نوشته شده در سه شنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۸

کاهش علائم حساسیت فصلی با ۷ توصیه غذایی

علائم حساسیت فصلی

علائم حساسیت فصلی

بیشتر افراد مبتلا به آلرژی سعی می کنند با پرهیز غذایی از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری کنند.
اما ارتباط بین آلرژی فصلی و غذا تنها محدود به چند نوع غذا می شود که مستعد آلرژی زایی هستند.
آلرژی فصلی که تب یونجه یا رینیت آلرژیک نیز نامیده می شود فقط در زمان خاصی از سال (معمولا تابستان و بهار) بروز می کند.
آلرژی در واقع حاصل واکنش شدید سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل بیرونی مانند گرده گل است.
علائم حساسیت فصلی عموما شامل عوارضی همچون سرفه، عطسه و خارش است.
درمان دارویی روش موثری برای مقابله با این مشکل است اما در کنار آن تغییر لایف استایل نیز نقش پررنگی در کنترل و کاهش واکنش های آلرژیک دارد.
در این مطلب به برخی از مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که التهاب آلرژیک و سایر نشانه های آن را به طور موثری کاهش می دهند.

 

 

زنجبیل

زنجبیل

بسیاری از نشانه های ناخوشایند آلرژی مانند تورم مجاری بینی، چشم ها و گلو ناشی از التهاب هستند.
زنجبیل با افزایش جریان خون به طور طبیعی این علائم را کاهش می دهد.
سالهاست که از زنجبیل برای درمان مشکلاتی همچون تهوع و درد مفاصل استفاده می شود.
همچنین ثابت شده که زنجبیل دارای ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب متعددی است.
خواص ضد التهابی زنجبیل در حالت تازه، خرد شده، عصاره یا خشک هیچ تفاوتی ندارد.

 

 

گرده زنبور عسل

گرده ی زنبور عسل برای درمان علائم حساسیت فصلی

گرده های گل توسط زنبور های کارگر به صورت بسته های غذایی وارد کندو شده و توسط زنبورها مصرف می شود. اما این گرده ها فقط غذای زنبور نیستند! بلکه به دلیل بهره مندی از ترکیب آنزیمی، شیره، عسل، گرده های گل و موم نوعی درمان برای تب یونجه شناخته می شود. گرده خواص ضد قارچ، ضد میکروب و ضد التهاب دارد. برخی پژوهش ها نشان داده اند که مصرف گرده زنبور عسل از منابع محلی، می تواند واکنش های آلرژیک نسبت به برخی انواع گرده ها که در محیط زندگی فرد وجود دارند را از بین برده یا کاهش دهد. بنابراین در صورت امکان گرده گل محلی خریداری کنید.

 

 

 

مرکبات

مرکبات

مصرف میوه های حاوی ویتامین C مانند مرکبات می تواند تاثیر آلرژن ها را کاهش داده و التهاب ناشی از حساسیت را کم کند.

 

 

 

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای با خواص ضد التهابی شناخته شده است که علائم بسیاری از بیماری های التهابی را کاهش می دهد.
زردچوبه به صورت پودر، قطره یا قرص قابل مصرف است. استفاده از فلفل سیاه همراه با زردچوبه تاثیر ضد التهابی آن را چند برابر می کند.

 

 

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

علاوه بر اینکه گوجه فرنگی نیز یکی از منابع غنی از ویتامین C است، مقادیر فراوانی لیکوپن دارد که پس از پخته شدن گوجه فرنگی به آسانی جذب بدن می شود.
لیکوپن التهابات سیستمیک را کم می کند.

 

 

 

ماهی سالمون

سالمون و دیگر ماهی های چرب

پژوهش های متعددی نشان داده اند که چربی های امگا ۳ موجود در ماهی و غذاهای دریایی با واکنش های آلرژیک و حتی آسم مبارزه می کنند.
سالمون، ساردین و تن از جمله ماهی هایی با جذب خیلی اندک جیوه و غنی از امگا ۳ هستند.

 

 

 

پیاز

پیاز

پیاز سرشار از ترکیبی به نام کوئرستین است که در برخی مکمل های غذایی نیز کاربرد دارد.
این ماده یک آنتی هیستامین طبیعی است که علائم حساسیت فصلی را کاهش می دهد.
فرایند پخت میزان کوئرستین پیاز را کاهش می دهد. بنابراین برای بهره بردن از بیشترین اثرات ضد آلرژیک آن بهتر است پیاز خام مصرف کنید.

 

سخن پایانی در مورد درمان علائم حساسیت فصلی

  • این توصیه های غذایی تنها برای کمک به کاهش علائم آلرژی فصلی مورد بررسی و تایید پژوهشگران قرار گرفته اند.
  • قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید.
  • هرگز دارو و درمان تجویزی را با درمان های سنتی و گیاهی جایگزین نکنید.
  • در صورت وجود بیماری یا مصرف داروهای خاص از انجام این توصیه ها خودداری کرده و با پزشک مشورت نمایید.