14 روش غیر دارویی برای درمان میگرن

درمان غیر دارویی مییگرن
راه های درمان غیردارویی میگرن

طب سوزنی

در این روش طب سنتی چینی سوزن‌های باریکی در نقاط مختلف بدن شما به‌خصوص ناحیه‌ی پیشانی وارد می‌شود. مطالعات کوچکی در مورداستفاده از طب سوزنی انجام‌شده که نشان می‌دهد که معمولاً می‌توانند تعداد حملات میگرن را کمتر کنند و از شدت حملات بکاهند. به‌طورکلی درمان‌های مکمل مانند طب سنتی همراه با روش‌های سنتی درمان دارویی برای میگرن می‌توانند مفید باشند.

 بیوفیدبک

بدن شما به درد یا تغییرات فیزیکی مانند ضربان قلب تندتر، عضلاتی که اسپاسم پیدا می‌کنند یا دست‌های سرد شده پاسخ می‌دهد. در بیوفیدبک سانسورهایی معمولاً این تغییرات بدن را اندازه‌گیری می‌کنند و معمولاً این اطلاعات را به‌صورت یک نور چشمک‌زن یا به‌صورت یک تن صدا که شما بشنوید، به شما اطلاع می‌دهند و بنابراین شما سعی می‌کنید در پاسخ به این فیدبک مانند نور یا صدا عضلات خود را ریلکس و آرام کنید. هدف استفاده از بیوفیدبک این است که ذهن شما بتواند بر میگرن غلبه کند و باعث شود آرام و ریلکس باشید و وضعیت فیزیکی خود را کنترل کنید. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که درد میگرن و همین‌طور تعداد حملات آن با این روش کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید > میگرن چشمی چیست؟

ماساژ

این درمان هنوز به‌طور عمقی موردمطالعه قرار نگرفته است اما تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ بر روی پیشانی و ماساژ بدن می‌تواند تعداد حملات سردرد میگرن را در بعضی افراد کاهش دهد. البته وقتی‌که درد میگرن شروع شود این ماساژ زیاد کمک‌کننده نیست همین‌طور باعث کاهش استرس می‌شود که خود به‌عنوان یک تحریک‌کننده‌ی شروع میگرن است.

مکمل‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ریبوفلاوین (ویتامین B2) و همین‌طور منیزیم می‌توانند باعث شوند که حملات میگرن شما کاهش یابند و همین‌طور آنزیم کیوتن می‌تواند باعث حملات میگرن کمتری در افراد بالغ و بچه‌ها شود. هرچند که باید به مدت طولانی از این مکمل‌ها مثلاً برای ماه‌ها استفاده شود تا اثرات مفید آن‌ها دیده شود. البته بهتر است قبل از اینکه از هر مکملی استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید که با داروهای دیگر شما تداخل نداشته باشد.

تکنیک‌های آرامش و ریلکسیشن

چون میگرن معمولاً به‌وسیله استرس تحریک می‌شود استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن می‌تواند کمک‌کننده باشد. بعضی از این روش‌ها مانند نفس‌های عمیق، استفاده از ریلکسیشن و آرام‌سازی پیش‌رونده عضلات هست. در روش ریلکسیشن و آرام‌سازی پیش‌رونده عضلات، شما سعی می‌کنید تا عضلات خود را منبسط و منقبض کنید و این حرکت را در نقاط مختلف بدنی انجام می‌دهید. به‌این‌ترتیب حملات میگرنی شما کمتر می‌شود. البته استفاده از این حرکات میزان استرس شما را نیز کم می‌کند.

ورزش

استفاده از ورزش‌های قلبی و کاردیو به‌طورمعمول و به‌صورت منظم باعث پمپ شدن بیشتر قلب شما شده و در نتیجه میگرن را کاهش می‌دهد. یک مطالعه که در کشور سوئد انجام‌شده است ورزش و تکنیک‌های ریلکسیشن را به همراه دارویی که جهت پیشگیری از میگرن استفاده‌شده است با هم مقایسه نموده و نشان داده است که به مقدار روتین، استفاده از این ورزش‌ها به مدت 40 دقیقه سه بار در هفته دقیقاً به‌اندازه‌ی ریلکسیشن و استفاده از دارو در کاهش درد و جلوگیری از حملات میگرن موفقیت‌آمیز بوده است.

دست‌کاری ستون فقرات

در مورداستفاده از این روش که به‌عنوان‌مثال به‌عنوان تنظیم یک وسیله متخصص کایروپلکتر هم از آن نامبرده می‌شود، هنوز سؤالاتی وجود دارد که آیا می‌تواند به میگرن کمک کند یا خیر. ولی مطالعه کوچکی در این زمینه انجام‌شده که نشان داده استفاده از کایروپرکتیس و دست‌کاری‌های ستون فقرات به‌اندازه‌ی داروها در کاهش میگرن مؤثر بودند. البته با توجه به اینکه ریسک در این روش وجود دارد بهتر است قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.

درمان با صحبت کردن

درواقع این نوع درمان که با عنوان CBT و درمان رفتاری-شناختی نیز از آن یاد می‌شود سعی می‌کند تمرکز بر افکار و تغییر رفتار شما داشته باشد و به این وسیله موجب کاهش سردر در شما شود. اینکه شما از روش صحبت درمانی یا رفتاری-شناختی استفاده کنید به این معنی نیست که مشکلات احساسی دارید یا اینکه مشکلات شما فقط در ذهن شماست. بلکه به این معنی است که می‌توانید در موقعیت‌هایی که دچار سردرد میگرن می‌شوید بهتر می‌توانید با آن مقابله کنید. چیزهایی را که باعث تحریک میگرن شما می‌شود کنترل کنید. این روش به‌خصوص وقتی همراه با دیگر روش‌های پیشگیری می‌شود بسیار مؤثر خواهد بود.

استفاده از تحریکات مغناطیسی روی جمجمه

در این روش که به‌عنوان TNS نیز شناخته می‌شود پزشک از وسیله‌ای روی سر شما استفاده می‌کنید و امواج مغناطیسی بدون درد را به داخل مغز شما می‌فرستد. این روش به‌خصوص برای افرادی که دچار میگرن با ora هستند چون میگرن حداقل دارای دو نوع با ora و بدون ora هست به‌هرحال در این نوع میگرن، TMS این روش درمان مغناطیسی می‌تواند باعث کاهش طول سردرد شود و شدت آن را نیز کاهش دهد.

تغییرات رژیم غذایی

بعضی از افراد هستند که با خوردن برخی مواد غذایی دچار سردرد میگرن می‌شوند. از بین این غذاها شایع‌ترین آن‌ها الکل، کافئین، شکلات، غذاهای کنسرو شده، گوشت‌های پروسس شده به‌عنوان‌مثال سوسیس و کالباس، پنیرهای با مدت‌زمان طولانی، همین‌طور لبنیاتی که در محیط کشت به‌عمل‌آمده‌اند و حتی داروهایی که با مقدار زیادی از آسپارتان و SG هستند و درواقع نمک سود هستند؛ می‌باشند. سعی کنید حتماً روزانه تمام غذاهایی را که می‌خورید یادداشت کنید چون این در افرادی که دچار میگرن هستند بسیار به آن‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود غذاهایی را که در آن‌ها ایجاد سردرد می‌کنند را بشناسند و آن‌ها را کنار بگذارند.

درمان‌های گیاهی

بعضی از گیاهان هستند که می‌توانند کاهش درد، تهوع و حساسیت به نور را در طول حملات میگرن ایجاد کنند و حتی تعداد سردردهای میگرن را کاهش دهند؛ مثلاً یکی از آن‌ها گل مینا است که تحقیقات نتایج مختلفی را نشان داده است و البته گیاه دیگری که شبیه به جلبک دریایی بوده و نامش butterbear هست می‌تواند جلوگیری از حملات میگرن کند ولی معمولاً این گیاه در دوزهایی می‌تواند مسمومیت هم برای بیمار ایجاد کند پس بهتر است از محصولات آماده‌شده‌ آن استفاده کنید. قابل‌ذکر است که قبل از استفاده هر داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که برای شما استفاده از این دارو خطری نداشته باشد.

دارویی مانند اکسدرین می‌تواند در عرض 30 دقیقه باعث کاهش میگرن شود و این دارو حاوی استامینوفن، کافئین و آسپیرین است.

استفاده از فشار

بسیاری از افراد با استفاده از فشار آرام روی صورت، سر و گردن به کاهش درد خود کمک می‌کنند. تکنیک‌هایی که شما می‌توانید امتحان کنید روی خط ابروی خود و همین‌طور زیر چشم خود را فشار دهید. همین‌طور ماساژ ناحیه گیج گاه و ناحیه فک به‌صورت یک حرکت چرخشی می‌تواند مفید باشد. ماساژ قائده جمجمه با استفاده از یک توپ تنیس هم کمک‌کننده است. انواع مختلفی از باندها و کش­هایی که دور سربسته می‌شوند هم‌جهت کاهش میگرن ساخته‌شده‌اند که معمولاً قیمت زیادی ندارند و ممکن است استفاده از آن‌ها ارزش یک‌بار امتحان کردن را داشته باشد.

سردرد میگرن

خواب

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که معمولاً کم‌خوابی و حملات میگرن می‌توانند دست‌به‌دست هم شوند تا باعث بدتر شدن علائم شوند. سعی کنید که ساعت خواب منظمی داشته باشید و مواردی که می‌توانید قبل از خواب امتحان کنید این است که چیزی مطالعه نکنید، تلویزیون تماشا نکنید، موزیک گوش ندهید و همین‌طور از چرت‌های روزانه در طول روز خودداری کنید و همین‌طور سعی کنید تا 4 ساعت قبل از خواب خود چیزی نخورید و همین‌طور آشامیدنی‌ها را تا 2 ساعت قبل از خواب استفاده کنید و اگر وسیله‌های دیجیتال با نور خیلی روشن در کنار تخت خواب خود دارید آن‌ها را قبل از خواب خاموش‌کنید.

عادت‌های نامناسب

سعی کنید عادت‌های خوبی را برای مقابله با میگرن استفاده کنید. معمولاً تغییر روش زندگی می‌تواند تأثیر خیلی زیادی روی سردرد داشته باشد. سعی کنید غذای خود را به‌موقع بخورید، همیشه آب آشامیدنی زیادی استفاده کنید، به‌طور منظم ورزش کنید و وزن مناسبی داشته باشید.

چرا از درمان‌های مکمل استفاده کنیم؟

استفاده از درمان‌های مکمل می‌تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که نمی‌خواهند از دارو استفاده کنند؛ مشکلی دارند که مانع استفاده آن‌ها از داروهای میگرن می‌شود، عوارض دارویی داروهایشان را نمی‌توانند تحمل کنند و یا اینکه از داروها تابه‌حال آرامش مناسب را به دست نیاورده‌اند.

نکته‌ای که با این اسلایدها می‌توانید با خود به خانه ببرید

اگر شما به استفاده از داروهای مکمل برای درمان خود فکر می‌کنید بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید که آیا این درمان‌ها می‌توانند برای شما مفید باشند، آیا عوارض و ریسک‌هایی همراه آن‌ها وجود دارد یا خیر. این پزشک می‌تواند یک فرد متخصص در این زمینه را به شما معرفی کند و همین‌طور به شما بگوید که استفاده از مکمل‌ها اثر بدی روی داروهای دیگری که استفاده می‌کنید ندارد.

مترجم : دکتر مریم ظفرقندی (فلوشیپ فوق تخصص درد)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *