کارهای درست یا غلط مراقبت از زخم

کارهای درست یا غلط مراقبت از زخم
مراقبت از زخم
کارهای درست یا غلط مراقبت از زخم

کارهای درست یا غلط مراقبت از زخم

1-درست یا غلط ؟ پاکسازی زخم با هیدروژن پراکسید یا پنبه الکلی بهترین کار است!؟

این کار غلط است. استفاده از هیدروژن پراکسید و یا الکل برای پاکسازی زخم میتواند باعث ضرر برای بافت بدن شود و تاخیر در سرعت درمان اتفاق بیفتد.بهترین راه برای  پاکسازی زخم های کوچک آب سرد و با صابون کم در آن است. شستن زخم برای مدت 5دقیقه باعث از بین رفتن کثیفی ها،خاروخاشاک و با کتری از پوست میشود. زخم های بزرگ تر ، عمیق تر و زخم هایی که بدون توقف خونریزی میکنند باید با روش های کاملا حرفه ای پاکسازی شوند.

2-درست یا غلط؟ نگه داشتن حالت مرطوب زخم

این کار درست است. مرطوب نگه داشتن زخم باعث سرعت درمان زخم و نگه داشتن بانداژ از حالت چسبنده اش میشود. این کار خصوصا برای زخم ها و شکاف های بزرگ لازم است. ان منطقه را تمیز نگه دارید و یک لایه نازک از آنتی بیوتیک ها را برای جلوگیری از عفونت روی زخم قرار دهید.

3-درست یا غلط؟خراش های به وجود امده باید با هوا در تماس باشند.

نپوشاندن زخم ها و در تماس بودن آنها با هوا کار اشتباهی است.یک بانداژ میتواند زخم را از برخورد لباس ، کثیفی ها و باکتری ها حفظ کند که این کمک به درمان سریع تر زخم میکند برای کاهش خطر عفونت معمولا زخم را قبل از بانداژ کردن باید پاک کرد. اگر دست خود را بریدید بانداژ باعث میشود تا دو لبه بریده شده کمتر به هم برخورد کنند. وقتی از یک نوار بانداژ چسبناک استفاده میکنید باید آن را در پهنای زخم قرار دهید نه درازای آن.

4-درست یا غلط: کشیدن بانداژ در زمان برداشتن آن به صورت آرام

این کار درست است. سریع برداشتن یا کشیدن بانداژ از سطح پوست ، خطر باز شدن دوباره زخم یا تازه شدن خراش را به همراه دارد.درعوض باید برداشتن بانداژ به آرامی و ملایمت صورت بگیرد. اگر حس میکنید که بانداژ به زخم چسبیده ، آن را با آب ولرم بشویید و پس از نرم شدن جدا کنید.برای جلوگیری از کنده شدن موهای حوالی زخم ، چسب زخم را تدریجا در یک جهت مشابه جهت رشد مو حرکت دهید.

5-درست یا غلط : کره برای درمان سوختگی ها

این یک تصور غلط است.قرار دادن بستنی یا کره هیچ کمکی نمیکند . درعوض باعث خطرات بیشتر میشود.برای سوختگی های کوچک، منطقه را با آب سرد تا زمان آرام شدن یا کمتر شدن درد بشویید. برای حفظ پوست های تاول زده ، باید آن منطقه را با بانداژ و گاز استریل محافظت کرد.از لباس های غیر چسبنده استفاده کنید و بانداژ را به صورت آزاد و شل قرار دهید . درنتیجه بانداژ به پوست سوخته نخواهد چسبید.

محصولات پرفروش زخم

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *