نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

کم خوابی شب امتحان، خطری برای نمره شما!‏

کم خوابی

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که بیدارخوابی شب‌های امتحان ممکن است به گرفتن نمره ‏بهتر منجر نشود.‏

 

به گزارش سی‌ان‌ان این بررسی که نتایج آن در ژرونال ‏Scientific Reports‏ منتشر شده است، نشان می‌دهد دانشجویان کالج که هرروز در زمان ‏معینی به خواب نمی‌روند و بیدار نمی‌شوند، با احتمال بیشتری ممکن است نمره‌های پایین‌تر ‏بگیرند.‏

 

 

پژوهشگران در این بررسی از ۶۱ دانشجوی کالج هاروارد خواستند برای ۳۰ برنامه ‏خواب‌وبیداری‌شان را به‌طور آنلاین ثبت کنند. پژوهشگران دو گروه را در میان این ‏دانشجویان شناسایی کردند: افرادی هرروز در زمان معینی می‌خوابیدند و در زمان معینی ‏بیدار می‌شدند، یعنی الگوی خواب منظم داشتند و آن‌هایی زمان‌های خواب‌وبیداری‌شان در ‏هر روز متفاوت بود یا الگوی خواب نامنظمی داشتند.‏

 

 

تفاوت‌های متعدی میان این دو گروه با عادات خواب منظم و نامنظم مشاهده شد، ازجمله ‏تفاوت‌های عمده در میانگین نمره‌ها.

این پژوهشگران از یک مقیاس ۱۰۰ نمره‌ای برای ‏نامنظمی خواب استفاده کردند، که در آن هر چه الگوی خواب نامنظم‌تر بود، فرد نمره ‏پایین‌تر می‌گرفت.

نتایج نشان داد که به ازای هر ۱۰ نمره افزایش در این مقیاس معدل کل ‏فرد ۰.۱ نمره افزایش می‌یافت.‏

 

 

این پژوهشگران دریافتند که در افرادی که الگوی خواب نامنظم دارد، آزادی شبانه ‏هورمون ملاتونین با تأخیری ۳ ساعته صورت می‌گیرد. ملاتونین نقش مهمی در تنظیم ‏ساعت شبانه‌روزی ما دارد. معمول در هنگام شب ساعت بیولوژیک بدن پیام برای آزاد ‏شدن شبانه ملاتونین را صادر می‌کند.

آزاد شدن دیرهنگام ملاتونین باعث می‌شود، ساعت ‏شبانه‌روزی بدن دچار تأخیر شود.‏

 

 

یک یافته دیگر در افراد با الگوی خواب نامنظم قرارگیری کمتر در معرض نور خورشید ‏در طول روز و قرارگیری بیشتر در معرض نورهای فلورسنت در شب است.

این عامل ‏هم می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل کند.‏

 

 

به گفته این پژوهشگران این بررسی به‌طور قطعی رابطه سببی میان عادات نامنظم خواب ‏و نمره‌های پایین‌تر دانشجویان را ثابت نمی‌کند و ممکن است پای عوامل دیگری هم در ‏میان باشد.‏

دیدگاهتان را بنویسید