علت ایجاد خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم

خشکی چشم چگونه ایجاد می شود؟

آیا شما هم حتی در خوشحالی  چشم هایتان پر از اشک می شود؟ چشم های شما رطوبت و روان کننده فراهم میکند تا بتوانید ببینید و احساس راحتی داشته باشید.

در اشک چه چیزهایی هست؟ اشک ترکیبی است از :

  • آب برای رطوبت
  • چربی برای روان کنندگی
  • ماده مخاطی برای ترشح یکسان
  • آنتی بادی ها و پروتئین های به خصوصی که از عفونت جلوگیری می کنند

این ترکیبات از غدد به خصوصی در اطراف چشم تولید می شود. خشکی چشم معمولا به این معناست که سیستم اشکی چشم درست کار نمی کند. زمانی به وجود می آید که اشک ها رطوبت کافی برای چشم تولید نمی کنند.

در چنین شرایطی ممکن است علائم زیر را تجربه کنید :

  • خارش
  • قرمزی
  • تاری دید
  • حساسیت به نور
  • این که در چشم هایتان ریگ است.
  • حس اینکه در چشمانتان چیزی رفته است.

بعضی اوقات ، خشکی چشم باعث تولید اشک زیاد می شود. این وضعیت گیج کننده Reflex tearing  خوانده می شود و به خاطر آن به وجود می آید که فقدان رطوبت چشم شما را حساس کرده است. چشم شما از طریق سیستم عصبی سیگنال پریشانی را برای دریافت رطوبت و روان کننده بیشتر می فرستد. بدن شما، برای جبران این خشکی سیلی از اشک را به چشم ها سرازیر می کند. این بسیار شرایط شبیه زمانی است که شن در چشم هایتان رفته اما این اشک ها بیشتر از آب هستند و مثل اشک های معمولی رفتار نمی کنند.

آن ها می توانند خرده ریز های داخل چشم را پاک کنند اما نمی توانند سطح چشم شما را (با چربی) بپوشانند.

بیشتر بخوانید > نکاتی درباره چشم هایتان

چه چیزی باعث خشکی چشم می شود؟

بعضی اوقات ، در سیستم جریان اشک شما عدم تعادل وجود دارد یا فیلم اشک شما به وسیله ی استفاده از دستگاه تهویه ی هوا، بخاری یا سایر چیزها خشک می شود.

دیگر دلایل شامل موارد زیر می شود :

  • فرآیند طبیعی پیر شدن به خصوص یائسگی
  • مشکلاتی که موجب می شوند توانید پلک های خود را به طوری که باید نبندید.
  • بیماری هایی که توانایی شما را در تولید اشک تحت تاثیر قرار می دهند مثل سندروم شوگرن، آرتریت روماتوئید ها و بیماری های عروق کلاژن

خشکی چشم چگونه درمان می شود؟

چندین گزینه برای درمان آن وجود دارد. از پزشک معالج خود در مورد آن که کدام گزینه برای شما بهترین است بپرسید. درمان ها شامل موارد زیر می شوند :

قطره های اشک مصنوعی و پماد های چشمی : این روش ، رایج ترین روش درمان است.

این دارو ها بدون نسخه به فروش می رسند. هیچ محصولی برای همه به یک اندازه خوب نیست پس برای آن که متوجه شوید کدام محصول برای شما بهترین است می بایست تعدادی از محصولات را امتحان کنید. اگر خشکی چشم مزمن دارید ، لازم است حتی در زمان هایی که چشم تان در وضعیت خوبی است ، از قطره استفاده کنید و گرنه به اندازه ی کافی رطوبت نخواهند داشت. اگر چشم هایتان در طول زمانی که می خوابید خشک می شوند می توانید در طول شب از محصولی غلیط تر مثل پمادها استفاده کنید. ممکن است بخواهید از عینک هایی استفاده کنید که هوا را به داخل راه نمی دهند ، استفاده از این عینک ها موجب می شود که یک لایه ی محافظتی از رطوبت روی چشم ایجاد شود.

انسداد موقتی پانکتال (Punctal) : پزشک شما ممکن است انتخاب کند که پانکتوم یا مجرایی که اشک از آن به چشم جاری می شود را  ببندد. در ابتدا او یک پلاگ موقتی در چشم کار می گذارد که به نوعی طراحی شده است که در طول زمان حل می شود. بسته به این که این پلاگ چگونه کار می کند ، پزشک شما تصمیم می گیرد که آیا استفاده از پلاگ های همیشگی کمک کننده است یا خیر؟

کارگزاری پلاگ های پانکتال حل نشونده و انسداد پانکتال با کاتری (استفاده از حرارت برای انسداد مجرای خروج اشک) : اگر پلاک های موقتی خوب کار کرد، پزشک شما ممکن است از پلاگ موقتی با دوام بالاتر یا حتی از پلاگ بلند-مدت استفاده کند. یا می تواند از فرآیندی به اسم کاتری استفاده کند. به شما دارویی آرام بخش می دهند تا آرامش باشید سپس از ابزار به خصوصی برای سوزاندن و بستن مجرا استفاده می کنند. زخمی که شکل می گیرد مانعی همیشگی برای خروج اشک می شود. این اقدامات با مسدود کردن مجرای تخلیه که به وسیله ی آن اشک ها از چشم به بینی می رسند ، میزان اشک شما را افزایش می دهد. پلاگ های اشکی به سادگی جدا می شوند اما بعضی اوقات به خودی خود بیرون می آیند یا در حال تخلیه اشک می افتند. آنها می توانند باعث بهبود چشم شما شوند و نیاز شما به اشک مصنوعی را کاهش دهند.

لیپیفلو (Lipiflow): این وسیله پزشکی از گرما و فشار استفاده می کند تا غدد مسدود شده روی پلک شما را باز کند. این غدد در اشک شما روغن تولید می کند. چشم شما را مرطوب نگه می دارد و از تبخیر اشک شما جلوگیری می کند.

کرم تستوسترون : خشکی چشم می تواند به کمبود تستوسترون موجود در غدد روغن روی پلک شما مرتبط باشد. پزشک ممکن است یک کرم تستوسترون به شما بدهد که روی پلک خود بمالید. این می تواند به غدد روغن شما کمک کند تا بهتر کار کنند.

سیکلوپورین (سکا،رستاسیس) : این قطره چشم که با تجویز پزشک می توانید تهیه کنید به شما کمک می کند تا باعث افزایش تولید اشک شود.

لیفت گرست (خیدرا) : این قطره ها دو بار در روز مصرف می شوند تا از تولید دوباره ی اشک ها شروع شود.

سایر داروها و تغذیه با مواد مغذی: شما می توانید برای مدت کوتاهی به همراه اقدامات طولانی مدت ، از قطره چشم استروئیدی استفاده کنید. اضافه کردن روغن ماهی یا امگا 3 به رژیم غذایی نیز می تواند به شما کمک کند.

بازارطب