علت طعم شیرین دهان

طعم شیرین دهان

علت طعم شیرین دهان

چرا دهان مزه شیرین می دهد؟

اگر خوردنی شیرینی را مصرف کرده باشید ماندگاری طعم شیرین دهان اتفاق عجیبی نیست. اما بعضی افراد بدون مصرف هیچ خوراکی شیرینی طعم پایدار شیرین را در دهان خود احساس می کنند. این مسئله می تواند نشان دهنده ی مشکلات جدی باشد که در این مطلب به دلایل آن می پردازیم.

علل طعم شیرین دهان

طعم شیرین در دهان یکی از نشانه های عدم توان بدن در کنترل قند خون است. یکی از دلایل آن وجود پیش دیابت یا دیابت است. حس شیرین بودن دهان ممکن است علل دیگری نیز داشته باشد که هریک درمان خاص خود را نیاز دارند.

طعم شیرین دهان و دیابت

در افراد مبتلا به دیابت انسولین به میزان کافی ترشح نمی شود یا سلول ها قادر به دریافت انسولین نیستند. به همین دلیل بدن قادر به کنترل قند آزاد در خون نیست. قند در مایعات بدن مانند خون، ادرار و بزاق دفع می گردد. اگر طعم شیرین دهان به این دلیل باشد علائم دیگری نیز همراه است:

  • عطش
  • تکرر ادرار
  • خستگی مفرط
  • اختلال در بینایی
  • کاهش قدرت حس طعم غذاها

کتواسیدوز دیابتی

یکی از عوارض دیابت کنترل نشده کتواسیدوز نام دارد. در این شرایط که سلول های بدن قادر به سوزاندن قند نیستند، از چربی به عنوان سوخت استفاده می شود. سوختن چربی ها یک ماده جانبی به نام کتون را در بدن تولید می کند. افزایش کتون در بدن منجر به ایجاد طعم شیرین و بوی میوه ای در دهان می شود. شیرین بودن دهان ناشی از کتواسیدوز دیابتی با علائم زیر همراه است:

  • احساس گیجی
  • خستگی مفرط
  • تهوع و استفراغ
  • انقباضات شکمی
  • تشنگی و عطش زیاد

رژیم کم کربوهیدرات | رژیم کتوژنیک

افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند در واقع از مزیت این نوع رژیم برای سوزاندن چربی بیشتر استفاده می کنند. به همین دلیل میزان کتون در خون آن ها افزایش یافته و شرایطی شبیه به دیابت ایجاد می شود. این وضعیت کتوز یا کتون سوزی گفته می شود. اما باید مراقب بود که میزان کتون در خون از حد خاصی بالاتر نرود تا از کتواسیدوز جلوگیری شود.

عفونت

برخی عفونت های باکتریایی خاص می توانند آغازگر طعم شیرین در دهان باشند. عفونت های مجاری هوایی با تاثیر بر پاسخ مغز به طعم های مختلف، موجب ایجاد حس وجود طعم شیرین می شوند. حتی عفونت های ساده ای همچون سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت سینوسی با افزایش بزاق دهان که حاوی قند است موجب ایجاد این طعم می شوند. پس از بهبود عفونت طعم شیرین دهان هم از بین می رود.

بیماری های عصبی و نورولوژیکی

آسیب های عصبی نیز می توانند منجر به حس پایدار شیرین در دهان شود.افرادی با تجربه تشنج یا سکته مغزی دچار نقص در عملکرد اعصاب حسی شده و حس بویایی و چشایی آن ها دچار اختلال می شود. عوارض ناشی از آسیب عصبی در افراد متفاوت است. در برخی موارد طعم شیرین در دهان پایدار و گاهی متناوب است.

رفلاکس معده به مری

افرادی که مبتلا به رفلاکس معده به مری هستند ممکن است طعم فلز یا شیرینی در دهان خود حس کنند. علت ورود اسیدهای معده به مجرای غذایی و دهان هستند. سوزش انتهای حلق یا احساس سیری زودرس از علائم این مشکل است.

بارداری

بارداری از دیگر دلایل احتمالی طعم شیرین در دهان است. بارداری با ایجاد تغییر در سطوح هورمون ها و سیستم گوارشی باعث ایجاد طعم و بوی شیرین یا فلزی در دهان می شود. دیابت بارداری نیز علت زمینه ای دیگر است.

مصرف برخی داروها

برخی درمان های دارویی مانند شیمی درمانی نیز منجر به طعم شیرین دهان می شوند. علت این مسئله تغییر حس چشایی در فرد است.

سرطان ریه

سرطان ریه طعم شیرین در دهان ایجاد می کند اما علت آن نامشخص است. به ندرت تومور ریه یا مجاری تنفسی منجر به افزایش سطوح هورمونی در فرد شده و منجر به طعم شیرین دهان می شوند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *