حقایقی در مورد چاقی

حقایقی در مورد چاقی
چاقی
حقایقی در مورد چاقی

حقایقی در مورد چاقی

بخشی از چربی ­های بدن در زیر پوست قرار دارند امّا بخشی دیگر در ناحیه شکم، و اطراف قلب، شش ها، کبد و سایر ارگان­های میان تنه قرار گرفته­ اند که چربی شکمی نامیده می­ شود و یک مشکل عمده حتی برای افراد لاغر محسوب می گردد. مقدار کم این نوع چربی تا حدودی برای محافظت از این اندام­ ها ضروری است امّا افزایش بیش از حد چربی­های شکمی موجب افزایش خطر فشار خون بالا، دیابت نوع 2، بیماری قلبی،سرطان ها از جمله سرطان کولون می­ شود.

در صورت افزایش زیاد وزن،

بدن شروع به ذخیره چربی در مناطق غیر معمول بدن می­ کند که از آن جمله در ناحیه میان تنه و اطراف ارگان های این قسمت و شکم است . چقدر چربی شکمی دارید؟ برای اندازه گیری چربی شکمی باید از سیتی اسکن و MRI استفاده کرد امّا راه بسیار ساده ­تری هم وجود دارد. یک متر نواری بردارید و محیط دور شکم خود را اندازه بگیرید. این کار را در حالت ایستاده انجام دهید. محیط دور شکم برای خانم ها، زیر 88 و برای آقایان زیر 100 سانت باید باشد. داشتن اندام گلابی شکل یعنی باسن و ران بزرگ­تر نسبت به شکم از نظر سلامتی مطلوب تر از اندام سیبی شکل که در آن دور شکم و کمر پهن تر است می باشد. چرا که چربی شکمی بیشتر در حالت سیبی شکل ایجاد می­شود و نهایتاً منجر به اثرات مخرب­تر می­گردد. حتی افراد لاغر هم ممکن است مقادیر زیادی چربی احشایی داشته باشند. آنچه تعیین کننده میزان چربی­ های شکمی است عبارت است از وراثت، سبک زندگی و میزان فعالیت بدنی. حتی افراد لاغری که مراقب رژیم غذایی و فعالیت بدنی روزانه خود نیستند ممکن است چربی شکمی زیادی را در ناحیه میان تنه ذخیره کرده باشند .

پس تلاش کنید که فعال باشید.

بیشتر بخوانید > چاقی و دیابت در جهان

4 قدم برای مبارزه با چاقی:

1. ورزش :

ورزش و فعالیت بدنی موجب کاهش همه چربی ­های بدن از جمله چربی­ های شکمی می ­شود. حداقل 5 روز در هفته ، هر روز به مدت 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهید. طوری قدم بزنید که ضربان قلب و تنفس تان سریع­تر شود، دو چرخه ثابت و الپتیکال هم در صورت آنکه اضافه وزن خیلی زیاد ندارید مناسب است. می­ توانید 4 روز در هفته هر روز حداقل 20 دقیقه ورزش شدید تر مثل دویدن انجام دهید.

2. رژیم غذایی :

هیچ رژیم معجزه گری برای کاهش چربی شکمی وجود ندارد اما، زمانی که شما با یک رژیم اصولی شروع به کاهش وزن می کنید چربی­ های شکمی هم شروع به کاهش می ­کنند.

منابع غذایی فیبر را مصرف کنید. از جمله میوه­ هایی مثل سیب، گلابی،کیوی و… و سبزیجاتی مثل کلم و کدو و لوبیا سبز، حبوبات، نان های سبوس دار را جایگزین نان های سفید کنید.

3. خواب کافی :

افرادی که 6-7 ساعت خواب شبانه دارند ، چاقی شکمی کمتری خواهند داشت نسبت به افرادی که کم خوابی شبانه و پرخوابی روزانه دارند. کم خوابیدن در شب و زیاد خوابیدن در روز موجب افزایش چاقی شکمی می شود.

4. استرس:

همه تا حدودی با استرس مواجه هستیم. اما آن چه اهمیت دارد نحوه ی برخورد با شرایط استرس زاست. (استرس، موجب افزایش هورمون کورتیزول در بدن می ­شود که این خود عامل افزایش چاقی شکمی است.) بهترین کار در این شرایط، آسوده سازی خاطر در کنار دوستان و خانواده است. همچنین استراحت و ورزش و مشاوره گرفتن از راه­هایی هستند که شمارا از گرفتار شدن در طوفان استرس رها می ­سازد. توجه داشته باشید در شرایط استرس زا، ورزش کردن دارای سود مضاعف است چرا که هم موجب رهایی شما از استرس می شود. هم موجب فرار از چاقی.

مترجم و ویرایشگر :دکتر نیره اسماعیل کابلی (متخصص تغذیه و رژیم درمانی)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *