نکاتی درباره حمله قلبی

نکاتی درباره حمله قلبی

حمله قلبی
نکاتی درباره حمله قلبی

حمله قلبی چیست ؟

زمانی که به علت گرفتگی رگ قلب، خون به عضله قلب شما نرسد، عضله قلب اکسیژن خود را دریافت نمی کند.

 بدون اکسیژن سلول های عضله قلب یا آسیب می بینند یا می میرند. تنها راه نجات رساندن سریع جریان خون به عضله قلب است.

اگر فکر می کنید علائم حمله قلبی را دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علل گرفتگی عروق قلب

در طول زمان رسوب کلسترول باعث ایجاد پلاک در دیواره داخلی رگ های قلب می شود. اغلب حملات قلبی زمانی رخ می دهد که تکه ای از این پلاک بشکند. یک لخته خون روی پلاک شکسته شده تشکیل می شود و مسیر رگ قلب را می بندد.

علائم

ممکن است شما احساس درد، فشار یا ناراحتی در قفسه سینه یا احساس تنگی نفس، تعریق، تهوع یا ضعف شدید داشته باشید. احساس درد ناراحتی ممکن است در گردن، فک یا شانه هم وجود داشته باشد. علائم ممکن است در خانم ها یا آقایان متفاوت باشد. آقایان با احتمال بیشتری دچار تعریق سرد یا احساس درد تیر کشنده به سمت انگشتان در دست چپ می شوند.

علائم در خانم ها

خانم ها با احتمال بیشتری نسبت به آقایان دچار درد پشت یا گردن، سوزش سر دل یا احساس تنگی نفس می شوند. آنها علائم مشکل معده مثل احساس دل به هم خوردگی، تهوع و استفراغ را بیشتر نشان می دهند. همچنین با احتمال بیشتری احساس خستگی شدید، سبکی سر یا سیاهی رفتن چشم پیدا می کنند. چند هفته قلب از حمله قلبی ممکن است یک خانم علائم سرماخوردگی یا مشکل خواب داشته باشد.

چه باید کرد؟

اگر شما علائمی را که ممکن است مربوط به حمله قلبی باشد، دارید بلافاصله با اورژانس 115 تماس بگیرید. اگر درمان طی 90 دقیقه اول حمله قلبی آغاز شود، احتمال بقای شما بیشتر است. بلافاصله همزمان با تلفن به اورژانس، قرص آسپرین را بجوید و قورت دهید تا خطر کمتر شود. اگر شما در کنار فردی هستید که پس از ایجاد علائم هوشیاری خود را از دست داده ، عملیات احیا با دست را آغاز کنید تا شانس بقای او را بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید > مقابله در برابر حمله قلبی

تشخیص

یک نوار قلب در ابتدای امر میتواند به پزشک در تشخیص حمله قلبی کمک کند. همچنین تا حدی می تواند رگ درگیر را مشخص کند. اگر نوار قلب به تنهایی کمک کننده نباشد، یک آزمایش خون می تواند به تشخیص حمله قلبی کمک کند.

درمان

بسته به شرایط ممکن است پزشک شما، داروهای حل کننده لخته یا آنژیوگرافی عروق قلبی را برای شما انتخاب کند. گاهی در هنگام آنژیوگرافی با کمک بالون و استنت رگ قابل باز شدن است.

عوامل خطر چه هستند؟

عواملی که شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهند عبارتست از : افزایش سن، مرد بودن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، مصرف سیگار، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی، استرس، ورزش نکردن و البته افسردگی.

پیشگیری

اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. این کار بلافاصله شانس حمله قلبی را به یک سوم کاهش می دهد. ورزش کنید (حداقل 30 دقیق ورزش با شدت متوسط در روز و حداقل 5 روز در هفته) . تغذیه مناسب داشته باشید (به اسلاید مربوط به تغذیه مراجعه کنید). برای بعضی افراد مصرف روزانه یک عدد آسپرین کمک کننده است. به این منظور با پزشک خود مشورت کنید. با کمک مشاور راه هایی برای کنترل استرس خود پیدا کنید.

زندگی پس از حمله قلبی

شما پس از چند روز بستری در بیمارستان مرخص می شوید. پس از چند هفته می توانید به زندگی عادی خود بازگردید. بازتوانی قلبی که مجموعه ای از ورزش های مناسب برای قلب است می تواند سرعت بهبودی شما را بیشتر کند. درمورد امکان انجام فعالیت های خاص با پزشک خود مشورت کنید.

 مترجم و ویرایشگر : دکتر مریم خرمشاهی (متخصص قلب و عروق)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *