اتیت حاد میانی چیست؟

عفونت گوش کودکان
اتیت حاد

اتیت حاد میانی چیست؟

عفونت چرکی گوش میانی را اتیت حاد می گویند که همراه با التهاب و درد حتی تب نیز می تواند باشد. که در اثر التهاب مجاری تنفسی فوقانی ممکن است اتفاق بیفتد. 

 اتیت حاد گوش میانی شایعترین عفونت باکتریال اطفال است. ۱۰% اطفال، ۴۰% موارد عفونت را بخود اختصاص میدهند. ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان قبل از اتمام سال سوم زندگی حداقل یکبار دچار اوتیت میانی حاد شده اند . شیوع این عفونت درکودکان مبتلا به شکاف کام بسیار بیشتر است . اتیت حاد غالبا بدنبال عفونت های دستگاه تنفس فوقانی رخ می دهد و بطور شایع یکی از عوارض عفونت های ویروسی نظیر سرماخوردگی ، سرخک یا آنفلوآنزا است .

کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار عفونت گوش می شوند.غالبا عفونت گوش دردناک است، زیرا گوش میانی ملتهب می شود و مایعات در گوش میانی تجمع می یابند. در فصل سرما یکی از مشکلات شایع بین بچه‌ها درد گوش و عفونت‌های گوش است. به خصوص که این عفونت‌ها معمولا بعد از یک دوره سرماخوردگی سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

عفونت گوش چیست و راهکارهای درمانی آن

عفونت حاد گوش میانی (اوتيت مديا) چيست؟

عفونت حاد گوش میانی (اوتيت مديا) ، التهاب گوش مياني است. التهاب دراثر عفونت گوش مياني اتفاق مي افتد. اين حالت ممكن است در يك يا هر دو گوش رخ دهد. عفونت حاد گوش میانی (اوتيت مديا) شايعترين تشخيصی است كه براي بچه هاي بيماري كه به پزشك مراجعه مي كنند گذاشته مي شود. اين بیماری همچنين شايعترين علت ناشنوائي در كودكان است. 

گرچه عفونت حاد گوش میانی (اتيت مديا) در بچه هاي کوچک شايعتر است، گهگاه بالغين را نيز درگير مي كند. اين حالت اغلب درزمستان و اوايل بهار رخ مي دهد.

آيا عفونت گوش میانی جدي است؟

بله! جدي است چون مي تواند گوش درد شديد و كاهش شنوائي ايجاد كند. كاهش شنوائي به خصوص در اطفال مي تواند يادگيري را مختل کرده و حتي تكامل گفتار را به تاخير اندازد و حتی اتیت حاد اگر سریع درمان نشود می تواند باعث پارگی پرده تمپان شده و اگر درمان نشود در آینده مشکلات عدیده ای را برای فرد ایجاد می کند.  به هرحال، اگر اتيت مديا سريعاً و به صورت موثر درمان شود، شنوائي اغلب به حالت طبیعی بر خواهد گشت.

نویسنده : دکتر آزاده ابراهیمی (متخصص شنوایی شناسی)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *