علل بی حسی مور مور کردن لب ها

بی حسی لب ها

علل بی حسی مور مور کردن لب ها

مور مور کردن لب

احساس سوزن سوزن شدن یا مور مور کردن لب ها آزاردهنده است اما آیا خطرناک هم هست؟ در این مقاله به 10 علت بی حسی و مور مور شدن را توضیح داده ایم. تمام حس ها در بدن به دلیل در ارتباط با سیستم عصبی شکل می گیرند که از سلول ها و رشته های عصبی تشکیل شده است. مغز و نخاع سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می دهند. باقی اعصاب پراکنده در اندام های مختلف بدن سیستم عصبی محیطی نام دارند. نوروپاتی محیطی که یکی از بیماری های رایج بین افراد دیابتی است منجر به آسیب سیستم عصبی محیطی می شود. عارضه ای که منجر به سوزن سوزن شدن یا بی حسی اندام مبتلا می شود. هر نقطه ای از بدن از جمله لب ها می توانند دچار نوروپاتی شوند.

اما نوروپاتی محیطی دلیل عمومی بی حسی لب ها نیست. مشکلات موقتی مانند اضطراب و استرس شدید، هوای سرد یا پوست حساس دلایل شایع تری هستند. زمان شروع، ناگهانی بودن و دیگر علائم به علت یابی کمک می کنند.

ابتلا به انواع آلرژی

واکنش های آلرژیک به صورت تورم پوست و گز گز که آنژیو ادم نام دارد خود را نشان می دهند. آغاز این واکنش معمولا در پاسخ به یک غذا یا داروی خاص ایجاد می شود. در این صورت باید لیستی از غذاها یا داروهایی که حساسیت زا هستند تهیه شده و از مصرف دوباره آنها اجتناب نمود. افراد مبتلا به آلرژی باید نسبت به علائم شوک آنافیلاکسی مانند مشکل در تنفس، سرگیجه و بی حالی آگاه بوده و در صورت آغاز به سرعت به نزدیکترین مرکز پزشکی مراجعه کنند.

پوسته شدن یا خشکی شدید لب

میزان گیرنده های عصبی در لب بسیار زیاد است. بنابراین ایجاد آسیب در بافت لب یا پوست آن می تواند منجر به بی حسی و گزگز شود. مبتلایان به بیماری های پوستی مانند اگزما اغلب این حالت را تجربه می کنند.

تاول یا تبخال

تبخال عموما در اطراف یا روی لب ایجاد می شود. قبل از ایجاد راش های تبخال در موضع احساس سوزش و مور مور وجود دارد. عامل تبخال فعالی شدن یکی از انواع ویروس هرپس است. تبخال از طریق تماس پوستی قابل انتقال است. این ویروس به طور طبیعی در پوست افراد وجود دارد اما سرما، شوک یا استرس می تواند منجر به فعال شدن آن گردد. تبخال بین 7 تا 10 روز بهبود می یابد. اما استفاده از کرم های ضد ویروس قبل از ظهور تاول ها به درمان سریعتر آن کمک می کند.

شینگل یا زونا

ویروس آبله مرغان عامل بیماری زونا است. پس از ابتلا به ابله مرغان این ویروس در بدن فرد به صورت غیر فعال باقی می ماند. سالها بعد با فعال شدن مجدد زونا ایجاد می کند که نوعی عفونت با علائم درد، سوزش، گز گز و خارش است. گاهی در اثر زونا تاول های خوشه ای دردناکی روی پوست به وجود می آید.

آسیب عصبی

نوروپاتی در اطراف دهان یا لب ها و یا آسیب به بافت در اثر سوختگی، تماس با برخی مواد شیمیایی مانند سفید کننده با آسیب به عصب های ناحیه باعث حس مور مور شدن می شود.

سکته مغزی

عدم خونرسانی به مغز منجر به آسیب شدید و سکته مغزی می شود. یکی از علائم اولیه سکته مغزی مور مور شدن و بی حسی لب ها است. بی حسی لب در کنار علائم زیر نیاز به رسیدگی اورژانسی دارد:

  • سرگیجه ناگهانی
  • از دست دادن تعادل
  • سر درد شدید و ناگهانی بی دلیل
  • کج شدن صورت، دهان یا چشم ها
  • بی حسی ناگهانی در یک سمت بدن
  • مشکل در صحبت کردن و عدم تمرکز

ترومای عصب جمجمه

عصب جمجمه از مغز به سر و صورت کشیده شده است و کنترل حرکات و حس های این اعضا را بر عهده دارد. آسیب مغزی ناشی از ضربه عملکرد اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد. اعصاب سه قلو یک از عصب های جمجمه و مسئول حس صورت است. در صورت آسیب این عصب حس صورت از بین رفته و منجر به لمس یا مور مور شدن لب ها می شود.

حمله پنیک (پانیک اتک)

یکی از نشانه های حمله پنیک حس مور مور شدن و بی حسی در لب ها است. در صورتی که بی حسی لب با علائم دیگری مانند کوتاه شدن تنفس، افزایش ضربان قلب یا لرزش عضلانی همراه باشد ممکن است نشانه وقوع حمله پنیک باشد. این حمله معمولا بین 5 تا 20 دقیقه طول می کشد.

لوپوس

در بیماری لوپوس بخش های مختلف بدن از جمله اعصاب تحت تاثیر قرار گرفته و بافت های اطراف اعصاب دچار تورم می شوند. علائم تشخیصی دیگر شامل مشکل در بینایی، سرگیجه و درد صورت و افتادگی پلک هستند.

پدیده ی ریناد

این بیماری خونرسانی به قسمت های دور از قلب مانند انگشتان دست و پا را تحت تاثیر قرار می دهد. اما امکان اثر بر لب و زبان نیز وجود دارد. فردی که به بیماری ریناد مبتلاست باید خود را گرم نگاه داشته، از استرس بکاهد و مصرف سیگار را ترک کند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *