نوشته شده در یکشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵ دیدگاه‌تان را بنویسید

غذاهایی که به تمرکز مغزتان کمک می‌کند

غذاهایی که به تمرکز مغزتان کمک می‌کند

 غذاهایی که به تمرکز مغزتان کمک می‌کند

جنسینگ،ماهی ،انواع توت یا کافئین

حتماً شایعاتی که در مورد غذاها و مکمل‌های رژیمی که می‌تواند به تمرکز و عملکرد مغز کمک کند را شنیده‌اید اما آن‌ها واقعاً چگونه عمل می‌کنند. هیچ شکی نیست که بدن ما با افزایش سن رشد می‌کند و پیر می‌شود اما خبر خوب این است که شما می‌توانید تغییرات سلامتی مغزتان را با غذاها و نوشیدنی‌های سالم به رژیم تان بهبود بخشید.

کافئین شما را هوشیارتر می‌سازد

هیچ چیز جادویی وجود ندارد که آی کیو شما را افزایش دهد یا شما را باهوش‌تر بسازد اما یقیناً موادی مثل کافئین می‌تواند به شما انرژی دهد و تمرکزتان را افزایش دهد .کافئینی که در قهوه شکلات ،نوشابه‌های انرژی‌زا و بعضی داروها وجود دارد می‌تواند کوتاه‌مدت هوشیاری‌تان را بیشتر کرده و شما را بیدار نگه دارد اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند شما را بی‌قرار و عصبی کند.

قند می‌تواند هوشیاری را بیشتر کند

قند منبع غذایی مغز می‌باشد.بدنتان گلوکوز را از قند و کربوهیدراتی که می‌خورید به دست می‌آورد و به‌این‌علت است که یک لیوان نوشیدنی شیرین می‌تواند برای کوتاه‌مدت ،حافظه ،تمرکز و توانایی ذهنیتان را تقویت کند ،خوردن خیلی زیاد زمانی که در حال استراحت هستید می‌تواند به تفکر و حافظه شما صدمه بزند.

صبحانه بخورید تا سوخت مغزتان را تأمین کنید

تحقیقات نشان داده است که خوردن صبحانه می‌تواند توجه و حافظه کوتاه‌مدت را بهبود بخشد ،دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند تکالیفشان را بهتر از کسانی که صبحانه نمی‌خورند ،انجام می‌دهند.غذایی که در صدر سوخت مغز قرار می‌گیرد ،شامل لبنیات میوه‌ها و غلات و حبوبات با فیبر بالا هستند فقط پرخوری نکنید ،تحقیقات نشان داده که صبحانه پرکالری می‌تواند مانع تمرکز شود.

ماهی یک غذای واقعی برای مغز

ماهی‌هایی که غنی از اسیدهای چرب حاوی امگا 3 هستند یک منبع پروتئینی خوب برای سلامت مغز هستند . این چربی‌های سالم به مغز قدرت عجیبی می‌دهد ،یک رژیم حاوی سطح بالای این چربی‌ها باعث کاهش دمانس و خطر سکته می‌شود، نقش حیاتی در تمرکز حافظه خصوصاً وقتی‌که پیرتر می‌شویم دارد. برای داشتن مغز و قلب سالم هفته‌ای دوبار ماهی بخورید.

به غذای روزانه‌تان شکلات و آجیل اضافه کنید

دانه‌ها و مغزها منبع خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین ای هستند همچنین شکلات تلخ علاوه بر قدرت آنتی‌اکسیدانی که دارد یک محرک طبیعی مثل کافئین برای تمرکز می‌باشد. یک‌بار در طول روز از آجیل و شکلات تلخ استفاده کنید تا نیاز بدنتان را با کالری ،چربی و شکر حداقل تأمین کنید.

آووکادو و غلات کامل را به غذایتان اضافه کنید

هر ارگان بدن مخصوصاً قلب و مغز وابسته به جریان خون هستند یک رژیم حاوی غلات کامل و میوه‌هایی مثل آووکادو می‌تواند ریسک بیماری قلبی را از بین ببرد و افزایش کلسترول بد را در بدن کاهش دهد،این‌ها خطر تشکیل پلاک و افزایش غلظت جریان خون را کاهش می‌دهند و باعث فعال شدن سلول‌های مغزی می‌شود. غلات کامل مثل پاپ کرن و گندم کامل فیبر و ویتامین ای را نیز به بدن هدیه می‌کند ،گرچه آووکادو چربی دارد اما یک چربی غیراشباع است که به جریان عروق بدن کمک می‌کند

بلوبری‌ها یا انواع توت‌ها غذاهای فوق‌العاده‌ای هستند

تحقیق روی حیوانات نشان داده که انواع توت‌ها می‌توانند مغز را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و شرایطی مثل دمانس و آلزایمر را کاهش دهد. مطالعات نشان داده که رژیم‌های غنی از انواع بلو بری‌ها قدرت یادگیری و عملکرد عضلات را نیز افزایش داده و ازنظر مغزی آن‌ها را جوان‌تر نگه می‌دارد.

فواید رژیم سالم

شاید این را شنیده باشید که اگر رژیم شما فاقد مواد غذایی اصلی باشد قدرت تمرکزتان آسیب می‌بیند . غذای سنگین ممکن است به شما احساس خستگی دهد و غذاهای خیلی کم‌کالری می‌تواند شما را دچار حملات شدید گرسنگی کند برای اینکه مغز سالم‌تری داشته باشید سعی کنید از گستره غذایی متنوعی ،از غذاهای سالم استفاده نمایید.

ویتامین‌ها ،مواد معدنی یا مکمل‌ها

طبقات داروخانه‌ها به انواع مکمل‌هایی که برای ارتقای سلامت هستند پرشده‌اند .گرچه بسیاری از تقویت‌کننده‌ها مغزی مثل ویتامین‌های ب ،سی،ای ،بتاکاروتن و منیزیم برای بیمارانی که تحت رژیم هستند و دچار کمبود آن‌ها می‌شوند مفید است بعضی تحقیقات نشان داده که جنسینگ،جینکو و ویتامین و مواد معدنی و ترکیبات گیاهی روی مغز اثر مفیدی دارند اما نیاز به اثبات بیشتری است.

آماده برای یک روز بزرگ :

می‌خواهید که قدرت تمرکزتان را افزایش دهید؟ با یک وعده آبمیوه 100 درصد طبیعی ، نان شیرینی از غلات کامل و سالمون و یک فنجان قهوه آغاز کنید.علاوه بر این‌ها به توصیه‌های زیر گوش کنید : خواب شب خوب داشته باشید – آب فراوان بنوشید – ورزش کنید – مدیتیشن برای پاک کردن حافظه انجام دهید و ریلکس کنید.

ویرایشگر :  دکتر مریم صابر راد (پوست، مو و لاغری)

دیدگاهتان را بنویسید