نوشته شده در سه شنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

علت میل به شیرینی چیست؟

میل به شیرینی

اعتیاد به شیرینی | اعتیاد به شکر

آیا بعد از غذا میل به شیرینی دارید؟ یا هر روز در ساعت معینی هوس شیرینی می کنید؟

تمایل به مصرف شیرینی شایع است. گاهی با دلایل ساده ای همچون اثرات جانبی داروها یا غذای مصرفی قابل توضیح است. اما در برخی مواقع میل شدید و مداوم به شیرینی نشانه ای جدی تر بوده و نیاز به بررسی دارد. رفع این تمایل اعتیاد گونه به پیشگیری و درمان دیابت کمک می نماید. در ادامه با برخی عوامل این هوس شیرین آشنا خواهید شد.

 

علت تمایل به خوردن شیرینی بعد از غذا

پس از خوردن غذا و با ورود قند موجود در آن به جریان خون، ترشح انسولین افزایش می یابد. افزایش ناگهانی انسولین خصوصا در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین پس از زمان کوتاهی منجر به افت قند خون می شود. از طرفی پس از صرف غذا بیشترین جریان خون در معده و دستگاه گوارشی بوده و فرد کمی رخوت و بیحالی را تجربه می کند.

این وقایع نهایتا هوس شیرینی ایجاد می کنند.

 

علت هوس کردن شیرینی | چرا دلمان شیرینی می خواهد | علت احساس نیاز به شیرینی

علل مختلفی برای این عادت نامطلوب وجود دارد. برخی از ان ها صرفا روانی بوده و برخی ناشی از عوارض یا اثرات جانبی بیماری ها هستند.

 

در مغز شما چه می گذرد؟!

بخش های مختلفی از مغز نقش اساسی در تمایل به یک خوراکی خاص ایفا می کنند. لذت حاصل از مصرف مواد غذایی در مغز ثبت شده و یاداوری آن منجر به ایجاد هوس های غذایی می گردد. این اطلاعات ثبت شده به شما کمک می کنند که تفاوت طعم خوراکی ها را به یاد بیاورید. از طرفی مغز قابلیت یادگیری و ثبت عادات غذایی را دارد. مثل وقتی شما به محض ورود به خانه اسنک میخورید و لذت حاصل از آن در مغز شما ثبت می شود. پس از مدتی بدون اینکه متوجه شوید این عمل را تکرار می کنید. در واقع به نوعی اعتیاد مبتلا می شوید. شاید ترک این اعتیاد و تغییر عادات غذایی مشکل باشد اما غیر ممکن نیست.

 

فاکتورهای غذایی موثر در میل به شیرینی

اگرچه عملکرد مغز منجر به عادات غذایی می شود اما مصرف برخی غذاها نیز اشتیاق به مصرف شیرینی را افزایش می دهند.

از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف کم پروتئین و چربی
    این دو ماده غذایی به آرامی در بدن انرژی تولید می کنند. بنابراین مدت طولانی تری موجب احساس سیری می شوند.
    همچنین پروتئین و چربی آزاد شدن قند در خون را کاهش می دهند.
    وقتی رژیم غذایی شما فاقد میزان کافی پروتئین یا چربی باشد قند خون دچار نوسان می شود.
    در نتیجه این نوسان بدن برای تامین انرژی خود به مواد قندی تمایل می یابد.
  • مصرف زیاد کربوهیدرات
    مصرف زیاد غذاهای نشاسته ای و شیرین به مرور میل شما را به مصرف شیرینی افزایش می دهد. زیرا قند به سرعت وارد جریان خون شده و تحت تاثیر انسولین مجددا از جریان خون خارج می شود. بنابراین بدن شما خیلی سریعتر به مصرف مجدد شیرینی نیاز پیدا می کند.

 

عادات غذایی نادرست

برخی عادات غذایی میل به شیرینی را افزایش می دهند. بدن دارای یک ساعت شبانه روزی است. این ساعت توسط هورمون ها هدایت می شود. هورمون ها نیز بر اساس ساعات روز شب تنظیم می گردند.  تحقیقات نشان داده اند که خواب کم، شب بیداری، دیر خوابیدن یا خواب بی کیفیت با کاهش فعالیت مغزی منجر به افزایش هوس شیرینی می شوند.

 

افزایش میکروارگانیسم های دستگاه گوارش

روده انسان به طور طبیعی حاوی برخی میکرو ارگانیسم ها نظیر مخمر ها است. تعادل این ارگانیسم ها نقش مهمی در امیال غذایی ایفا می کند. با افزایش مصرف کربوهیدرات حتی انواع پیچیده آن جمعیت مخمرها به سرعت افزایش می یابد. بی حالی، خستگی و کم طاقتی از جمله عوارض این مشکل است. در نتیجه مصرف کربوهیدرات غذا توسط این مخمر ها، قند خون افت پیدا کرده و فرد میل شدیدی به مواد قندی پیدا می کند.

 

مشکلات هورمونی

هورمون ها تقریبا تمامی فعالیت های بدن را تنظیم می کنند. یکی از وظایف هورمون ها تنظیم اشتها و میل به خوراکی های خاص است.

کورتیزول

یکی از هورمون های مهم در بدن کورتیزول است. کورتیزول در پاسخ به استرس تولید می شود. تاثیرات جانبی این هورمون شامل سرکوب سیستم ایمنی، افزایش انسولین و در نتیجه افزایش میل به شیرینی است.

سروتونین

دیگر هورمون موثر در میل به خوردن سروتونین است. سروتونین مسئول حافظه، اشتها و خلق و خوی شماست. افزایش این هورمون در اثر برخی اختلالات روحی، میل به شیرینی را افزایش می دهد.

انسولین

عدم عملکرد صحیح انسولین در بدن نیز می تواند باعث هوس شیرینی شود.

وقتی سلول ها پاسخ مناسبی به انسولین ندهند بدن مقدار بیشتری از آن را تولید می کند. در نتیجه فرد با افت قند خون مواجه شده و میل به شیرینی افزایش می یابد.

ملاتونین

ملاتونین یا هورمون شبانه روزی چرخه خواب و بیداری بدن را تنظیم می کند.

اختلال در تولید و ترشح این هورمون یکی از علل مشکلات خواب و میل به شیرینی است.

 

سندرم پیش از قاعدگی | PMS

این سندرم با علائم خاصی نظیر افزایش اشتها، میل به غذاهای چربی، تغییرات خلق و خو و کاهش انرژی ظاهر می شود. PMS معمولا دو الی ۱۴ روز پیش از قاعدگی رخ می دهد. علت این اختلال تغییرات هورمونی و تاثیر آن بر سروتونین است. میل شدید به شیرینی یکی دیگر از علائم بارز طی این سندروم است.

 

مشکلات روحی

استرس، افسردگی، مشکلات هورمونی، اضطراب و اختلالات خواب اثر یکدیگر را بیشتر نموده و با یکدیگر بسیار مرتبط هستند.

 

هوس شیرینی و کمبود ویتامین | علت میل به شیرینی در طب سنتی

حتما شنیده اید که طبق طب سنتی میل شدید به هر چیز ناشی از کمبود آن است.

شاید این نتیجه گیری کمی ساده انگارانه به نظر برسد اما تا حدودی صحت دارد.

میل به شیرینی با برخی مشکلات تغذیه ای یا گوارشی مانند عدم جذب یا مصرف ریز مغذی ها مرتبط است.

کمبود ریز مغذی های زیر در میل شیرینی نقش دارد:

  • آهن
    منجر به احساس ضعف و خستگی شده، میل به خوردن را افزایش می دهد.
    در چنین مواقعی مغز ساده ترین منبع انرژی را انتخاب می کند: شیرینی!
  • کلسیم
  • زینک یا روی
  • کرومیوم
  • منیزیم