علائم فیزیکی افسردگی

علائم فیزیکی افسردگی
علائم فیزیکی افسردگی

مشکلات خواب:

افسردگی همان‌طور که روی ذهن و فکر شما تأثیر می‌گذارد می‌تواند بدن شما را هم تحت تأثیر قرار دهد.افرادی که افسرده هستند مشکلاتی در ارتباط با شروع یا تداوم خواب دارند. فردی که افسرده است ممکن است ساعت‌ها چشم‌هایش بسته باشد ولی به خواب نرود و خواب کامل و عمیق را تجربه نكند.

 درد قفسه سینه:

گاهی اوقات ممکن است که شما دچار نشانه‌هایی از مشکلاتی در قلب ریه یا معده بشويد و برای پیدا کردن علت آن به پزشک مراجعه كنيد.هرچند ممکن است گاهی این نشانه‌ها مربوط به بیماری افسردگی باشند.افسردگی هم‌چنین می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.به‌علاوه بیمارانی که سابقه حمله قلبی دارند احتمال بیشتری دارد که افسرده باشند.

خستگی و فرسودگی:

اگر شما احساس می‌کنید خسته‌اید و انرژی کافی برای کارهای روزانه ندارید هرچند که به‌اندازه کافی خوابیدید و استراحت کرده‌اید این می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که افسرده هستید.افسردگی و خستگی تمایل دارند که در کنار همدیگر شرایط را بدتر کنند.

درد عضلانی و درد مفاصل:

 برای مدت‌های طولانی با درد زندگی می‌کنید احتمال اینکه افسرده باشید خیلی زیاد می‌شود.افسردگی هم‌چنین می‌تواند باعث درد بشود.به علت اینکه مسیرهای این دو مشکل یعنی افسردگی و درد در مغز مشترک هستند.افرادی که افسرده هستند سه برابر بیشتر از افراد عادی درد را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید > افسردگی چیست؟ علایم و انواع آن

مشکلات مربوط به سیستم هاضمه:

مغز ما و سیستم گوارشى به‌صورت قوی باهم مرتبط هستند.به‌طوری‌که وقتی استرس دارید یا نگرانید ممکن است دچار درد معده یا تهوع بشوید.افسردگی هم از همین طریق می‌تواند موجب مشکلاتی مانند تهوع، سوءهاضمه، اسهال و یا یبوست بشود.

سردرد:

یک  مطالعه نشان داده است افرادی که دچار افسردگی اساسی هستند سه برابر احتمال اینکه دچار میگرن باشند بیشتر است.همچنین افرادی که میگرن دارند نسبت به افراد عادی پنج برابر بیشتر احتمال دارد که افسرده باشند.

تغییر در اشتها و وزن:

برخی افراد وقتی‌که افسرده هستند اشتهای کمی برای غذا خوردن دارند و در مقابل برخی دیگر نمی‌توانند اصلاً اشتهایشان را کنترل کنند و مدام غذا می‌خورند.این باعث کاهش و یا افزایش وزن در آن‌ها می‌شود و درعین‌حال باعث کاهش انرژی هم می‌شود.افسردگی با اختلالات خوردن از قبیل پراشتهایی عصبی کم‌اشتهایی عصبی و اختلال خوردن بیمارگونه به‌طور مستقیم مرتبط است.

کمردرد:

وقتی شما از کمردرد رنج می‌برید ممکن است که به علت افسردگی باشد.افرادی که افسرده هستند چهار برابر بیشتر نسبت به افراد عادی دچار دردهای ناتوان‌کننده در کمر و گردن می‌شوند.

بی‌قراری و احساس عدم آرامش:

مشکلات خواب و دیگر نشانه‌های افسردگی می‌توانند در شما ایجاد احساس بی‌قراری بکنند.مردان نسبت به زنان احتمال بیشتری دارد که وقتی افسرده هستند تحریک‌پذیر و بی‌قرار بشوند.

بیشتر بخوانید > افسانه‌ها و واقعیت‌ها در مورد افسردگی

مشکلات جنسی:

وقتی‌که افسرده هستید ممکن است تمایلتان را برای ارتباط جنسی از دست بدهید.همچنین برخی داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند می‌توانند باعث کاهش تمایل جنسی و همچنین اختلال در عملکرد جنسی شما بشوند.در صورت بروز مشکلات جنسی به دنبال درمان افسردگی و مصرف داروهای افسردگی با پزشک خود حتماً مشورت کنید.

ورزش:

مطالعات تأکید می‌کنند که اگر به‌طور منظم ورزش کنید، ورزش منظم می‌تواند باعث آزاد شدن مواد شیمیایی در مغز بشود که به شما احساس بهتر بودن بدهد و باعث افزایش خلق و کاهش حساسیت شما به درد بشود.اگرچه فعالیت ورزشی به‌تنهایی کاملاً نمی‌تواند افسردگی را درمان کند ولی در طولانی‌مدت می‌تواند طول دوره آن را کوتاه کند و به بهبود آن کمک کند.اگر افسرده هستید هرچند گاهی اوقات سخت هست که انرژی کافی برای ورزش کردن را داشته باشید ولی به یاد داشته باشید که ورزش می‌تواند باعث کاهش خستگی شما بشود و خوابتان را بهتر کند.

 مترجم : دکتر فهمیه صالحی زاده (متخصص اعصاب و روان)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *