طرح تحول سلامت، به بهبود خدمات درمانی کمک کرده است

طرح تحول سلامت

با آغاز طرح تحول سلامت اگر بیمارستان‌های کشور را به مانند باشگاه‌های فوتبالی در نظر بگیریم، بیمارستان‌های دولتی از انتهای دسته دو به رده‌های بالای لیگ برتر ارتقا پیداکرده‌اند.

محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش از طرح تحول سلامت، بیمارستان‌های دولتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش در مقایسه با دیگر بیمارستان‌ها در انتهای جدول لیگ دو بودند و اگر تشابهی بین بیمارستان‌های کشور با تیم‌های فوتبال در نظر گرفته شود، بیمارستان‌های دولتی در لیگ دو قرار داشتند.

شاید تا حدودی نمی‌توان گفت که بعضی بیمارستان‌های دولتی نیز در لیگ دو قرار داشتند، اما شاید در انتهای لیگ یک قرار داشتند، با اجرای طرح تحول سلامت، با بازسازی و نوسازی بیمارستان‌ها، کاهش هزینه‌های درمانی و بهبود کیفیت خدمات درمانی، بیمارستان‌های دولتی درتقابل با بیمارستان‌های دیگر کشور در لیگ برتر قرار دارند حتی می‌توان گفت که در رده‌های برتر لیگ برتر قرار دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه: در مطالعات و نظرسنجی‌های مختلف از سوی نهادهای خارجی ناظر بر وزارت بهداشت صورت پذیرفته است، نشان می‌دهد علیرغم پیشرفت‌هایی که تاکنون وجود داشته اما هنوز ازنظر زیرساخت‌ها مشکلاتی وجود دارد باوجوداین طرح، بیمارستان‌های دولتی اکنون توانسته‌اند رده‌های بالای رضایتمندی مردم نسبت به خدمات را به خود اختصاص دهند.

با بیان اینکه: البته این رده‌های بالای رضایتمندی این موضوع را بیان نمی‌کند که تمامی مشکلات برطرف شده است هنوز مشکلات در حوزه خدمات بیمارستانی بسیار زیاد است، مشکلات زیرساختی اغلب بیمارستان‌های دولتی شامل سه حوزه هستند که عبارت‌اند از: کمبود تخت بیمارستانی، عدم نیروی انسانی موردنیاز به‌خصوص پرستار و کمبود فضای فیزیکی.

آقاجانی گفت: با در نظر گرفتن مشکلات فوق و ارزیابی‌های صورت گرفته وزارت بهداشت برای برطرف نمودن تک‌تک مشکلات بیان‌شده، برنامه‌ریزی کرده است. وی با بیان این موضوع که ه عنوان مثال در 15 اورژانس 15 بیمارستان بزرگ در تهران مشکل کمبود کادر پرستاری مرتفع گردیده است، برای رفع مشکل عدم وجود تعداد مناسب تخت بیمارستانی موردنیاز با افزودن نزدیک به 10 هزار تخت بیمارستانی در سال 95 به بیمارستان‌های دولتی، این مشکل تا حدودی برطرف خواهد شد. مشکل کمبود فضاهای بیمارستان‌های دولتی با پروژه‌های ساخت و نوسازی که در حال انجام است در حال برطرف شدن است.

 وی گفت: با درنظرگیری این کمبودهای بیمارستانی موجود، باوجود اقداماتی که در این راستا صورت گرفته است مثلاً برای رسیدن به حداقل استانداردها، تخت‌های بیمارستانی موردنیاز کشور باید نزدیک به 100 هزار تخت بیمارستانی، در بیمارستان‌های دولتی مستقر گردد، همچنین کادر پرستاری باید حداقل با حدود 100 هزار پرستار دیگر تکمیل گردد تا کمبودهای جدی تا حدودی برطرف شوند.

 در کشور نزدیک به 900 بیمارستان در کشور وجود دارد که دوسوم از این تعداد را بیمارستان‌های دولتی تشکیل می‌دهند که زیرمجموعه وزارت بهداشت و نزدیک به 63 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هستند که نزدیک به 110 هزار تخت بیمارستانی را در خود می‌بینند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *