آن در زمستان شیوع بیشتری دارد. همانند سایر انواع عفونت ویروسی، نورو ویروس با دیابت کنترل نشده مرتبط بوده و مدیریت قند خون را با مشکل مواجه می کند. هر نوع مشکلی که بر سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد به دلیل اثر بر سیستم هورمونی بدن به تغییر سطح قند خون می انجامد.

علائم نورو ویروس

نشانه های اصلی عفونت با نورو ویروس عبارتند از:

  • تهوع
  • اسهال
  • استفراغ
  • بی آبی بدن

که می توانند همراه با برخی نشانه های دیگر همراه باشند:

  • سردرد
  • درد معده
  • تب بالای ۳۸ درجه
  • درد عضلانی در بازو یا پاها

عفونت نورو ویروس چقدر طول می کشد؟

علائم عفونت معمولا پس از چند روز از بین می روند اما در برخی افراد ممکن است بیشتر ادامه داشته باشد. همراهی نورورویروس با دیابت روند بهبودی را کندتر می کند.

روش انتقال نوروویروس

ارتباط با فرد، اشیا یا غذای آلوده به این ویروس منجر به انتقال آن می شود. شستشوی دست، تمیز کردن سطوح و رعایت بهداشت غذایی از انتشار این ویروس جلوگیری می کند.

درمان نورو ویروس

درمان خاصی برای از بین رفتن کامل این عفونت به جز سیستم ایمنی بدن وجود ندارد. اما برخی نکات به بدن در این مبارزه کمک می کنند. مثلا نوشیدن مقدار بیشتری مایعات و ترجیحا آب، به تامین آب و الکترولیت های از دست رفته در اثر اسهال و استفراغ کمک می کند.

درمان نورو ویروس در بیمارانی با دیابت

عفونت های ویروسی کنترل دیابت را بسیار مشکل تر می کنند.
ابتلا به نورو ویروس بیمار را با خطر افزایش قند خون مواجه می کند.
از طرف دیگر خود دیابت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید.
بنابراین تاثیر مراقبت های تخصصی و درمان های موثر اهمیت دوچندانی می یابد.

جلوگیری از بی آبی مرتبط با دیابت

استفراغ و اسهال هر دو با از دست رفتن آب بدن در ارتباط هستند. با از دست رفتن آب از بدن غلظت خون و به تبع آن قند خون افزایش می یابد. از طرفی در پاسخ به افزایش قند خون دفع ادرار نیز بیشتر می شود. این چرخه منجر به از دست رفتن مداوم آب بدن بیمار خواهد شد. علائمی همچون خشکی دهان، سر درد، سرگیجه و رنگ تیره ادرار نشان از بی آبی خطرناک بدن دارند.

آزمایش قند و کتون خون

اگرچه اندازه گیری سطح قند خون برای افراد دیابتی همیشه ضروری است اما در صورت ابتلا به عفونت ضرورت بیشتری می یابد. همچنین برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ تست کتون با نمونه ادرار نیز توصیه می شود. سطح بالای کتون در ادرار کتو اسیدوز گفته می شود که باید فورا به آن رسیدگی نمود. اگر در اثر یک عفونت دچار علائم بی آبی بدن شده اید حتما تست کتو اسیدوز را انجام دهید. زیرا در برخی افراد اولین نشانه ابتلا به دیابت کتو اسیدوز است.

ارتباط استرس و التهاب ناشی از عفونت با دیابت

زمانی که فرد بیماری خصوصا مشکل گوارشی است طی روند تمیم و بهبود بدن التهاب و استرس به وجود می آید. استرس و التهاب سیستم گوارشی با تغییر در میزان برخی هورمون ها بر فعالیت انسولین اثر میگذارد. نتیجه این روند نیز افزایش قند خون بیمار است. خصوصا در دیابت نوع ۱ نوسان قندی ناشی از اثرات سیستم ایمنی بدن محسوس و کنترل آن ضروری است.

برای مطالعه بیشتر در خصوص درمان دیابت روی لینک مقابل کلیک کنید: درمان دیابت

بازارطب