دیابت بارداری

دیابت بارداری
دیابت بارداری
دیابت بارداری

 دیابت بارداری

دیابت بارداری مثل سایرانواع دیابت اختلالی است که مصرف قند را در بند مختل میکند. دیابت بارداری نوعی از دیابت است که در بانوان در زمان بارداری مبتلا میکند.دلایل این اختلال نیاز بدن انسولین را افزایش می دهد که بدن نمیتواند انسولین کافی تولید کند.

دیابت بارداری چه تاثیراتی بر مادر و فرزند دارد؟

این اختلال منجر به بزرگ شدن جنین بیشتر از 4 کیلوگرم میشود.که مشکل ایجاد میکند چون امکان دارد در زمان زایمان دچار آسیب شود همچنین جنین بزرگ ممکن است به مادر خود نیز آسیب برساند و گاهی هم مادر باید تحمل عمل سزارین را کند.دیابت بارداری احتمال بروز پره اکلامیسی میباشد.که خطرات حیات مادر را افزایش میدهد.پره اکلامیسی یا مسمومیت حاملگی باعث افزایش فشار خون میشود.

آیا در طی بارداری احتمال دچار دیابت بارداری وجود دراد؟

گفتن اینکه کدام یک از زنان امکان دچار شدن به دیابت باراری را دارند کار بسیار مشکل است.اما برخی از زنان نسبت به دیگر زنان در معرض خطر بیشتر به دیابت بارداری هستند.

چنان چه سابقه ی قبلی دیابت بارداری داشته باشید

دچار اضافه وزن هستید

در خانواده ی شما فرد دیابتی وجود دارد

زایمان نوزاد بالای 4 کیلوگرم هستند

بارداران دارای پیشینه مرده زایی ، سقط مکرر و نوزادان دچار نقص عضو

سن شما بالاتر از 25 سال هست

سابقه فشار خون بالا دارید

آیا لازم است از نظر دیابت بارداری بررسی شوم؟

بله – تمام زنان باردار باید برای دیابت بارداری بررسی شوند در حوالی ماه های 6 یا 7 بررسی شوند.اما زنان با خطر بالاتر برای ابتلا به دیابت بارداری باید زودتر از زمان مورد ارزیابی  قرار گیرند.آزمایش گلوکز توسط دکتر تجویز میشود.قند شما به دنبال مصرف یک ماده ی شیرین چقدر افزایش میابد.

دیابت بارداری درمان می شود؟

درمان دیابت بارداری، شما باید قند خون را مرتب اندازه گیری کنید و این کاری است که شما می توانید به آسانی یاد بگیرید. بیشتر  زنان سطح قند خون خود را می توانند با تغییر رژیم غذایی کنترل کنند. برخی از زنان به انسولین یا سایر درمان های دیابت نیاز خواهند داشت.

در چه فصل های باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زنان دچار دیابت بارداری نسبت به سایر زنان باردار نیاز به دفعات بیشتر به  مراجعات خواهند داشت. این که در چه فصل های مراجعه کنید به وضعیت شما در هر مراجعه و مصرف انسولین توسط شما بستگی دارد.

طی این مراجعات پزشک شما موارد زیر را انجام خواهید داد

وضعیت جنین را بررسی می کنند

در مورد رژیم غذایی شما سوال میکنند

از کنترل قند خون شما اطمینان حاصل می کنند

مقدار انسولین شما را تنظیم می کنند

باید رژیم غذایی خود را تغییر دهیم؟

یک متخصص تغذیه می تواند به شما بگوید که چگونه رژیم غذایی خود را تغییر دهیم. هر خانمی با دیگری کمی تفاوت دارد، در نتیجه یک رژیم غذایی واحد که برای یک فرد صحیح است لزوما برای دیگری مناسب نخواهد بود.

اغلب زنان باید :

از مواد  شیرین و پرچرب دوری  کنند

سعی شود از مواد غذایی با فیبر   استفاده کنند.

آیا لازم است ورزش کنید؟

نیاز نیست برای درمان دیابت بارداری ورزش کنید اما داشتن فعالیت به شما کمک می کند که قند خون   را کنترل کنید. اگر ورزش می کردید، همان ورزشی را که انجام می دادید، ادامه بدهید. اگر تا به حال ورزش نمی کردید و حالا قصد ورزش دارید،از پزشک یا پرستار خود سوال کنید که چه نوع ورزشی برای شما مناسب خواهند بود..

آیا می توانید زایمان طبیعی داشته باشید؟

سطح قند خون شما نزدیک به حد طبیعی باشد،این احتمال وجود دارد یک زایمان طبیعی داشته باشید بالا خواهد بود. هنگام زایمان، پزشک یا پرستار شما به قند خون شما چک  خواهد کرد تا از بالا نرفتن آن اطمینان حاصل نماید.

دیابت پس از زایمان ؟

دیابت شما احتمالا برطرف خواهد شد و قند خون شما احتمالا به سطح طبیعی خود باز خواهند گشت. چنان چه انسولین مصرف می کردید،   احتمال زیاد دیگر نیازی به آن نخواهید داشت، با این حال پزشک یا پرستار شما می بایست قند خون شما را چک کند تا از طبیعی شدن آن اطمینان حاصل نماید. زنانی که دیابت بارداری را تجربه خواهند کرد، بعد ها در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به دیابت  معمول  قرار میگیرند. شما می بایست تا آخر عمر هر چند سال یکبار از نظر دیابت بررسی شوید.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *