پیگیری و بررسی جراحی لیزری دیسک

جراحی لیزری دیسک
جراحی لیزری دیسک
پیگیری و بررسی جراحی لیزری دیسک

پیگیری و بررسی بیست‌وسه سال جراحی لیزری دیسک

انجام دهنده طرح: مرکز لیزر ستون فقرات – دانشگاه کلمبیا- نیویورک – آمریکا

 در اواسط فوریه 1986، پیتر آشر و دانیال کوی، اولین عمل جراحی لیزری دیسک را در بخش جراحی اعصاب دانشگاه گراز اتریش انجام دادند. در این عمل از لیزر ND:YAGجهت درمان بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌ای چهار و پنج استفاده شد.

مرکز لیزر ستون فقرات دانشگاه کلمبیا با بررسی اطلاعات به‌دست‌آمده در شانزده مرکز علمی لیزر در کشورهای آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، هلند، هند، روسیه، ژاپن، فرانسه، به این نتیجه شگفت‌انگیز رسید که، میزان موفقیت عمل جراحی لیزری دیسک 65تا 89 درصد می‌باشد که درصد بسیار بالایی نسبت به عمل جراحی باز دیسک می‌باشد.

این تحقیقات نشان داده است که میزان عود دردهای سیاتیکی بعد از جراحی لیزری دیسک در مدت بیست‌وسه سال بررسی فقط حدود ۵ درصد بوده است و اغلب موارد عود، به دلیل عدم رعایت بیمار در جهت پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین بوده است.

در طول بیست‌وسه سال بررسی هیچ‌گونه عارضه مهمی بعد از اعمال جراحی لیزری دیسک ذکر نشده و اغلب بیماران بعد از 7 تا10روز فعالیت‌های عادی خود را از سر گرفته و حتی بر سرکار خود حاضر شدند.

جراحی لیزری دیسک از سال 1986 تاکنون در سرتاسر جهان انجام می‌شود و عملی بی‌خطر، مؤثر و کم‌تر تهاجمی است و چون بیمار سریعاً از بیمارستان ترخیص مشود، عفونت‌های بیمارستانی در این بیماران کمتر بوده است.

نتایج این بررسی، اکنون در دست جراحان لیزر در سرتاسر دنیاست و بیان‌کننده این است که جراحی لیزری دیسک، اولین خط درمانی دیسک‌های بیرون زده ستون فقرات است.

در پایان این بررسی جامع بیان‌شده است که آینده از آن جراحی‌های کمتر تهاجمی ازجمله جراحی لیزری دیسک است.

برگرفته از مجله معتبر : Medical Laser Application (Elseviear)

مترجم و ویرایشگر : دکتر علی نقره کار (فلوشیپ فوق تخصصی درد)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *