نوشته شده در

خارش اگزما را چگونه کنترل کنید؟

خارش اگزما

خارش اگزما

اگزما یکی از مشکلات پوستی است که باعث پوسته شدن، خشکی و خارش فراوان می شود. اگرچه خارش پوست آزاردهنده و تحمل آن مشکل است اما خاراندن موضع اگزما همیشه بهترین انتخاب نیست. بعضی افراد آنقدر این کار را تکرار می کنند که موجب خونریزی پوست می شوند. برای جلوگیری از این عوارض و کاهش خارش اگزما می توانید از راه های زیر کمک بگیرید.

در لینک مقابل می توانید علت دیگر خارش پوست را مطالعه نمایید: کلیک کنید: خارش پوست و حساسیت فصلی

خنک کردن پوست

از یک کمپرس سرد برای خنک کردن پوست استفاده کنید.
برای کمپرس می توانید از یک حوله یا پارچه که در فریزر قرار داده یا درون آب یخ قرار داده و روی بخش هایی که دچار خارش هستند قرار دهید.
سرما به بی حس تر شدن ناحیه کمک می کند.
اما برای جلوگیری از آسیب پوستی پس از ۱۰ ثانیه پک را از روی موضع بردارید.

 

خاراندن آینه ای!

وقتی تنها یک سمت از بدن شما دچار خارش شده از این روش استفاده کنید.
این کار به نوعی فریب دادن ذهن است. فرض کنید که بازوی چپ شما دچار خارش شده، در آینه نگاه کنید.
درست همان نقطه در بخش مقابل را بخارانید!
با این کار مغز شما فریب خورده و پیام خاراندن ناحیه اگزما مخابره می شود.

 

طب سوزنی

طبق برخی مطالعات نشان داده شده که فشار دادن یک نقطه مشخص از بازو به شما کمک می کند که خارش اگزما را در هر نقطه از بدن کنترل کنید.
برای یافتن این نقطه دست چپ خود را خم کنید.
دست راست خود را روی قسمت بیرونی آرنج دست چپ نگاه دارید.
عضله بالای دست را لمس کنید.
به آرامی با انگشتان دست راست خود به مدت ۳ دقیقه بازویتان را ماساژ داده و نفس عمیق بکشید.

 

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از یک لایه نازک مرطوب کننده و پخش کردن آن را فراموش کنید!
به جای آن از یک لایه ضخیم کرم یا پماد استفاده کنید.
به عبارت کرم محافظ یا ترمیم کننده پوست روی محصول دقت کنید.
کرم هایی که اثر بهتری روی خارش اگزما دارند حاوی سرامید هستند.
اگر به دنبال یک محصول ارزانتر هستید وازلین هم می تواند موقتا خارش را بهبود بخشد.

 

استفاده از روغن های طبیعی

طبق برخی مطالعات، استفاده از روغن های طبیعی و خالص همچون روغن دانه آفتابگردان، هم تاثیر بیشتری دارد و هم ارزان تر است.
روغن نارگیل نیز انتخاب خوبی است مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید.

 

هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون در حقیقت نوعی ضد حساسیت است.
با استفاده از پماد هیدروکورتیزون روی موضع خارش اگزما، سوزش و التهاب آن کاهش می یابد.
اما به یاد داشته باشید همانند سایر استروئید ها مصرف زیاد یا در موضع وسیع از هیدروکورتیزون مضر است.

 

سایر پمادها برای خارش اگزما

منتول اثر خنک کنندگی داشته و خارش اگزما را کم می کند.
اما مقادیر بالاتر از ۱ الی ۳% توصیه نمی شود. ژل، لوسیون یا اسپری حاوی لیدوکائین ۵% و یا پراموکسین ۱% با ایجاد بی حسی خارش را کم می کند.
برای جلوگیری از هرگونه آسیب بیشتر، قبل از استفاده از این نوع پمادها با پزشک مشورت کنید.

 

 حمام

در ابتدا ۱۵ دقیقه در وان آب ولرم دراز بکشید.
می توانید از آرد جو دو سر برای نرم شدن پوست استفاده کنید.
پس از آن پوست را به آرامی کمی خشک کنید.
تمام نقاط بدن با یک لایه ضخیم مرطوب کننده یا پماد کورتیزون پوشانده و سپس دوباره از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

پتوی مرطوب

برای اگزمای شدید یا به عنوان یک درمان موقتی برای خارش شدید اگزما پس از حمام یک مرحله مراقبتی اضافه نمایید.
یک لایه واحد گاز یا پارچه مرطوب را روی موضع قرار دهید.
روی گاز مرطوب را یک لایه دیگر گاز خشک قرار دهید. برای دست یا پا استفاده از جوراب و دستکش تمیز بهتر است.
یک شب کامل بگذارید روی پوست باقی بماند تا رطوبت و کرم را جذب نموده و خنک شود.

 

آنتی هیستامین

پزشکان اغلب از گروه داروهای حاوی آنتی هیستامین برای رفع خارش استفاده می کنند.
اما اثر جانبی این داروها خواب آلودگی و گیجی است که مصرف آن ها را در طول روز با محدودیت مواجه می سازد.
همچنین استفاده از این داروها برای برخی از افراد مانند زنان باردار یا شیرده و کودکان مناسب نیست.

 

ملاتونین

برخی افراد شب ها ناخوداگاه با خارش اگزما از خواب بیدار می شوند.
استفاده از مکمل ملاتونین (هورمون محرک خواب) می تواند به یک خواب راحت تر کمک کند.
بهتر است ناخن های خود را کوتاه کرده و در طول شب از دستکش استفاده کنید.

 

تکنیک های ریلکسیشن

استرس یکی از عوامل افزایش خارش و ناراحتی پوست و تحریک خارش اگزما است.
تکنیک هایی همچون ریلکسیشن، مدیتیشن و یوگا به افزایش آرامش کمک می کنند. به تنفس عمیق و منظم حین انجام تمرینات توجه کنید.

 

انجام کارهای دستی

خاراندن پوست علاوه بر کنترل خارش اگزما ممکن است به یک عادت تبدیل شود.
انجام کارهای دستی مانند فعالیت های هنری حواس شما را پرت می کند. مشغولیت دست ها تمرکز مغز را از خارش دور می کند.