تغییرات ناگهانی و عجیب بدن

تغییرات ناگهانی و عجیب بدن
تغییرات ناگهانی و عجیب بدن

تغییرات ناگهانی و عجیب بدن از یخ زدن مغز تا سکسکه

1. یخ زدن مغز

بازهم یخ زدن مغز! سردرد بعد از خوردن بستنی زمانی ایجاد می‌شود که چیز سردی به اعصاب روی سقف دهان شما برخورد کند. عروق خونی نزدیک سر شما تحریک و متورم می‌شوند. این تورم سریع دردی آشنا و تیر کشیدن سر را ایجاد می‌کند. یک‌راه حل آسان این است که بستنی یا هر غذای سردی را کمی آرام‌تر بخوریم تا از سردرد جلوگیری شود.

 2. تعریق بیش‌ازحد

این مشکل بسیار متداول است و برای افراد کاملاً سالم نیز به وجود میاید. علاوه بر صورت معمولاً در کف دست‌ها و پاها  و در زیر بغل، شدیدتر است. راه‌های درمان آن استفاده از ضد عرق کلرید آلومینیوم یا تزریق بوتاکس، داروهای خوراکی، جریان‌های الکتریکی خفیف، و یا حتی عمل جراحی است.

3. سرگیجه

حس می‌کنید که اتاق در حال حرکت است، درصورتی‌که میدانید این اتفاق نمی‌افتد، این حس سرگیجه است. بعضی اوقات علت آن مشکلات گوش داخلی یا اعصاب است. سرگیجه می‌تواند چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. برای تشخیص سر گیجه از گیج رفتن سر باید یک احساس حرکتی در آن موجود باشد. دیگر علائم آن پایین آمدن شنوایی، ناراحتی گوش و حرکات غیرمعمول چشم است. درمان سرگیجه بستگی به علت آن دارد و باید برای ارزیابی کامل به دکتر مراجعه کنید.

4. خواب رفتن دست‌وپا

آیا تابه‌حال حس بخواب رفتن دست یا پا را داشته‌اید؟ این احساس موقت و بی‌ضرر به خاطر فشار مستمر بر روی اعصاب ایجاد می‌شود که نمی‌گذارد پیام را به مغز شما منتقل کنند. راه درمان ساده است. خودتان را حرکت دهید و در وضعیت دیگری قرار بگیرید. تا زمانی که دوباره احساس به آن بخش از بدن شما که بی‌حس شده بود، بازگردد، ممکن است احساس مورمور شدن بکنید. سوزن سوزن شدن مزمن نشان می‌دهد بیماری زمینه‌ای جدی‌تری وجود دارد که باید ارزیابی و درمان شود.

5. سکسکه

سکسکه یک انقباض غیرقابل‌کنترل دیافراگم (عضله تنفس در زیر ریه‌ها) است. خوردن بیش‌ازحد یا بیش‌ازحد سریع، زیاده‌روی در الکل، یا بلع هوا همه می‌تواند باعث سکسکه شود. سکسکه معمولاً خودش تمام می‌شود. اما شما می‌توانید راه‌حل‌هایی مانند نگه‌داشتن نفس خود، به‌سرعت آب آشامیدن و تنفس در یک کیسه را برای کمک به تسریع رفع سکسکه را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید > سکسکه چیست و چه هشدارهایی درباره سلامت به ما میدهد؟

6. سنگ لوزه

اگرچه این توده بد بو می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، سنگ لوزه (همچنین به نام tonsilloliths) به‌طورکلی بی‌ضرر است. ایجاد و معلق شدن این بسته بد بو در لوزه، وقتی اتفاق میافتد که باکتری و باقی‌مانده‌های مواد جمع شوند. و یک توده سخت را ایجاد کنند که طعم دهان شما را بد می‌کند. شما می‌توانید این سنگ‌های کوچک را از بین ببرید. اما اگر این‌ها شما را آزار نمی‌دهند، درمان آن ضروری نیست.

7. گرفتگی گوش

ما همه در سفرهای هوایی برای رها شدن از گرفتگی گوش، خمیازه کشیده‌ایم. با این کار ما در حقیقت فشار هوای بیرون و درون گوش را تنظیم می‌کنیم. صدای پاپ ایجاد شده به این معنی است که لوله اتصالی گوش میانی و پشت گلو باز شده است و فشار را آزاد کرده است. شما همچنین می‌توانید دهان را ببندید و بینی خود را بگیرید و به‌آرامی هوا را بدمید و یا آدامس بخورید یا خمیازه معمولی بکشید.

8. اسپاسم عضلات (اسب چارلی)

این اسپاسم عضلانی شگفت‌انگیز می‌تواند  چند ثانیه یا حتی چند دقیقه طول بکشد. کم شدن آب بدن، استفاده بیش‌ازحد عضلانی، تحریک اعصاب، و سطح پایین مواد معدنی خاص – مانند پتاسیم و کلسیم – می‌تواند عاملان آن باشند. برای تسکین درد کمی راه رفته، یا پای خود را تکان دهید و عضلات را کشش دهید. اگر گرفتگی باقی ماند، به دکتر خود مراجعه کنید.

9. جرم یا موم گوش

انگشتان دست و سواپ پنبه‌ای را دور از کانال‌های گوش خود نگه‌دارید. جرم گوش به مبارزه با عفونت کمک می‌کند و گوش‌هایتان را مرتب پاک و تمیز می‌کند. بدن ما به‌طور طبیعی از این جرم‌ها از طریق سوراخ گوش خلاص می‌شود. وقتی ما با گوش پاک‌کن یا هر چیز دیگری سعی در تمیز کردن گوش خود داریم، ممکن است که کانال‌های گوش با تکه‌ای از جرم‌ها بسته شوند و باعث علائمی مانند درد، خارش، زنگ زدن گوش، یا از دست دادن شنوایی شود. دکتر شما می‌تواند این جرم‌های اضافی را با روش شستشو و یا حذف دستی از بین ببرد.

10. زبان سیاه و مو دار

زبان مو دار سیاه وقتی رخ می‌دهد که برآمدگی کوچکی بر روی زبان شما رشد کند و بلند شود (به‌جای ریختن) و باکتری‌ها رویشان رشد می‌کنند. بهداشت ضعیف دهان و دندان، سیگار کشیدن، برخی از دهان‌شویه‌ها، پرتودرمانی سر و گردن و داروهای خاص می‌تواند باعث ایجاد آن شود. برای رفع آن دندان و زبان خود را روزی دو بار مسواک بزنید، از یک مسواک زبان استفاده کنید و از عوامل تشدید آن دوری‌کنید.

11. پرش چشم

گرفتگی عضلات پلک غیرقابل‌پیش‌بینی، آزاردهنده و بی‌ضرر است. علت پرش چشم‌ها می‌تواند استرس، خستگی، خستگی چشم، کافئین و خشکی چشم باشد، هر چند پرش جدی‌تر ممکن است توسط اختلالات عصبی ایجاد شود، مانند سندرم تورت. گرفتگی عضلات پلک معمولاً خودبه‌خود ایجاد می‌شود، اما اگر شدید باشد، تزریق بوتاکس ممکن است توصیه شود.

 12. رشد بیش‌ازحد پستان مردان

ژنیکوماستی معمولاً با تغییرات طبیعی در سطح هورمون در هنگام تولد، بلوغ و مراحل بعدی زندگی ایجاد می‌شود. برای نوزادان و پسران، نسبت استروژن (هورمون زنانه) به آندروژن (هورمون مردانه) در طول زمان متعادل می‌شود. همچنین در مردان در هر سنی می‌تواند دیده شود که معمولاً به علت داروهای خاص، مشکلات کبد و کلیه یا تومور است. ارزیابی یک پزشک، مهم است تا مشکل اصلی ریشه‌یابی شود، اما به خودی خود، این وضعیت معمولاً بی‌ضرر است.

13. حلقه‌های سیاه دور چشم

مردم معمولاً علت این لکه‌ها را بالا رفتن سن یا خستگی می‌دانند و درست هم فکر می‌کنند. کمبود خواب باعث رنگ پریدگی می‌شود و این حلقه‌های سیاه دور چشم را نمایان‌تر می‌کند. درحالی‌که با  بالا رفتن سن پوست دور چشم نازک‌تر می‌شود و هر تغییر رنگی بهتر و آسان‌تر دیده می‌شود. آلرژی نیز می‌تواند به بروز حلقه‌های تیره منجر شود و همچنین وراثت نیز در آن نقش دارد.

14. رشد بیش‌ازحد مو

تعداد کمی از زنان از وجود موهای زائد روی بدن خود لذت می‌برند. اما درحالی‌که وجود این موهای زائد خجالت‌آور است، به‌طورکلی ضرری هم ندارد. هیرسوتیسم در حدود 5 درصد از زنان دیده می‌شود. ممکن است به خاطر ژنتیک یا به خاطر سندروم پلی کیستیک تخمدان باشد که به خاطر وجود بیش‌ازحد هورمون مردانه آندروژن ایجاد می‌شود. در موارد نادر، هیرسوتیسم بخاطرتومور ترشح‌کننده هورمون ایجاد می‌شود. درمان آن بسته به علت می‌تواند شامل رنگ کردن، الکترولیز، هورمون درمانی و لیزر مو باشد.

15. تغییر رنگ ناخن‌ها

کنجکاوید بدانید که علت تغییر رنگ ناخن‌هایتان چیست؟ حدود ۵۰ درصد از بیماری‌های ناخن ناشی از عفونت قارچی است. ناخن مایل به سبز ممکن است ناشی از عفونت سودوموناس باشد و می‌تواند به‌راحتی با آنتی‌بیوتیک درمان شود. ناخن‌های زرد اغلب نشانه‌ای از قارچ باشد و بستر ناخن قرمز، بنفش، سیاه‌وسفید ممکن است به خاطر خون‌مردگی ناشی از آسیب باشد. این تغییرات همچنین ممکن است به خاطر درمان‌های پزشکی باشد یا وضعیت جدی‌تری را نشان دهد. برای اطمینان بیشتر به دکتر مراجعه کنید.

16. بینی قرمز ناشی از روزاسه

روزاسه معمولاً باعث ایجاد تکه‌های قرمزی روی پوست‌های حساس صورت می‌شود. در موارد نادر بینی ضخیم و ناهموار می‌شود. به این وضعیت راینوفایما میگویند که بیشتر در مردان اتفاق می‌افتد و به ژنتیک بستگی دارد. برای درمان آن می‌توان از لیزر تراپی یا درمان‌های این‌چنینی و همچنین درم ابریژن و الکتروکوتر استفاده کرد.

17. آفت

آفت زخم‌ها کوچک داخل دهان هستند. برخلاف تب‌خال‌ها که دردناک‌اند و به‌صورت تاول‌های کوچک به نظر می­رسند و بسیار مسری می‌باشند، این زخم‌ها توسط ویروس ایجاد نمی‌شوند. غذاهای خاص و یا کمبود تغذیه ممکن است زخم دهان را آغاز کند،  استرس عاطفی نیز می‌تواند مؤثر باشد و آسیب دهان نیز از دلایل دیگر است. در صورت نیاز، درمان این عارضه شامل دارو و دهان‌شویه و درمان‌های موضعی است.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *