نوشته شده در چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ دیدگاه‌تان را بنویسید

مراقبت از کودکان با نیازهای خاص در قرنطینه خانگی

کودکان با نیازهای خاص در قرنطینه

چگونه با کودکی که نیازهای خاص دارد قرنطینه شویم؟

5 قدم برای آن که در چنین زمان چالش برانگیزی با کودکی که چالش های خاص خود را دارد زندگی کنیم و عقل خود را از دست ندهیم

نویسنده : دکتر شری همبی نویسنده ی کتاب The web of violence

 

خوشوقتم که به شی بایدر وبلاگ نویس خوش آمد بگویم که در تهیه ی این مقاله به من کمک می کنند. خانم بایدر مدیر اجرایی موسسه ی Integrative touch for your kids هستند و در این مقاله پیشنهاد هایی برای مراقبت از کودکان با نیازهای خاص ارائه می دهد.

خانواده ها در سراسر دنیا مجبور به قرنطینه شده اند. از خانه کار می کنند و تلاش می کنند  که زندگی خود را تا جای ممکن به شکل نرمال ادامه بدهند. اما هفته ها در خانه ماندن ، قرنطینه را آسان تر نکرده است و بسیاری از خانواده ها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. در این میان ، والدین وظیفه ی مراقبت از فرزندان و تحصیل در خانه را نیز به عهده دارند و در صورتی که فرزند آن ها کودکی با نیازهای خاص باشد ، با چالش های جدیدی مواجه خواهند بود.

از هر 5 خانواده تقریبا 1 خانواده فرزندی با نیازهای خاص دارد. این وضعیت شامل حال کودکانی می شود که بیماری های مزمن ، شدید و کاهنده ی عمر دارند. بیماری هایی مثل سرطان ، اوتیسم ، مشکلات ژنتیکی یا کودکانی که تفاوت های شنوایی یا دیداری دارند و یا آن هایی از تروماهای شدید آسیب دیده اند. برای مثال کودکانی که اوتیسم دارند ، نمی توانند برای مدت طولانی یک جا بنشینند و نیاز دارند که حرکت کنند. آن هایی که ناتوانی حسی دارند ممکن است در استفاده از نرم افزارهایی مثل زوم یا گوگل کلس روم مشکل داشته باشند.حضور در این کلاس ها برای بچه های که سرطان دارند و اساسا انرژی کافی را برای حضور در این جلسات ندارند نیز سخت است.

با این وجود ، والدین و  مراقبان می بایست از خود مراقبت کرده تا بتوانند از کودکان خود مراقبت کنند. در این جا 5 روش توضیح داده می شود که با استفاده از این روش ها ، کودکانی که نیازهای خاص دارند می توانند تمرکز خود را بر روی توانمندی های خود برای مقابله گذاشته و در طول همه گیری کویید-19 تعادل خود را حفظ کنند :

 

  • قرار دادن یک روتین مراقبت از خود

در اولویت قرار دادن تمرین هایی برای مراقبت از خود اساسی و ضروری است. این تمرین ها شامل حرکت ، مدیتیشن و بیان خلاقانه می باشد. سعی کنید ارتباطات مهم خود را زنده نگه دارید و برای خوشی کردن زمان بگذارید. می توانید از منابع بهزیستی که به صورت رایگان توسط شرکت های مختلف در وبسایت هایشان ارائه می شود ، استفاده کنید. این منابع می توانند شامل سخنرانی های الهام بخش ، تکنیک های تنفس و حتی کلاس رقص و ورزش باشد که به شما کمک کند در طول روز حال خوبی داشته باشید.

  • نقش های خود را تعریف کرده و برای انجام آن ها زمان مشخص کنید

به خاطر داشته باشید که شما نقش های مختلفی را به عهده دارید . نقش والد ، مراقب ، دوست و معلم. دانستن این نقش ها کمک می کند که برای انجام آن ها زمان متفاوت و مشخصی تعیین کنید. این ساختار باعث تقویت شدن روتین ها می شود و آرامش و راحتی را برای فرزندتان به همراه می آورد. یک بخش از روز می تواند مختص به مدرسه باشد در حالی که بخش دیگر فقط مربوط به بازی و خانواده است. هیچکس نمی تواند همه ی این کارها را با هم انجام دهد پس تلاش کنید که با خود مهربان باشید و نسبت به خود شفقت داشته باشید. شما کار فوق العاده ای انجام می دهید که اجرای تمامی این نقش ها را به عهده دارید!

  • با دیگر بزرگسالان خانه برنامه ای داشته باشید

ایالت های مختلف به صورت شناور ، محدودیت های خود را برای قرنطینه لغو می کنند اما قرنطینه بودن در خانه در تمامی ایالت ها به شکلی ادامه دارد. در چنین شرایطی به جای آن که انگیزه و انرژی خود را از دست بدهیم ، می بایست همراه یکدیگر باشیم. داشتن یک استراتژی برای گذراندن باقی قرنطینه می تواند مفید باشد.  اگر با افراد بزرگسال دیگری در خانه زندگی می کنید از آن ها بخواهید که به هر کدام یک روز مسئولیت ها را برعهده بگیرند. مطمئن شوید که همه مشارکت می کنند و مسئولیت بین تمامی افراد می چرخد و همه فرصت برای استراحت دارند. شرایطی فراهم کنید که همه می توانند زمانی برای تنها بودن داشته باشند و کسی همیشه مجبور به پاسخگو بودن نباشد.

  • با خانواده و دوستان تان به صورت چرخشی وقت بگذرانید

یک راه برای دیدن این وضعیت به صورت یک وضعیت نرمال جدید آن است که در قرنطینه فرصت دارید که در طول این دوره ی پرچالش از شبکه ی خانواده و دوستانتان به صورت چرخشی کمک بخواهید. شاید یک دوستی داشته باشید که خوب گیتار می زند و از او بخواهید که برای کودک شما یک اجرای زنده ی تصویری داشته باشد. شاید فامیلی داشته باشید که خواندن را دوست دارد ، خوب غذا می پزد یا کاردستی درست می کند و به او تماس بگیرید و زمانی برای تفریح خود بگذارید. این شکل پروژه های تصویری در حالی که به فرزندتان کمک می کند تا افق دیدش را گسترش دهد ، به شما کمک میکند که حال بهتری داشته باشید.

 

  • احساسات و تجربیات خود را ثبت کنید

زمانی که احساس اضطراب می کنید ، لازم است که آن را بیان کنید. ثبت کردن آن ها می تواند راه فوق العاده ای باشد. یک راه خوب و کمک کننده ی دیگر آن است که در مورد چیزی که مضطرب تان کرده بنویسید و هرآن چه در ذهن تان هست بنویسید و سپس 5 موردی را که برای آن ها در 24 ساعت آینده شکرگذار هستید را یادداشت کنید. تحقیقات نشان می دهد نوشتن مواردی که به خاطر آن ها شکرگذار هستیم می تواند بهزیستی هیجانی و جسمی ما را بالا ببرد. همچنین می تواند کمک کند که به اهداف شخصی خود دست پیدا کنیم.

بیماری کویید-19 چالش های قابل توجهی را برای خانواده ها و مراقبان ایجاد کرده است. در این مسیر شما افت و خیزهایی خواهید داشت به خصوص اگر کودکی با نیازهای خاص و شرایط پزشکی ویژه داشته باشید. همان طور که گلنون ملتون گفته است: ” یک روز خوب می تواند یک روز خوب باشد ، یک روز بد می تواند یک خاطره ی خوب باشد” اجازه دهید که این تعریف تسلی ای برای شما باشد تا بتوانید در رسیدن به هدف خود تعادل را حفظ کنید. همه ی ما یک تجربه ی تاریخی مهم را پشت سر می گذرانیم و هیچ کس در جبهه ی مقابل جواب سوال های ما را ندارد. با خود و دیگران مهربان باشید و به حرف های بخشی از وجودتان گوش بدهید که به شما می گوید که کسانی که در کنارشان هستید را دوست دارید  و تمامی تلاش تان را می کنید که از هر روز ، روزی خوب یا حداقل خاطره ای خوب بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید