نوشته شده در یکشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۸

علل و درمان کشیدگی عضله

کشیدگی عضله

کشیدگی عضله

کشیدگی عضله زمانی ایجاد می شود که فشار شدیدی به عضلات وارد شود. خستگی شدید، فعالیت بیش از اندازه یا استفاده نادرست از عضلات عامل رایج کشیدگی عضلانی است. ایجاد کشیدگی در تمام عضلات امکان پذیر است. اما در عضلات پشت ران، شانه و کتف، گردن و کمر شیوع بالاتری دارد. کشیدگی موجب درد و کاهش قدرت حرکت عضله می شود. در موارد خفیف کشیدگی عضلانی در منزل و با مراقبت قابل درمان است.

 

علائم کشیدگی عضله

  • شروع ناگهانی درد
  • درد عضلانی
  • کاهش قدرت و محدوده حرکتی
  • کبودی یا تغییر رنگی ناحیه
  • ورم
  • اسپاسم عضلانی
  • ضعف شدید عضله

 

علل کشیدگی عضلات

علاوه بر حوادث یا آسیب های ناگهانی شدید، دلایل دیگری برای کشیدگی عضله نیز وجود دارد:

  • گرم نکردن قبل و سرد نکردن پس از ورزش
  • انجام ناگهانی و بدون آمادگی ورزش های سنگین
  • ضعف انعطاف پذیری عضلات
  • خستگی شدید ناشی از فعالیت زیاد
  • استفاده نادرست از عضلات و انجام اشتباه حرکات ورزشی
  • بلند کردن یا جابجا نمودن اجسام سنگین
  • انجام مداوم حرکات تکراری
  • وضعیت ناصحیح راه رفتن، نشستن یا خوابیدن
  • استفاده از کفش با جنس، سایز، مدل و کفی نامناسب

کشیدگی عضلانی در هوای سرد احتمال بالاتری دارد. در دمای پایین عضلات انقباض بیشتری داشته و از انعطاف آنها کاسته می شود. فعالیت در دمای پایین نیاز به زمان گرم کردن بیشتری دارد.

 

در موارد زیر با اورژانس تماس بگیرید:

  • وجود ورم، درد تب، خونریزی یا زخم باز وخیم
  • شنیدن صدای بیرون زدن یا پارگی
  • ناتوانی در راه رفتن یا قدم برداشتن

 

درمان کشیدگی عضله

کشیدگی خفیف با درمان های خانگی و مراقبت های اولیه کاهش یافته و معمولا طی چند هفته بهبود می یابد. این اقدامات جهت کاهش ورم، کاهش درد و التهاب عضله انجام می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. مصرف برخی داروها، فیزیوتراپی و طب فیزیکی نیز معمولا برای بازگرداندن قدرت به عضله آسیب دیده و اصلاح وضعیت توسط پزشک تجویز می گردد. در موارد شدید کشیدگی که منجر به پارگی عضلانی شود نیاز به جراحی برای ترمیم ماهیچه آسیب دیده است. در موارد مزمن کشیدگی یا پارگی عضله می توان از پی آر پی برای کمک به بهبود و ترمیم بافتی بهره برد. در برخی مواقع هنگام جراحی و در اتاق عمل پی آر پی انجام می شود. جهت مطالعه بیشتر روی لینک مقابل کلیک کنید: پی آر پی

 

کنترل ورم عضله

  • از موضعی که دچار کشیدگی شده با بانداژ، باند کشی یا اسپلینت محافظت و پشتیبانی کنید
  • حداقل یک روز به ماهیچه آسیب دیده استراحت بدهید
  • بلافاصله بعد از حادثه از کمپرس سرد روی ناحیه استفاده کنید.
    تا دو الی ۳ روز هر یک ساعت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه این کار را ادامه دهید.
  • عضو آسیب دیده را به آرامی با باند کشی بانداژ نمایید (از سفت بستن آن خودداری کنید).
  • در صورت امکان عضو آسیب دیده را تا ۲۴ ساعت بالاتر از سطح قلب نگاه دارید.
  • پس از سه روز از کمپرس گرم برای افزایش جریان خون در موضع و تسریع روند ترمیم استفاده کنید.

اگرچه استراحت دادن به عضله آسیب دیده نیاز است. اما استراحت زیاد و عدم فعالیت طی مدت طولانی منجر به ضعف عضلانی می گردد. ضعف یا تحلیل ماهیچه روند بهبودی را کند می کند. بنابراین زمانی که درد عضلانی از بین رفت و به میزان لازم استراحت نمودید حرکات و فعالیت های روزانه را به آرامی آغاز کنید.

 

کاهش درد و التهاب کشیدگی عضله

  • با مشورت پزشک خود از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
  • بالا نگاه داشتن و کمپرس سرد موضع

 

کشیدگی شدید عضله

در شرایط زیر لازم است به متخصص مراجعه کنید:

  • عدم توان حرکت یا قدم برداشتن عضو آسیب دیده بعد از یک الی دو روز
  • سرد، رنگ پریده یا تغییرات رنگی ناحیه آسیب دیده
  • در موضع احساس بی حسی یا مور مور شدن دارید
  • به تازگی درد شدید در ناحیه ایجاد شده است
  • فعالیت روزانه یا شغل شما نیاز به قدرت بدنی دارد

 

تشخیص کشیدگی عضلانی

پزشک پس از دریافت شرح حال و معاینه فیزیکی معمولا عکس برداری یا ام آر آی را درخواست می کند. این آزمایشات وسعت و شدت آسیب را به خوبی نشان می دهند.