رشد ماه به ماه جنین

رشد ماه به ماه جنین
رشد ماه به ماه جنین

رشد ماه به ماه جنین

1. رشد کودک شما : لقاح تا تولد

حامله هستید؟ تبریک! آیا کنجکاوید بدانید کودک در حال رشد شما چقدر بزرگ شده است؟  چگونه درون شما در حال بزرگ شدن است؟ و وقتی حرکت آن را احساس می کنید، در واقع چه می کند؟ در اینجا نگاهی به داخل رحم می اندازیم تا ببینیم که چگونه یک کودک ماه به ماه رشد می کند.

2. لقاح

لقاح وقتی اتفاق می افتد که یک اسپرم با تخمک برخورد کرده و به داخل آن نفوذ کند. در این لحظه آرایش ژنتیکی کودک کامل می شود، که این شامل جنسیت کودک نیز می شود. ظرف مدت ۳ روز بعد از لقاح تخمک بارور شده به سرعت به چندین سلول تقسیم می شود. این تخمک از لوله فالوپ گذر کرده به رحم می رود و به دیواره رحم می چسبد. همچنین جفت که نوزاد از طریق آن تغذیه خواهد شد نیز شکل می گیرد. 

3. سیر رشد در ۴ هفتگی

در این زمان تشکیلاتی در جسم جنین به وجود می آید که نهایتاً به شکل گیری صورت و گردن او منجر می شوند. قلب و رگ های خونی به رشد ادامه می دهند. ریه ها، شکم و کبد نیز شروع به رشد می کنند. یک تست حاملگی خانگی در این زمان حاملگی شما را نشان خواهد داد.

4. سیر رشد در ۸ هفتگی

نوزاد در حال حاضر کمی بیش از نیم اینچ اندازه دارد. پلک و گوش او تشکیل شده است، شما می توانید نوک بینی او را ببینید. بازوها و ساق پاها به خوبی شکل گرفته است. انگشتان دست و پا بلندتر و متمایز شده اند.

افزایش رشد جنین

5. سیر رشد در ۱۲ هفتگی

اندازه جنین به حدود 5 سانتیمتر رسیده است و شروع به حرکت های خودش می کند. ممکن شما است قسمت بالای رحم خود در بالای استخوان شرمگاهی را احساس کنید. پزشکتان می تواند صدای قلب کودک را با دستگاهی بشنود. در این زمان اندام های جنسی کودک شما شروع به شکل گیری می کنند.

6. سیر رشد در۱۶ هفتگی

در این زمان جنین حدود 11 تا 5/11 سانتیمتر است و 100 گرم وزن دارد. شما در 5/7 سانتیمتر زیر ناف خود قادر به احساس قسمت بالای رحم خود می شوید. چشم کودک می تواند باز و بسته شود. قلب و رگ های خونی به طور کامل تشکیل شده است. انگشتان دست و پا کودک اثر انگشت دارند. 

7. سیر رشد در۲۰ هفتگی

وزن جنین 280 گرم شده است و اندازه او بیش از 15 سانتیمتر می شود. رحم شما باید روبروی ناف تان قرار باشد. کودک شما می تواند انگشتش را بمکد، خمیازه بکشد، خود را کش و قوس بدهد و حالت صورتش را تغییر دهد. اگر تا بحال حرکت کودک خود را احساس نکرده اید به زودی حرکت های او را نیز احساس خواهد کرد، که به آن (quickening) می گویند.

8. زمان سونوگرافی

سونوگرافی معمولاً برای همه زنان باردار، در هفته 20 انجام می شود. در طی این سونوگرافی، دکتر از سالم بودن جفت، نرمال بودن اتصال آن و اینکه کودک شما به درستی در حال رشد است مطمئن خواهد شد. شما می توانید ضربان قلب کودک، حرکات بدن، دست ها و پاهای او را در سونوگرافی مشاهده کنید. همچنین معمولاً در ۲۰ هفتگی می توانید بفهمید که فرزند شما دختر است یا پسر.

9. سیر رشد در۲۴ هفتگی

در این زمان وزن کودک شما حدود 635 گرم است و با حرکت یا بالا رفتن ضربان قلب به صداها واکنش نشان می دهد. ممکن است وقتی او به سکسکه می افتد، متوجه ضرباتی شوید. گوش داخلی به طور کامل رشد کرده است، نوزاد ممکن است قادر به وارونه شدن در رحم مادر باشد.

10. سیر رشد در۲۸ هفتگی

وزن جنین حدود 980 گرم است و در این نقطه از حاملگی مدام موقعیت او تغییر می کند. اگر مجبور به بدنیا آوردن فرزندتان هستید، در این زمان احتمال زیادی برای سالم ماندن او وجود دارد. از دکتر خود درباره علائم هشداردهنده زایمان زودرس سؤال کنید. همچنین وقت آن است که در کلاس های آموزشی تولد نوزاد شرکت کنید. کلاس های تولد، شما را از بسیاری از جنبه های زایمان، از جمله بارداری، زایمان و مراقبت از نوزاد تازه متولد شده تان آماده می کند.

11. سیر رشد در۲۸ هفتگی

نوزاد وزنی معادل تقریباً 1800 گرم داشته، اغلب در حال حرکت در اطراف است. پوست کودک در این زمان دارای چین و چروک کمتری است، زیرا یک لایه چربی شروع  به شکل گیری زیر پوست می کند. از حالا تا زمان تولد، کودک شما حدود نیمی از وزن زمان تولد خود را اضافه خواهد کرد. از دکتر خود بپرسید که چگونه یک نمودار حرکات جنین بسازید. به تغذیه با شیر خودتان فکر کنید. ممکن است متوجه نشت مایع زرد رنگی از سینه تان شوید. این ماده آغوز است و نشت آن زمانی که در حال آمادگی شیر دهی هستید اتفاق می افتد. بیشتر زنان در این مرحله از حاملگی هر دو هفته به پزشک مراجعه می کنند.

12. سیر رشد در۳۶ هفتگی

نوزادان مختلف اندازه های متفاوتی دارند که این اندازه به فاکتور های متفاوتی بستگی دارد. مثل جنسیت، تعداد جنین ها و والدین آنها، بنابراین میزان (کلی) رشد کودک شما به عنوان اندازه واقعی مهم است. به طور متوسط، یک نوزاد در این مرحله در حدود 47 سانتیمتر است و وزن آن نزدیک به 2700 گرم است. مغز به سرعت در حال رشد است. ریه ها تقریباً به طور کامل رشد کرده اند، در این زمان سر در ناحیه لگن مادر قرار گرفته است.  ۳۷ هفتگی معمولاً زمان تولد کودک در نظر گرفته می شود. کودکی که در ۳۷ تا ۳۹ هفتگی متولد شود اصطلاحاً زود رس است، اگر در ۳۹ تا ۴۰ هفتگی متولد شود به موقع و اگر در ۴۱ تا ۴۲ هفتگی بدنیا بیاید دیر رس می باشد.

13. تولد

زمان زایمان یک مادر در اواخر ۴۰ هفتگی نوزاد است. زمان تولد کودک با شمارش روزهای بعد از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می شود. بر این اساس، بارداری در حالت کلی می تواند بین 38 و 42 هفته طول بکشد و یک زایمان به موقع حدود 40 هفتگی اتفاق می افتد. بعضی از حاملگی ها بیش از ۴۲ هفته نیز به طول می انجامند که آن زمان نیز واقعاً دیر نیست. زمان تخمینی زایمان ممکن است به درستی مشخص نباشد. به دلایل ایمنی، اکثر نوزادان را در 42 هفته بدنیا می آورند. گاهی اوقات پزشک ممکن است نیاز به القاء زایمان داشته باشند.

مترجم : سحر ابراهیمی

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *